11 mei 2025, 08:47:35

ongebrande pinda's

Gestart door Riny, 18 oktober 2004, 16:01:58

« vorige - volgende »

Riny

18 oktober 2004, 16:01:58 Last Edit: 18 oktober 2004, 16:08:33 by Angelique

Mogen valkparkieten ongebrande pinda's in de dop eten??
Ik bedoel die pinda's die je 's winters aan de koolmeesjes e.d. voert.
groetjes Riny

Marije

Ja, ze mogen het wel, maar je moet ze eerst een keer"knakken", want er schijnt dan een voor vogels giftige damp uit te komen......
Anderen zullen hier meer van weten..... ;)
Groetjes,

Paul

Hoi,

Die dampen heb je voornamelijk in gebrande pinda's volgens mij die ongebrande daar komt geen walm uit als je die openknijpt.
Je kan het natuurlijk altijd voor de zekerheid even doen natuurlijk.
Ik koop ze wel eens in de dierenwinkel in een grote zak en ze smaken inderdaad heel anders dan gebrande pinda's.
Mijn rosella is er gek op en sommige valkjes vallen ze ook aan maar ze vinden het ook leuk om die te slopen :-)
Met pindas heb je wel extra kans op bepaalde schimmels die de vogels kunnen oplopen omdat die er vol mee schijnen te zitten :-(

Groetjes, Paul

Inger m

20 oktober 2004, 13:07:13 #3 Last Edit: 20 oktober 2004, 13:10:52 by Cinnamon_valk
Hoi,
De schimmels die in pinda's zitten kunnen binnen 24 uur dodelijk zijn voor een vogel. Bij papegaaien wordt het afgeraden nog dergelijke pinda's aan vogels te voeren.

Wat de damp (stof) betreft die eruit komt bij het knakken van pelpinda's, mochten dit daadwerkelijk schimmels zijn dan kun je er met 100% vanuit gaan dat er nog resten inzitten van de schimmels en dat het eruit laten komen van de damp volkomen zinloos is. Maar ik weet oook niet of deze damp schimmel is of gewoon wat anders.

In iedergeval voer ik mijn vogels geen pelpinda's.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

the_lost_valley

Hoi,
Ik heb ook gelezen dat het binnen 24 uur dodelijk kan zijn... Omdat het noten uit de grond zijn, zouden er altijd restjes van schimmels in zitten. Als dit de verkeerde schimmel is, dan ben je de ***. Nou ja.. je valkje dan.. Mijn valkjes krijgen het iig niet. Je kan ze beter zonnenbloempitten geven oid. Een zonnenbloem, waar ze de pitten nog uit moeten peuteren is helemaal leuk voor ze..
Groetjes Natalie