6 mei 2024, 07:27:44

hand opvok of niet

Gestart door yoran, 9 oktober 2004, 21:40:40

« vorige - volgende »

yoran

9 oktober 2004, 21:40:40 Last Edit: 9 oktober 2004, 21:51:23 by yoran
Dank jullie wel allemaal.

Paul

Hoi Yoran,

Een valkje dat je nog met de hand moet voeren klinkt leuk maar je kan het beter niet doen.
50% van de valkjes die met de hand word gevoerd haalt het helaas niet.
Je moet er best wel wat van weten het is niet een spuitje in zijn snavel en klaar.
Dus ik raad het ten zeerste af ze worden net zo tam als je ze als ze net zelfstandig zijn appart zet en goed aandacht geeft.

Groetjes, Paul

yoran


Hallo paul.
ik bedoel niet zelf handopfok te gaan doen. Ik zit te twijfelen of ik een valkje ga kopen die met de hand is opgefokt of gewoon door de ouders.
aar toch heel erg bedankt. Yoran





CitaatHoi Yoran,

Een valkje dat je nog met de hand moet voeren klinkt leuk maar je kan het beter niet doen.
50% van de valkjes die met de hand word gevoerd haalt het helaas niet.
Je moet er best wel wat van weten het is niet een spuitje in zijn snavel en klaar.
Dus ik raad het ten zeerste af ze worden net zo tam als je ze als ze net zelfstandig zijn appart zet en goed aandacht geeft.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi Yoran,

Als een valkje met de hand is grootgebracht heeft het toch van de ouders een aantal stoffen niet meegekregen en is zeker in het begin vaak iets achter in groei en het kan sneller ziek worden.
Vaak zijn ze dan wel heel tam maar dat bereik je ook op een andere manier.
Het is altijd het beste om 2 valkjes te nemen het zijn in de natuur ook groepsdieren die nooit alleen zitten.
Je zou er eerst een kunnen nemen en die tam maken en dan als je eerste valkje goed tam is de tweede erbij nemen.
Vaak werkt dat het beste.
Als je er twee tegelijk neemt is het vaak wat moeilijker omdat ze meteen naar elkaar toe trekken.

Groetjes, Paul

suus

Hallo Yoran,

Er zijn kwekers, die de valken gewoon laten broeden, en dan als de jongen zelfstandig zijn, verkopen. Maar er zijn ook kwekers die al elke dag met hun handen in het broedhok zitten. Dit is niet schadelijk voor de jongen, en wennen ze alvast aan handen. Op deze manier worden ze toch door de ouders gevoed (en dus de belangrijke voedingsstoffen binnen) en zijn ze redelijk snel (weer) tam te maken. Op het moment namelijk dat ze uitgevlogen zijn, kun je ze vaak niet meer even vasthouden, maar als ze dan zelfstandig zijn, en ze apart zet, zijn ze echt heel snel tam.

De catagorie kwekers die het laatst genoemd is, komt veel voor hier op de site.

Maar ook de met een valk bij het eerst genoemde, moet je de valk tam krijgen. Maar dan kost het wat meer tijd. Wij hebben afgelopen jaar zelfs nogeen valk van ouder dan 3 maanden heeel erg tam gekregen. Zij zit nu alleen maar bij ons in de nek, en als je de vinger voorhoud om erop te laten zitten, wil ze eerst gekroeld worden in het nekkie! Dus hoe dan ook, ook zonder handopfok moet het lukken, maaar een aanrader is in iedergeval een valkje te kopen wat echt zelfstandig is, en dat niet al te lang is (een week of zo) (dus niet zo oud als wij dat hadden) Dan krijg je ze het snelst tam!
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Riny

Hallo allemaal
Ik breng valkjes groot (als mensen mij erom vragen ) d.m.v. handopfok.
Meestal laat ik ze 3,5 week bij de ouders zitten,dus ze krijgen wel belangrijke voedingsstoffen van de ouders mee.
Ze gaan pas bij mij weg als ze zelfstandig eten.
GROETJES RITEXTNY

suus

Hallo Riny,
Vragen de mensen er niet om omdat ze niet beter weten. Dus niet weten dat je ze zonder handopfok ook tam krijgt? En dat het qua tamheid niet uitmaakt handopfok of niet. Maar dat ze er zelf alleen iets meer tijd in moeten steken?
En tja als ze dat niet willen.......
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Riny

Hoy Suus
Ik denk dat het voor een stuk gemakzucht is,en dat ze zelf bang zijn iets verkeerd te doen of de tijd niet hebben.
Maar wat het ook zij,er is geen leuker werk als dat voor mij.
Groetjes Riny

mastolk

mijn valkjes dat ik nog met handopfok groot moest brengen is dood gegaan. Ik wist er niet genoeg van en vind het nog steeds heel erg!  :(
Ik zou het iedereen dus erg afraden! Ik heb meer valkjes een is erg tam (niet met handopfok groot gebracht) en de anderen zijn ook redelijk tam, daar weet ik geen achtergrond van.
Groetjes Margrietha