23 mei 2024, 18:21:20

ontlasting.

Gestart door Lilo, 2 oktober 2004, 15:33:55

« vorige - volgende »

Lilo

2 oktober 2004, 15:33:55 Last Edit: 2 oktober 2004, 15:35:07 by Lilo
hallo allemaal,
mijn valkje (lilo) heeft best wel dunne ontlasting. ik weet eigenlijk niet hoe een normale ontlasting eruit moet zien van een valkje  :-/ want dit is mijn eerste valkje.  altijd als ik bij haar kooi kom raakt ze erg opgewonden en poept ze 1x dun (wat dan ook gelijk super veel is!) en daarna gewoon zachte, compacte "bolletjes". de kleur van de dunne ontlasting is hetzelfde als de kleine poepjes...groen met een witte vlek erin. soms zit er bij de dunne ontlasting veel vocht...dat verschilt nogal.
ik hoop niet dat dit iets ernstigs is? lilo voelt zich in ieder geval niet ziek want is altijd even vrolijk en ze ziet er gezond uit! gister heeft ze haar eerste ei gelegd dus aan haar gezondheid zou het dan niet liggen toch?
hoop dat jullie me wijzer kunnen maken   :-[
groetjes van marian

Paul

Hoi Marian,

Ja dat was Lilo met dat ei wat er plots lag he :-)
Valkjes die een nestje hebben sparen de ontlasting op om het nest niet te bevuilen.
Als ze dan uit het broedhok komen dan komt er een behoorlijk vloeibare grote flets in een keer uit waar je soms gewoon van schrikt.
Een meeuw zou er soms een minderwaardigheidscomplex van krijgen  :D
Dus ik denk dat dat met Lilo net zo is omdat ze nu een eitje heeft zal ze ook de ontlasting opsparen.
Ook al broeden ze niet is toch tijdens het eieren leggen de ontlasting heel anders.
Als ze in elk geval gezond er uitziet zal het bijna zeker dat zijn en hoef je je geen zorgen te maken.
Als het met de eitjes achter de rug is zal dat weer normaal zijn.
Dat witte op de ontlasting is de urine en dat is goed als je dat erbij ziet zitten :-)
Houd in elk geval Lilo goed in de gaten maar als ze gewoon normaal zit en niet dik is er denk ik niks aan de hand.

Groetjes, Paul

Lilo

oke bedankt! (het gaat indd om dezelfde als van dat ei gisteravond  ;) )
vandaag is ze erg humeurig en niet de normale lilo die ik gewend ben maar heb al gelezen dat dat normaal is  :)
ik geloof dat ik vandaag maar eens wat meer boeken ga zoeken...ik merk wel dat ik nog veelste weinig weet!
bedankt en groetjes van marian

Paul

Hoi marian,

Als een valkje broeds is veranderd het gedrag behoorlijk.
Zelfs valkjes die normaal supertam zijn kunnen wel eens echt killers worden als ze eitjes hebben  :D
Na het broeden en als de eieren dan weg zijn zal Lilo zich weer helemaal als voorheen gaan gedragen dus schrik niet als ze nu ineens gaat bijten dat is inderdaad heel normaal.

Groetjes, Paul

suus

Hallo Marian,

Paul heeft je het volledige antwoord gegeven, maar ik wil ook nog even reageren op het allereerste bericht van je.
Je schrijft dat lilo zich niet ziek voelt omdat hij normaal eet en speelt.
Maar dat wil niet altijd alles zeggen. Een vogel in de natuur, probeert zich zo lang mogelijk normaal te gedragen. Wanneer hij afwijkend gedrag vertoont (lees ziek gedrag) dan is het een prooi voor anderen dieren. Dus ondanks dat je valk ziek kan zijn, kan hij heel normaal gedrag vertonen.
Nu weet je het door de regel niet, maar daarom is het goed om je valk heel goed te observeren, ook qua ontlasting en ander gedrag (maar dat doe je dus al ;))
Heb je andere bericht van het ei niet gelezen, maar volgens mij maak ik uit je tekst op dat je er geen man bij hebt, cq een nestje wilt?
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Lilo

hoi suus,
mijn andere bericht staat bij spoed. is wel een grappig verhaal!  :D  het klopt indd dat ik er geen mannetje bij heb en ook geen nestje wil. ik heb gelezen dat als ik er een mannetje bij doe ze zich anders zal gaan gedragen ten opzichte van mij. ze ziet nu mij als haar beste vriendje en dat wil ik graag zo houden  ;)
groetjes marian