3 mei 2025, 19:45:15

te klein valkje van 3.5 weken????

Gestart door Vickyke, 12 oktober 2004, 22:45:57

« vorige - volgende »

Vickyke

hallo

Ik heb nog twee valkjes van 3.5 weken in het broedblok zitten.  Nu heb ik gezien dat er een valkje heel wat wat kleinder is en zijn verenpakje ook nie is zoals het hoort voor een valkje van 3.5 weken.  Ze schelen nochtans maar 1 dagje.
Op deze foto zie je het verschil goed.

Zijn krop is wel goed gevuld en soms lijkt het of hij kokhalst.  ZOu het kunnen dat hij ziek is?

groetjes vicky

tommy

hoi
Weet jij zeker dat er niet geplukt wordt in je blok.
Het lijkt of de kleinste op zijn kop is geplukt.
en het verschil kan inderdaad enorm zijn, ook al na een dag.
De ene gaat wat harder dan de ander.
Als zijn krop goed gevuld is en ook goed leegd zou ik me er niet te druk om maken.
Je kan altijd dr. feld even bellen voor advies.
Sterkte
Annemieke

suus

Volgens mij wordt de kleinste geplukt zo te zien.
Maar het verschil kan er best zijn hoor! Wanneer je verder geen afwijkende dingen bemerkt zou ik me er niet al veel zorgen over maken. Misschien dat de grootste wat fregger is.

En wanneer beide kroppen goed gevuld blijven, zou ik het aankijken. Als je wel ernstige afwijkingen in gedrag ziet, of dat deze zo klein blijft zou ik kontakt opnemen met dr Feld, en als je je nu al erge zorgen maakt, kan dat natuurlijk altijd!
mooie mutatie!!!
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

;) tegelijk aan het typen geweest Annemiek, maar zo te zien hebben we dezelfde mening!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Vickyke

helloo

Mja mss wordt hij wel geplukt nog niet aan gedacht.

Kga hem morgen er weer even uit halen en hem even in het oog houden.  
Bij het vorige nestje hebben ze niet geplukt beginnen ze dit dan zo ineens te doen?
Het lijkt wel of zijn verenpak staat een week achter.
Maar nu valt het mij te binnen dat toen 1 van de twee uit het eitje wou komen, hij is blijven vastzitten in het eitje.  Het vlies was opgedroogt in zijn donsje en ik heb hem er uit moeten halen.  Zou het mss kunnen dat hij daardoor wat achterstand heeft opgelopen?

Maar ik ga hem goed in de gaten houden.  Ik heb hier ene dierenarts inde buurt die ook veel van vogels weet(is hier zelfs al een paar keer thuis geweest voor mijn vogels).  Als hiij nog raar doet dan bel ik DA even op zodat hij even kan komen kijken.

groetjes vicky en bedankt voor jullie vlugge reacties!!

suus

Hoi Vicky,
Zover gaat mijn kennis niet, om te beoordelen of dat uit het ei kruipen invloed kan hebben op de groei. Logische wijs zou ik denken van niet, maar je weet het niet.

Je kunt ook nog kijken of er op die kale plekjes hele kleine zwarte puntjes te zien zijn, dit zijn namelijk dan hele kleine propjes bloed, opgedroogd. Die komen er als er geplukt wordt. Maar afwezigheid wil nogniets zeggen hoor.
Succes ermee!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Vickyke

hallo

Ik heb het kleintje daarstraks er een keertje uitgenomen.  HIj wordt niet geplukt denk ik.  Er komen pluimpjes door.  Maar zijn ene oogje zit nu wel dicht.  Gisteren was het open maar stond maar flauw.  Ik heb een paar foto's genomen.

Hij is echt klein voor zijn 3.5 weken en is heel licht. Zijn broertje of zus is heel wat groter en veel zwaarder.  ZIjn kropje is alleszinds goed gevuld.  

groetjes vicky

Mandy

13 oktober 2004, 17:45:19 #7 Last Edit: 13 oktober 2004, 17:46:21 by Mandy
Hoi Vicky,

Ik schrik van dat oog, dat ziet er niet goed uit. Althans zoals ik van de foto beoordelen kan. Het lijkt mij dat het oog ontstoken is geraakt en er nu pus onder zit. Probeer eens met een doekje met warm water het oogje open te krijgen en schoon te maken, volgens mij komt er dan witte troep uit. Je ziet ook een beetje lichte verdikking naast het oog zitten, tussen het oog en de neus in zeg maar. Als je daar dan een beetje op drukt kan je het via het oog eruit duwen.

Ik heb dit zelf ook eens gehad met een jong dit jaar vandaar mijn reactie. Alleen had mijn jong het als eerste verschijnsel van de ppgz, daarna brak het in de hele volière uit. Is met de ouders en de andere valken wel alles goed? Zijn er bijzonderheden aan ogen, neus en niezen ze veel? Hopelijk valt het mee en is er misschien niets met het oog of `alleen` een gewone oogontsteking omdat er misschien vuil in is gekomen? ::)

En wat het mogelijke plukken betreft denk ik dat het wel meevalt, misschien alleen een beetje op het achterhoofdje, maar verder zie ik niets raars. Als ouders plukken doen ze dat meestal ook bij alle jongen in het nest.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Vicky,

Het jong wat ik nu met de hand grootbreng had ook eerst een oogje dicht omdat hij zich echt niet lekker voelde.
Toen het weer beter met hem ging was het oogje ook snel weer open en bij mij was het geen ontsteking in elk geval.
Maar als het dikker is dan het andere oogje moet je even doen wat Mandy zei.
Je moet ook even naar de huid op het buikje van de kleine kijken als dat er normaal uitziet krijgt ie voldoende vocht van de ouders maar is dat echt heel diep paars heeft hij vochttekort.
Maar jongen kunnen best heel veel schelen in grootte ook al zijn ze maar een dag in leeftijdsverscjil.
De oudste word gewoon het meeste gevoerd en zal ook sneller groeien daarom.

Groetjes, Paul

Vickyke

hello

Kzal straks eens proberen om zijn oogje proper te maken.  Gisteren was het wel open maar heb niks bijzonders gezien juist dat het wa flauw hing.

En dan ook ineens eens kijken naar zijn velletje.  De ouders doen ook normaal.  Daar zie ik niks verkeerd mee. En het andere jong is ook gezond volgens mij.  De ouders eten goed en drinken goed.  

Ik ga het kleintje heel goed in de gaten houden.

groetjes vicky

tommy

hoi
ik zou de da even langs laten komen om naar je kleine monster te komen kijken
het zou toch spijtig zijn als de kleine door iets kleins niets meer kon zien
grt annemieke

Marije

Hallo Vicky,
Ziet er idd niet echt lekker uit...
Heb je het al schoongemaakt?
Groetjes en suc6,
Marije en Purrel
P.S. Heb je een IM gestuurd.... :)

Vickyke

Helloo

Kheb het oogje proper gemaakt en der komt niks van vuil of er zit niks van vuil in z'n oogje.  Het lijkt wel of het eten is dat aan zijn oogje vasthing.  Zijn kropje is vandaag ook weer gevuld.  Zijn velletje ziet er toch ook goed uit geen dieppaarse kleur.

groetjes vicky

Mandy

Nou dat zijn goede berichten. Hopelijk valt het allemaal mee en wordt het straks een mooie valk. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Vickyke

Ja ik hoop het ook dat hij of zij een mooie valk wordt.  Het is zo een schatje ;D

Ik haal hem er regelmatig uit zodat ik hem goed kan opvolgen. :D

groetjes vicky