9 mei 2025, 20:38:04

Valkparkiet gooit bakjes eraf.

Gestart door Wietje, 11 oktober 2004, 21:23:01

« vorige - volgende »

Wietje

We hebben een kooi met twee bakjes die erbij horen. Deze zijn behoorlijk groot. Maar nou had ik voor het overige voer (maagkiezel, water etc.) bakjes gekocht die je aan de binnenkant van de kooi kunt hangen. Falco heeft ontdekt dat je die er makkelijk af kunt gooien. Dus iedere keer ligt het voer  en water door de hele kooi heen. Weet iemand goede bakjes die ze er niet af kunnen gooien?

birdy2

Naast een normale waterbak, gebruik ik ook zo'n rode drinkspuit voor een knaagdier. Deze heb ik voor mijn valkje met het bijgeleverde witte ijzerdraadje als met een extra touwtje (dubbel) vastgemaakt aan de tralies. Mijn Iris maakt er zelfs een geluid bij, dat heel veel op een jong vogeltje lijkt, dat door de moeder gevoerd wordt.
Hij is er helemaal weg van. Van een marktkoopman heb ik gehoord, dat er een nieuwe voerbakken op de markt komen, die achter de tralies vastgemaakt kunnen worden. Het idee van een pin met een dop erop. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Maar je hebt ook al dat idee bij een nieuw soort speelgoed. Zover het me lijkt, is dat er heel moeilijk te slopen. Als je wilt zal ik vrijdag even navragen van welk merk etc dat is.

Inger m

Hoi,
Heb je niet het idee dat de vogel die zo omgaat met zn drinkfles, deze ziet als de snavel van een surrogaatpartner? Het klinkt niet normaal als de vogel dergelijke drinkgeluiden maakt.

Mss is een drinkfles praktisch wat betreft schoonhouden, maar het heeft niet mijn voorkeur als ik kijk naar de drinkwijze van valkparkieten uit open water.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

birdy2

;) Iris heeft wel meer van die gekke dingen bedacht. Hij gaf van de week ook al zaadjes aan mij (aan mijn vinger).
Hij maakt niet altijd dat geluid, maar vaak wel. Ik vermoed ook een beetje, dat Iris het gekke gedrag van onze kat overneemt. Onze kat maakt nl. soms ook geluiden als hij water drinkt. Het was ook maar een tip, die misschien kan helpen. Juist voor het schoonhouden van dat ding, kook ik het regelmatig uit en koop ik elk jaar een nieuwe. Zodat er zomin mogelijk bacterien in het water blijven hangen. Ik zelf heb er ook een gewone waterbak bij hangen.

Paul

Hoi Birdy,

Voor een vogel zijn de drinkflesjes anders dan voor knaagdieren.
Ik heb er een paar speciaal voor vogels maar heb ze nog niet in gebruik ik wilde ze voornamelijk in de zomer als reserve neerhangen.
Bij een knaagdier word vaak een balletje gebruikt maar bij een vogel een lang pennetje als ze daar tegen drukken komt er een druppel water langs en kunnen ze die opdrinken.
Ik gebruik normaal wel gewone bakjes.
Wat betreft de voerbakjes die ze eraf gooien dat doen sommige hier ook.
Je kan die dan met een knijper vastzetten aan de tralies en dat werkt hier ook goed.
e hebt ook voerbakken die je met een vleugelmoer vastzet aan de tralies en je kan dan het ronde bakje met een kliksysteem er zo afhaken dat werkt ook heel goed.
Ook heb je roestvrijstalen voerbakjes die je in een houder plaatst die vast in de kooi zit.

Groetjes, Paul
Groetjes, Paul

Wietje

Bedankt voor de tips! Ik ga die van die knijpers eerst maar eens proberen.

Kolkkie

Ik heb voerbakjes van Ferplast.
Twee die bij de voliere hoorden, dat zijn vrij lange bakjes. Daar heb ik het voer in zitten en die zijn praktisch niet van de tralies af te krijgen.
Verder heb ik nog 2 bakjes (ook van Ferplast, doorzichtig) en 4 andere bakjes die brede 'strippen' hebben om ze aan op te hangen. Die kan je zo buigen dat ze strak tegen de tralies zitten.
Het nadeel van die bakjes is dat ze niet passen op verticale tralies tenzij ze aardig ver van elkaar afstaan.

De doorzichtige bakjes weten ze wel van de tralies af te krijgen alleen lijken ze vooral het bakje met de maagkiezel en grit te pakken te nemen.
Het bakje met het water heb ik nooit van de tralies af zien hangen door hun toedoen.

Ik zal straks wel ff foto's maken ven de bakjes, zodat jullie ze kunnen zien
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006