8 mei 2025, 19:57:29

vleugels afknippen

Gestart door nance, 17 oktober 2004, 15:29:28

« vorige - volgende »

nance

Hallo  :)
Je hoort wel dat sommige de vleugels afknippen bij de valkparkiet om hem sneller tam te maken. Ik vond dat zo sneu. Maar nu heb ik soms wel eens de neiging om het toch wel te laten doen. :-/ Als het iets te eng wordt vliegt ie van mijn vinger weg om weer lekker heel hoog boven op de balk te gaan zitten :-/
Maar goed als ik het dan weer aan hem zie hoe fijn ie het vind om te vliegen dan zou ik alleen maar een schuldgevoel krijgen. Dus ja veel geduld is nodig......zucht.
Maar wat raden jullie aan, toch maar wat meer geduld?

Ik mag hem ook kusjes geven op zijn buik enzo, maar kusjes teruggeven ho maar!! :'(  Doen ze dat uit hunzelf dan, want ik lees ook veel dat valkparkieten soms lekker gekroeld wil worden, nou de mijne geeft er volgens mij niet zo veel om. Of komt dat later pas. Ik kocht hem dat ie 7 weken was, en heb hem nu denk een maand ofzo.
groetjes nancy

Valerie

Je kan hem idd laten kortwieken. Wordt ie sneller tam. Wanneer hij rond 6 mnd in de rui komt, groeit het zo weer aan. En je moet geduld hebben. Probeer met trosgierst op je hand te leggen. Lukt bij mij ook het best.
Veel succes.

Valerie

Tara

Hoi Nancy,

als je 'm kortwiekt om tam te maken vind ik dat zielig hoor, als ik kortwiek is dat gewoonlijk voor een goeie reden, maar om tam te maken? Al mijn valkjes kunnen vliegen hier en er zijn superveel mensen die schrikken van welke tamme valkjes ik heb terwijl ze in een volière zitten dan nog. Als je ze apart of in een klein groepje bij je hebt, zijn ze echt heel tam en lief, en dan even de vleugels strekken, dat is ook erg leuk. Je moet je veel bezighouden er mee, en wat je ook kan helpen is iets dat blinkt, daar zijn ze ook dol op, mijn nieuwe oorringen zijn al kapot :D.

Groetjes, Tara

nance

hoi Tara,
Ja mijn bril is ook vaak het slachtoffer  :D
Ja je hebt gelijk, het is ook zielig. Helemaal omdat ie zo'n plezier beleeft aan dat vliegen. En dan zou ie verplicht bij me moeten zitten, dat is niks. Nee ik doe het toch maar niet  :)
Ja ik lok hem eigenlijk alleen maar met trosgierst, maar wat kunnen ze daar een bende van maken hè  :D Niet dat ik dat erg vind hoor. Allen jammer dat ie helemaal geen fruit wil. Ik heb het al een paar keer geprobeerd. Is dit normaal en moet je het dan blijven proberen.

groetjes nancy

Tara

Hoi Nancy,

sommigen willen gewoonweg geen fruit, anderen wel, dat hangt af per valkje, iets minder vers zijn fruitstaven, daar zijn ze dan wel dol op, vooral degene die geen fruit zelf willen eten, moet je maar eens proberen :)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Nancy,

Ik zou hem ook niet laten kortwieken hoor je krijgt hem zo ook prima tam en dat is ie al een beetje zoals ik het begrijp.
Hoe meer je met hem bezig bent hoe meer hij aan je zal wennen.
En verwennen met trosgierst helpt echt heel goed om hem tam te maken.
Niet alle valkjes geven kusjes sommige doen dat gewoon niet.
Je kan frutti cocktail proberen dat is gedroogd fruit van Vitakraft en dat eten ze dan vaak wel.

Groetjes, Paul