8 mei 2025, 08:04:27

Bleekmasker.

Gestart door suus, 23 september 2004, 23:32:14

« vorige - volgende »

suus

Hallo,

In het september nummer van onze vogels (nbvv) las ik dat de andere naam voor de nieuwe mutatie pastelface ook wel bleekmasker is. Hier wordt dus geen witmasker mee bedoeld.
Verder kan pastel dominant zijn. Dit wist ik ook niet.
Ik dacht laat ik deze info met jullie delen!
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Marianne

Hoi Suus,

Heb er toevallig een foto van?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theetje

Hoi Suus,

Het is leuk om te weten, maar ik kan me er geen voorstelling van maken :D

Ik zou inderdaad ook wel een foto willen zien indien je die voorradig hebt.

Ik weet via een kweker dat ze nu bezig zijn om voor de valkmutaties uniforme namen met de rest van het vogelrijk te bedenken. Zo schijnt gepareld tegenwoordig opaline te heten.
Jaja je hoort nog eens wat op die manier.
Bij andere kromsnavels zoals grasjes en rosella's wordt deze aanduiding al gebruikt. Alleen de valk heet gepareld. Om alles op een lijn te krijgen zouden ze daar nu hard over aan het denken zijn.

Groetjes

Theetje

suus

Hallo,
Nee ik heb er geen foto van. Maar misschien dat de pastelwang bij de mutaties hier links staat. Ik zal eens kijken. Maar het is volgens mij gewoon een verbleekte rode wang. Dus wat lichter. En dat zou dan bleekmasker gaan heten...
Iemand anders een foto?
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Peter

Hoi,

Ron Nottet is laatst bij ons geweest om foto's te nemen van diverse mutatie's omdat ze inderdaad met namen van de valkparkiet bezig zijn om te veranderen naar een wetenschappelijk verantwoordlijke naam.

Zo zal gepareld waarschijnlijk in de toekomst opaline genoemd gaan worden. Ik zal binnenkort uitleg gaan geven bij mutatie's hierover.

Maar hier komt eerst een voorbeeld tekening over de pastelmasker:

Groetjes,
Peter

Theetje

Hoi Peter,

Bedankt voor de tekening, dat maakt het allemaal weer wat duidelijker.

Ik wist inderdaad ook van Ron dat ze bezig zijn met een werkgroep voor die namen van mutaties.
Zal wel weer wennen zijn als je ineens een opaline hebt in plaats van gepareld.

Groetjes

Theetje

Peter

Hoi allemaal,

Ik heb meerdere keren contact gehad met een kweker uit America, hij gaf veel info en ook belangrijk: Foto's!

Alles staat nu bij mutatie's: http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutapastel.htm

Groetjes,
Peter

Peter

Het is ook een bijzondere mutatie omdat de pastelmasker op meerdere manieren kan vererven! Bedenk maar eens hoe een pastelmasker met een witmasker zal gaan vererven :)

Groetjes,
Peter

suus

Wat goed zeg! heel duidelijk allemaal! Bedankt voor het plaatsen van de link hier!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico