27 april 2024, 17:07:08

wat moet ik doen?

Gestart door Yvonne_R, 9 oktober 2004, 15:11:22

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hallo allemaal!
Ik heb sinds een paar maanden een heel lief valkje, genaamd Karel (twijfel nu echter of het geen pop is). Je kan echt alles met hem doen en hij vind het echt heerlijk om gekroeld te worden op zijn koppie. Omdat ik hem graag voor overdag een vriendje wou geven heb ik vorige week een valkje van 8 weken oud opgehaald. Ik heb dit parkietje (Punkie) direct gekortwiekt (net als Karel), zodat zij niet zo snel weg zou vliegen. Punkie is echter heel erg bang. Nou staat hun kooi voor het raam en buiten in de voliere hebben we ook nog valkjes, daar zit ze dus de hele tijd tegen te roepen. Het klinkt echt heel zielig. Karel geeft hier echt helemaal niets om, die wil niets liever dan bij ons op schoot zitten.
Aangezien Punkie altijd in een voliere heeft gezeten vraag ik mij af of ik er wel verstandig aan doe haar in huis te houden.
Maar ja, aangezien ze gekortwiekt is kan ze momenteel echt niet bij mijn andere valkjes buiten in de vlucht (bovendien is het te koud). Ik vind het echter ook zielig haar in de kooi te houden, terwijl je gewoon ziet dat ze veel liever buiten is.

Wat is nu wijsheid????
Punkie en Karel gewoon bij elkaar laten, of Punkie tijdelijk in een andere kooi te doen tot ze weer kan vliegen en dan volgend jaar in de buitenvlucht te doen? In dat geval zoek ik nog wel naar een echt tam maatje voor Karel, zodat hij niet zo alleen is. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Karin

Als hij 8 weken is is hij best nog tam te maken hoor. Je moet alleen even geduld hebben, het is niet binnen een week gebeurt. Kijk eens op mijn site ( zie mijn www ) en dan bij het hoofdstuk tam maken. Ik heb momenteel een valkje van 4 maanden die met een week of 8 bij een kennis van me kwam die hem tam zou proberen te maken voor me, omdat ik hem pas 2 weken geleden kon ophalen. Ze kon vrij weinig met hem beginnen, hij beet en fladderde. Ik heb hem nu 2 weken en hij zit al op mijn vinger en eet uit mijn hand. Hij moet natuurlijk nog tammer worden, maar ik vind het al een hele vooruitgang ! Het belangrijkste is geduld  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

robentru

Hoi Yvonne

Leuk dat je een tweede valk erbij neemt
Hebben wij ook gedaan zie dagboek mieppie en tyco
maar een tip willen wij je toch geven, als je ze na een bepaalde tijd bij elkaar zet, zorg dan 's nachts wel voor een nachtlampje.
Dan kunnen ze niet schrikken van elkaar.
wij hadden dat niet gedaan met als gevolg mieppie zonder slagpennen (zijn inmiddels weer aangegroeit).

groetjes

Trudy en Rob

Yvonne_R

Dankjulliewel voor jullie reacties!

Ik weet inderdaad ook wel dat geduld erg belangrijk is, maar het is echt zielig zoals ze door het raam naar buiten zit te staren naar haar vrijere soortgenootjes. Als ik haar naam noem reageert ze wel en als ik de kooi los doe gaat ze in de opening zitten. Zo gauw ik echter vlakbij haar kom, schrikt ze heel erg. Nou ja , het is natuurlijk ook even wennen voor haar he. Ik hoop dat ze nu snel wat minder bang wordt en dan volgt de rest hopelijk vanzelf wel.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

tommy

hoi Yvonne,
Ik weet niet hoelang je je nieuwe valkje nu al binnen hebt.
Zat hij bij de vorige eigenaar ook al binnen of zat hij daar in een buiten voliere.
Als je een nachthok hebt bij je buiten voliere en hij zij komt al van buiten en het is nog niet zo lang geleden dan zou ik hem toch naar buiten doen.
Ondanks dat hij gekortwiekt is.
Ik zou in iederegeval de kooi weg halen voor het raam.
Dat is een beetje de kat op het spek binden.
Verder zou je kunnen kijken of hij het wel leuk vind om bij jullie te komen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je er niet nog meer vragen van krijgt. hahahah.
Grt annemieke

Paul

Hoi Yvonne,

Veel valkjes gaan bij kwekers pas na 8 weken weg omdat ze dan zeker goed zelfstandig zijn.
Die krijg je zeker nog wel tam hoor met de nodige aandacht.
Ik zou hem ook niet naar buiten doen hij kan niet vliegen en zal alleen maar kunnen klimmen en dat is niet handig voor hem.
Vaak krijg je ze ook het beste tam als je ze alleen hebt dan trekken ze meer naar mensen toe in plaats van naar een soortgenootje.
Je hebt ook kans omdat Karel al zo tam is dat als je met karel gaat knuffelen dat je met Punkie sneller een band krijgt.
Dus laat Punkie zien als je met Karel bezig bent en dan zal hij ook zien dat het niet gevaarlijk is en er meer aan wennen.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi!
Ik ben toch maar niet van plan om haar naar buiten te doen bij mijn andere valkjes. Ten eerste omdat ze natuurlijk een groot nadeel heeft dat ik haar al gekortwiekt heb. De reden dat ik dat gedaan heb is dus omdat Karel ook al gekortwiekt was en anders zou Punkie natuurlijk daar weer voordeel bij hebben. Ik heb het ook direct gedaan, omdat ik wel gehoord heb dat als je al een band hebt met je valkje en het dan pas doet, ze toch weer bang kunnen worden. Punkie zit mij wel steeds met van die grote ogen aan te kijken nu, maar als ik maar op afstand blijf vind ze alles best. Ik heb de  kooi ook al open gedaan en dan ga ik voor de opening zitten te praten tegen haar, dat vind ze allemaal wel best. Zolang ik maar niet mijn handen in de kooi doe. Ik heb nu, ook dankzij jullie verhalen en de website van Karin, in ieder geval weer vertrouwen erin dat ze nog wel tammer zal worden.
Bedankt daarvoor!

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Riny

hALLO iVONNE
KUN JE NIET EENS PROBEREN DE KOOI OP EEN ANDERE PLAATS TE ZETTEN??
MISSCHIEN HELPT HET ALS ZE DE VOGELS BUITEN NIET KAN ZIEN OF HOREN!
VEEL SUCCES
GROETJES RINY