7 mei 2025, 08:46:16

Wanneer een tweede erbij?

Gestart door Jet, 29 oktober 2004, 14:15:04

« vorige - volgende »

Jet

Hallo allemaal,

Ik was al door zovelen van jullie gewaarschuwd, maar idd., het valkenvirus heeft ook bij mij ongenadig toegeslagen. :D

Ik heb sinds kort een jonge valk en wil er ook wel eentje bij.
Maar nu het volgende: wanneer kan ik dat het beste doen?
Ik weet het geslacht van mijn valk nog niet.
Ook willen we Joepie graag tam hebben (is 'ie eigelijk al).

Het lijkt mij, dat als ik er een andere bij zet, dat Joepie dan minder tam zal zijn.

Wat is nu het verstandigste? Wachten tot ik het geslacht weet? Ik heb dan natuurlijk ook nog een paar maanden om hem helemaal tam te krijgen.

Iemand advies?

bedankt Jet

Marianne

Hoi Jet,

Als je straks jonge valkjes wilt gaan kweken is het misschien makkelijker als je het geslacht eerst weet.

Als dit niet de opzet is, dan zou ik nu al opzoek gaan naar een leuk maatje voor je valkje. Voor gezelschap maakt het namelijk niet uit of het 2 mannen of 2 poppen zijn. Over het algemeen gaat dat altijd goed. Het is voor een valkje altijd gezelliger om met meerdere te zijn.

Als je valkje nu al tam is dan hoeft hij niet minder tam te gaan worden als je er een nieuwe bij gaat zetten. Gewoon doorgaan met wat je nu doe om hem tam te maken alleen heb je er dan twee ;)

Wel even eerst allebei in een aparte kooi zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Als je je nieuwe valkje meteen bij de ander in zijn kooi doet dan kan er ruzie ontstaan omdat jouw valkje die kooi als zijn terratorium ziet. Ook is het beter i.v.m. evt. ziektes om ze niet meteen bij elkaar te doen.

Heel veel succes, en laat je het even weten als je een ander valkje hebt gekocht?!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Karin

Hahaha, herftig virus hè ?  ;D Ik zou een maandje wachten of zo. Dan kun je nu je valkje de volle aandacht geven en dan is hij / zij over een maand goed tam en kun je er een tweede bij nemen. Natuurlijk kun je ook nog wat langer wachten, maar ik zou niet langer dan een half jaar wachten. Dit omdat ze dan makkelijker aan een nieuw maatje wennen. Geslacht maakt niet uit, het zullen vast vriendjes worden. Ik heb 2 mannen die elkaar zitten te poetsen  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Jet

Hoi Allemaal,

Maakt het dan nog wat uit wat voor mutatie ik erbij neem?

Groeten Jet

Marianne

Hoi Jet,

Een mutatie nemen die je zelf erg mooi vind. ;)
Voor valkjes maakt de mutatie niets uit, die doen niet aan discriminatie.....

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Jet

hihihi, discriminatie....... :D

Maar ik bedoel, voor het geval dat ik er wel ooit mee wil kweken. Maakt het dan ook niet uit wat je bij elkaar zet?

Groeten Jet

Paul

Hoi Jet,

Je kan alle mutaties met elkaar kruisen het is net wat voor voorkeur je hebt wat voor jongen je wilt hebben.
Maar wat de ouders zijn maakt niet uit als je een koppel hebt kunnen ze gewoon eitjes krijgen en dan maakt de mutatie niet uit.

Groetjes, Paul