9 mei 2025, 15:51:51

Help :(

Gestart door BiancavS, 8 oktober 2004, 13:50:20

« vorige - volgende »

BiancavS

Hoi iedereen, ik zit met een probleempje...

Wij hebben een jaar of twee geleden Shaggy gekocht. Een heel mooi valkje, kan "praten" met een heel leuk eigen karaktertje.

Shaggy was naar een dierenwinkel gebracht door de vorige eigenaar omdat ie te veel kabaal maakte. Wij vonden het zielig, dus namen hem mee. (we hebben toch al een halve dierentuin hier thuis ;)  ).

Heel wat met hem te stellen gehad, hij beet (door leren handschoenen heen!) je handen helemaal kapot :( Na maanden oefenen en handen in het verband ging dat eindelijk beter.

Maar Shaggy blijkt wél een probleemvogeltje. Zijn karaktertje is zó dominant, dat hij als enige altijd de aandacht wil hebben.
Kom je bij zijn kooi in de buurt hapt ie naar je (behalve als ie er uit is, zal wel territoriumgedrag zijn), als ie vrij is heeft ie géén zin meer om terug te gaan naar zijn kooi, zodra jij bezoek hebt en in gesprek bent gaat ie er doorheen kletsen (lol) wat ie ook doet bij televisie, telefoon, etc... en het ergste:

Hij krijst!

Het lijkst wel of het steeds erger wordt. Zodra hij buiten een vogeltje hoort, of een kind, of wát dan ook wat een hoog geluidje produceert, gaat ie zó hard krijsen dat je bang bent dat je oren springen :(

Fluiten is geen probleem, doet ie vaak. Is gewoon een héle leuke eigenwijze en vrolijke vogel.
Maar dat krijsen is écht ongelooflijk.
Zó erg, dat ik er inmiddels óók aan begin te denken een ander baasje voor hem te zoeken :(

Als optie hebben we óók overwogen om een tweede valkje te nemen, heeft ie daar wellicht wat afleiding van, en dan maar voor lief te nemen dattie wellicht minder tam zal worden.
Maar op dit moment is er gewoon géén geld (en plek) voor zo'n héle grote kooi. De kooi die hij nu heeft is vrij groot, maar toch aan de kleine kant voor twee valkjes.
Wellicht dat een grasparkietje net zou kunnen, maar heb dan weer géén idee of dat goed gaat :s

Hebben jullie nog suggesties?
Begin moedeloos te worden hier van :( En wil hem gewoon niet kwijt :'(

Lique

Heb je een foto van je huidige kooi?
De grootte van de kooi en de hoeveelheid valkjes erin heeft er ook te maken met hoevaak ze uit de kooi zijn, en lekker los mogen vliegen.
Als ze veel los zijn, kunnen er gemakkelijk 2 is een normale valkparkieten kooi zoals deze:

Het krijsen is erg lastig. Wel helpt het om er een tam popje bij te zetten. Je eigen valkje zou dan ook nog wat tammer kunnen worden, omdat hij haar gedrag ook gedeeltelijk overneemt.

Ik zou het toch eens overwegen, en niet gelijk de moed opgeven en hem weg doen.

groetjes lique

BiancavS

Ja, zo'n soort kooi hebben we inderdaad. Als er daar nog één in kan, zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Maar uhhhhhh krijgen we dan geen uhhhh kleine shaggytjes?

En hoe weet je of het goed gaat? Ik bedoel, vliegt Shaggy zo'n pop niet aan? Hoe pak je zoiets aan dan?

Lique

8 oktober 2004, 16:01:00 #3 Last Edit: 8 oktober 2004, 16:01:52 by Angelique
Ho iBianca,

Bij mij hebben sommige mensen de keuze om hun valkje mee te nemen, om te kijken of het werkelijk wel klikt tussen hun valk, en anderen.
Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt, dat het niet goed is gegaan.
Het kan wel zo zijn, dat als je er zomaar een valk bij zal zetten, dat het mis kan gaan, daarom ook tijdelijk een tweede kooi, omdat zij ook aan mekaar moeten wennen.
Meestal is het zo, dat als een valkje die altijd alleen is geweest plotseling in een andere omgeving komen, waar ook nog eens andere valkjes zijn, dat het heel goed gaat. dat ze gelijk vriendjes maken.
dit zou je natuurlijk kunnen overwegen.

Als je een popje neemt, is er natuurlijk een kans op kleine shaggytjes hihihi. Alleen als je de eitjes omwisselt voor nepeitjes is er niets aan de hand. Maar een nestje is wel erg leuk om eens mee te maken hoor. ;)
groetjes lique

BiancavS

Ok, klinkt goed. Enkel een paar vraagstukjes.

Een tweede kooi is leuk, maar ja, om nou voor tijdelijk een kooitje te kopen :s probleempje dus!

Daarbij dat nestje. Ben bekend met nestjes, alleen niet bij valkjes hahaha :)

Hoe gaat dat in z'n werk? Wat moet je er mee doen? Da, speciaal voer, speciale kooi? Heb écht geen flauw idee.
Etjes weghalen is wel een optie ;)

Als laatste komt er nog bij dat ik mijn twijfels heb bij het vinden van een tam popje.
Shaggy was ook "tam". Niet dus. Ja werd er gezegd, hij moet wennen maar dat komt wel.

Heeft ons een half jaar en kapitalen aan verband, jood en leukoplast gekost :( (En nog stééds issie niet helemáál te vertrouwen wat bijten betreft).

Dus of ik een écht tamme pop vind..... ?

