17 juni 2024, 08:39:43

ontwormen?

Gestart door Valerie, 17 oktober 2004, 19:05:37

« vorige - volgende »

Valerie

Ik moet nog steeds Peppie ontwormen. Heb hier een zalfje dat ik achter in zijn vleugel moet uitstrijken (druppels verkopen ze hier niet meer). Het is voor 2 vogels.
Kan ik dit bij Valko ook al doen. Valko is nu 3 maanden.

Groetjes,
Val



Karin

Zalfje ? Ken ik niet. Hebben ze geen druppels van bogena of zo voor door het water ? Vraag het anders even aan je dierenarts, die heeft vast wel een goed ontwormmiddel.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tara

Hoi,

in België mogen dierenzaken geen ontworming meer verkopen en  ben je verplicht die aan de dierenarts te kopen, ikzelf krijg van mijn dierenarts poeder voor door het water, zalf heb ik ook nog nooit van gehoord bij vogels, wel bij honden e.d. maar vogels?

In ieder geval denk ik wel dat je dat kan doen hoor bij een valkje van 3 maanden, is best al sterk, kan weinig fout gaan.

Groetjes, Tara

Valerie

Het is van Bogena. Anti-parasiet. Pipet voor grote parkieten,....
Moet in de nek worden aangebracht, veren zo veel mogelijk opzij duwen...
Maar mijn vraag is of het bij Valko al kan. Is hij niet te jong?



Tara

Hoi Valerie,

zou dat product niet eerder voor schurftmijt zijn e.d.? Nouja je kan het proberen, en ik had al een reactie gegeven ivm je valkje van 3 maand maar weet niet of je het had gelezen :)

Groetjes, Tara

Valerie

Had het idd nog niet gelzen. Nog niet op refresh gedrukt. ;)
Het produkt is tegen: spoelworm, bloedluis, vederluis, vedermijt,schurftmijt en luchtpijpmijt. Maar MOET een vogel wel ontwormt worden als ie nog nooit een worm heeft gehad?



Tara

Hoi Valerie,

het is geen dwang ofzo, want hoogst waarschijnlijk hebben ze geen wormen, maar het is altijd het veiligst dat even te doen. Trouwens, wel leuk middeltje, zal het even opzoeken als we naar de dierenzaak gaan, hopelijk verkopen ze dat wél nog.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Valerie,

als ze al zelfstandig zijn kan je gewoon dat middel gebruiken hoor dan zijn ze al oud genoeg en drie maanden kan helemaal zonder probleem.
Anti parasiet werkt niet tegen alle soorten wormen maar inderdaad wel de meest voorkomende.
Je kan het altijd preventief doen dat kan geen kwaad.
Vogels binnen kunnen wel wormen krijgen maar de kans is heel erg klein in een huiskamer dat ze het krijgen.

Groetjes, Paul

suus

Ik gebruik altijd panacur. Dit middel heb ik via Feld. Deze vertelde mij dat je met Bogena nooit weet wat je nu precies geeft en hoe effectief het is.
3 tot 4 druppels in de bek doen, en overdoseren kan pas na 20 keer de  hoeveelheid. Dus dat kan ook bijna niet gebeuren!
Voor de mijten spuit ik mijn valken in met Birdspray.

De buitenvogels ontworm ik wel meerdere keren per jaar, maar de binnenvogels heb ik 1 x gedaan en verder niet.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Ivy

Hoi.
Ik heb ook de antiparasiet middel van bogena, en ook wormmiddel. Doosjes zien er zo uit:



Dus jullie zouden deze niet aanbevelen? Het is wel waar dat bij antiparasiet middel staat niet echt een uigebreide gebruiksaanwijzing, dus ik ben ook niet zeker of je het voor een jonge vogel kan gebruiken. Als hij zijn veren schoonmaakt, krijg hij dat zalf niet binnen, is dat niet gevaarlijk dan?
De wormmiddel is oplosbaar in water en bevat Levamisole Hydrochloride, en in de pipetten zit Ivermectine. Wie kent deze stoffen?

Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

suus

Ik weet dat er heel veel ontwormen met bogena hoor! Maar Panacur raad de DA aan dus daarom gebruik ik dat. Wat er wel eens op het forum ter sprake is gekomen is dat de veertjes bij iemand zo vet bleven op die plek geloof ik, maar dat zou je dan even moeten opzoeken.

Verder moet je panacur in de bek doen, dus weet je zeker dat ze het binnen hebben en de hoeveelheid. Wanneer je het door het water doet, weet je nooit hoeveel ze binnen hebben gehad.
Maar dit is mijn mening, er zijn er dus velen die het wel door het water doen, met bogena!

Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

Hoi,
Ik ken beide werkzame stoffen (ivermectine en levamisole), ze worden nl ook veel bij landbouwhuisdieren toegepast en zijn effectief, mits het goed gebruikt wordt. Zelf twijfel ik of je via druppels in de nek wel voldoende effectief kunt ontwormen (bv bij een besmetting) en denk ik dat het bij een besmetting beter via het maagdarmkanaal kan gaan...

Ik gebruik zelf Bogena, levamisole, omdat ik het bij veel vogels gemakkelijk door het drinkwater kan doen. Bij weinig vogels zou ik de voorkeur hebben voor Panacur in de bek...

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo allemaal,

Nou,ik heb ook Bogena gebruikt en het resultaat mag er wezen.De wormen komen er echt wel dood uit.
Mijn vraag aan Inger is eigenlijk....hoe lang blijft Bogenawormmiddel actief werkzaam bij de vogel?Daar ik aanstaande zondag op aanraden van jou weer een kuur wil geven.

groetjes
marianca

Valerie

op mijn doosje staat dat het tot 4 weken werkzaam is. Ik wacht nog even af voor ik het toepas. Ben toch bang dat ze het er direkt gaan proberen af te poetsen met hun snaveltje. :s



Paul

Hoi Valerie,

Dat is dan zeker die antie parasiet die 4 weken werkt?
Dat komt namelijk in de bloedbaan en blijft dan een tijdje werkzaam.
Als je het in hun nekje doet kunnen ze er zelf niet makkelijk bij en het trekt snel in de huid.
Ze hebben even een dagje wat plakkerige veertjes in de nek maar dat komt weer redelijk snel goed.

Groetjes, Paul