6 mei 2025, 02:52:50

ik geef mezelf de schuld

Gestart door i love pika, 19 februari 2003, 17:02:40

« vorige - volgende »

i love pika

ik heb me lieve pika in maart precies een jaar geleden verloren. ze overleed in mijn hand.
ik zit nog steeds met de vraag of ik haar had kunnen helpen.
ze is namelijk gestorven aan een vastzittende ei.er bleek geen omhulsel om te zitten.
ik gaf haar aanvullend voedsel enz, maar het mocht niet baten.
het was echt een engeltje.ik mis haar nog steeds elke dag en vraag me af als ik optyd naar de dierenarts was geweest of ze er wat aan hadden kunnen doen, hun zeggen van niet , maar ik zit er nog steeds mee. ik geef mezelf nogsteeds de schuld............. :-[ :-[ :-[

Tara

Hoi, wat sneu voor jou en Pika natuurlijk, in maart, de negentiende om precies te zijn heb ik mijn eerste valkje ook verloren, waaraan weet ik ook niet. Ik geef mezelf ook de schuld al wist ik niet dat het zou gebeuren :( Nou, ik weet dat jij er nog veel aan hebt gedaan, als er geen omhulsel aan het eitje was kon je er denk ik gewoon niets aan doen :(. Erg jammer is het wel :(

charly

das nou ook toeval mij valkparkiet is vorig jaar 19 maart ook overleden.
ook een vrouwtje chico .
ik mis hem ook nog vaak.
maar je moet je zelf niet de schuld geven.
je kan zo weinig doen als er een ei vast zit.
ik heb nu alleen het mannetje nog.

groetjes miranda en charly.

Tara

Oh, mijn eerste valk was geen vrouwtje maar een mannetje, dus de oorzaak was geen ei ...
Hij kon praten, fluiten, hij konheel erg veel, hij was supertam, ik mis hem gewoon te vaak, toen hij stierf ben ik 2 dagen ziek geweest van verdriet :( Nu heb ik nog steeds veel verdriet, owee wat zal het zijn als 19 maart eraan komt :( ....

charly

hoi

wat leuk dat hij kon praten.
ik heb die van mij ook proberen te leren
maar echt praten doet hij niet naar mij iede zegt hij wel hallo
maar meer niet .
hoe lang had dat bij jou geduurd voor dat hij iets zei.
die van mij is nu bijna twee ik kan hem nu niet veel meer bij brengen denk ik .

groetjes miranda en charly

Tara

Hoi Charly, de leeftijd doet er niet echt toe, ze zijn nooit te oud om een woordje te leren, mijn eerste vogel was namelijk al oud toen ik hem kreeg, maar dat wist ik niet, ik had toen nog geen verstand van vogels. Maar Koko was al zeker een jaar oud, dat was zeker, weet ik nu ... Hoe oud hij was weet ik niet, maar ik weet wel dat hij al erg oud was, niet tam, en niet kon spreken, later was hij supertam en kon hij spreken.

Mirjam-Moniek

I love Pika, als je jezelf verwijt dat je niet goed hebt gereageerd, schrijf dan eens op wat je volgens je schuldgedachten had moeten doen.
Ga dan al die dingen na en bekijk dan objectief of je dat had kunnen doen, of dat je had kunnen weten dat je dat had moeten doen.
Ga daarna kijken of wat je eventueel objectief anders had kunnen doen, ook echt ervoor had gezorgd dat je vogeltje was blijven leven.
Doe dit zo nodig elke dag of elke week, totdat jij je niet meer schuldig voelt.
Om voor jezelf te kijken of dit werkt, zou je elke keer je schuldgevoel op een schaal kunnen aangeven. Bijv van 1 t/m 10 of van 1 t/m 100.
Jij bent je schuldig gaan voelen doordat je steeds tegen jezelf zei dat je dingen anders had moeten doen. Door steeds tegen jezelf te zeggen dat je niets anders had kunnen doen, kom je van het schuldgevoel af. Veel succes!  :)

Golfrijder

Wat vervelend voor alle mensen die hun valkje kwijtraken aan legnood. Toch hoop ik dat mensen alert zijn op hun vogels. Een ei moet er uit en als een ei klem zit, schijnt de huisarts het te kunnen verwijderen. Gelukkig hoef ik niet uit ervaring te spreken. Wat ik wel eens gedaan heb hij een flinke drol bij de vogels, is slaolie op de cholera smeren en voorzichtig inwrijven, misschien helpt dat ook bij een ei?!

Mandy

:D Je bedoelt vast cloaca ipv cholera?!  ;D
Maar dat is wel een goed advies ja, heb ik ook 's gedaan en het hielp, het ei kwam er alsnog uit.
Dat was bij een pop die voor de 1e keer een ei moest leggen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl