28 april 2024, 20:37:27

jongen  gewond en krijgen geen eten

Gestart door birdy2, 15 oktober 2004, 20:50:14

« vorige - volgende »

birdy2

Vanmorgen kwam ik net op tijd (of net niet)om te zien, dat een verkeerde pop in een broedhok is gekomen. Hierin zaten 2 jongen in. Verkeerde pop er direct uitgehaald, echter ik zag meteen dat de moederpop lichtgewond was. De jongen waren ook gewond. Eentje maar heel licht, maar de ander bij de kop, de vleugel en een oogje. Bij de laatste heb ik meteen wondzalf gebruikt en is op dit moment nog in redelijke conditie. Bij het andere jong ben ik op dit moment echt voor het vechten. Beide geef ik al handvoeding, aangezien moederpop alleen maar naar de jongen kijkt en aait. Ze verwond ze niet verder, maar geeft ook geen eten en te weinig warmte. Hierdoor heb ik ze al allemaal naar binnen gehaald. De jongen zijn van 14 en 15 september jl. De lichtgewonde jong maakt weinig slikbewegingen en weigert goed te eten. Het ander jong doet dit gelukkig wel en is daardoor nog in redelijke conditie. Echter ik heb te weinig ervaring met handvoeding om ze allebei te redden.
Ik heb een dubbelgevouwen handdoek in de kooi gelegd, daarop de jongen met de bedoeling dat de vader ze voert. Echter die zit voorlopig nog zijn vrouw te verzorgen en te voeren en verder nog niet. De verwarming heb ik ook al aangezet. En Iris ga ik zo ff de keuken uithalen, aangezien die veel zit te praten met de parkieten. En ze afleid.
Heeft er iemand een goede tip voor mij?

Inger m

15 oktober 2004, 21:55:59 #1 Last Edit: 15 oktober 2004, 21:58:38 by Cinnamon_valk
Hoi,
De situatie is voor mij beetje lastig te beoordelen, maar ik begrijp dat je ze verplaatst hebt? Dat kan extra stress geven aan de ouders, waardoor ze bv niet meer voeren.

Je schrijft dat de moeder niet meer voert. Het is de vraag of dit daadwerkelijk zo is of dat de jongen (door verzwakking) zelf niet meer bedelen, waardoor de moeder niet meer gestimuleerd wordt ze te voeren. In dat geval kun je het wel proberen met handopfok, maar het kan een aanwijzing zijn dat het gewoon niet goed zit met de jongen. De beslissing moet je zelf nemen.

Zorg dat de temp hoog genoeg is voor de jongen, zodra ze het te koud hebben, zullen ze weinig meer doen, neemt de spijsvertering af en zullen ze verder verzwakken. Een verwarming is mogelijk, maar beter zorgen voor plaatselijke warmte als een babykruik met handdoek of een warmte lamp. Indien ze onderkoelt zijn (inactief, koudaanvoelend, slechte vertering voedsel, tegen elkaar aankruipen) zullen ze steeds verder achteruit gaan, maar knappen ze ook weer erg goed op van de warmte (indien er niet meer aan de hand is).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

birdy2

Inmiddels heb ik de jongen tijdelijk even aan iemand anders gegeven, die hier meer verstand en ervaring mee heeft. Zogauw een jong (met geluk allebei, met pech noppes)weer beter gaat, neem ik de verzorging weer over.

De ene heeft meer last van de shock dan de verwonding (wel ietsjes meer gewond dan dat het op het 1e gezicht leek), de ander heeft minder last van een shock. Echter deze is vermoedelijk te zwaar gewond om te blijven leven. Ondanks de goede conditie op dit moment. Maar het is nu even afwachten. Ook al bedelden de jongen wel, de ouders voerden niet meer. Moeder liet zich vrij gemakkelijk wegjagen en in zulke situaties kan het(vaak) voorkomen, dat de ouders niet meer goed naar de jongen omkijken.

Mag dus nu een slotje op.