Lique

ooo over een kooi hoef je je echt niet druk te maken.
Zelf heb ik nog een paar oude kooitjes staan, die voor een erg mooi prijsje (rond 10 euro) opgehaald mogen worden.
Deze zijn compleet met zitstokken (helaas wel van plastic) en voeder en drinkbakjes.

Een nestje is echt geweldig om eens mee te maken, maar daar moet je natuurlijk wel helemaal achterstaan. Maar dan praat je over een aantal jaren verder pas. Want het popje mag niet eerder nestelen, als dat ze ruim een jaar oud is.

Zelf haal ik onbevruchte eitjes altijd weg, en bewaar deze. Heb ook een hele verzameling oude eitjes van mn valkjes. Soms nemen mensen een paar eitjes mee, voor hun eigen collectie. Maar natuurlijk kunnen deze ook gebruikt worden, zodra hun valkje een nestje heeft. De eitjes kunnen gemakkelijk omgewisseld worden.

Een tamme pop is er zeker wel te vinden. Zelf heb ik er ook nog wel een paar. Ze zijn nog niet supertam, alleen zijn wel heel tam te maken. Als de eigenaar er iedere dag met de handen in gaat, of de jongen er even uithaalt, om bij zich neer te zetten, zijn ze al redelijk tam. Als ze uitgevlogen zijn, moet er alleen een vertrouwensband komen. Het ene jong is erg snel gewend en heel tam, de ander heeft er wat meer moeite mee. Dit gedrag merk je als kweker al heel erg gauw.

groetjes LIque

BiancavS

En kan je dan die eitjes gewoon dag één al weghalen?

En dan... nepeitjes er bij? En waarom eigenlijk? Raakt de pop in paniek als de eitjes weg zijn of zo?
En hoe vaak per jaar kan je eitjes cq. een nestje verwachten?
En hoe weet ik of het zo ver is?

Wat betreft dat tamme, dat blijft me toch zorgen baren :( Zoals je op kan maken uit mijn vragen zie ik een pop écht wel zitten (anders zou ik nie zo veel willen weten) maar ben dus écht bang dat ik weer zo'n ongelooflijke bijter krijg :(

Had toendetijd (schrik niet) om élk vingerkootje twee pleisters, een plastic handschoen én daarover een leren handschoen, en nóg had ik mijn handen tot bloedens toe kapot :(

Nu gaat het dus wel, bijten doettie bijna nooit meer, maar het heeft mijn band met hem wel geschaad. Ben nog altijd enigszins bang als ik hem op mijn hand heb. Hij zit ook heel graag in je nek of schouder, maar omdat hij dan buiten mijn zicht is durf ik dat niet uit angst dat hij in mijn oren bijt :(
Sterker nog, durf hem als het hem toch gelukt is in mijn nek te kruipen, niet eens (op de tast) daar weg te halen, en moet dan mijn vriend inschakelen :(
I know, 't is triest :( En dát terwijl ik écht gek op die vogel ben....

Maar snap je dat ik nu écht graag een támme vogel er bij heb? Eén die ik wél vanaf het begin kan vertrouwen?

BiancavS

He, zie nu net dat je in Zwolle zit.... das in ieder geval wel lekker dichtbij :)
Misschien is het makkelijker eens te bellen, en dan eventueel ff af te spreken? Heb zó veel vragen.....

Lique

Ho iBianca,

Ja natuurlijk mag je bellen.
Mij nummer staat bij de kwekerij.
Je mag natuurlijk ook eens langskomen, om te kijken ofzo, of alleen voor informatie.

groetjes Lique

Lique

CitaatEn kan je dan die eitjes gewoon dag één al weghalen?

En dan... nepeitjes er bij? En waarom eigenlijk? Raakt de pop in paniek als de eitjes weg zijn of zo?
En hoe vaak per jaar kan je eitjes cq. een nestje verwachten?
En hoe weet ik of het zo ver is?

Wat betreft dat tamme, dat blijft me toch zorgen baren :( Zoals je op kan maken uit mijn vragen zie ik een pop écht wel zitten (anders zou ik nie zo veel willen weten) maar ben dus écht bang dat ik weer zo'n ongelooflijke bijter krijg :(

Had toendetijd (schrik niet) om élk vingerkootje twee pleisters, een plastic handschoen én daarover een leren handschoen, en nóg had ik mijn handen tot bloedens toe kapot :(

Nu gaat het dus wel, bijten doettie bijna nooit meer, maar het heeft mijn band met hem wel geschaad. Ben nog altijd enigszins bang als ik hem op mijn hand heb. Hij zit ook heel graag in je nek of schouder, maar omdat hij dan buiten mijn zicht is durf ik dat niet uit angst dat hij in mijn oren bijt :(
Sterker nog, durf hem als het hem toch gelukt is in mijn nek te kruipen, niet eens (op de tast) daar weg te halen, en moet dan mijn vriend inschakelen :(
I know, 't is triest :( En dát terwijl ik écht gek op die vogel ben....

Maar snap je dat ik nu écht graag een támme vogel er bij heb? Eén die ik wél vanaf het begin kan vertrouwen?
J,a de eitjes kan je eigenlijk vanaf dag 1 al weghalen. Liever zelfs want als je er een paar dagen mee wacht, heb je de kans dat ze al wel bevrucht zijn.

De drang van de pop om meerdere eitjes te leggen is heel groot. De meeste leggen rond de 6 eitjes, en mochten er bijvoor beeld 3 eitjes weggenomen worden, kan zij deze aanvullen tot weer 6 eitjes.

De pop is met een jaar al geslachtsrijp, alleen is het verstandig om er nog niet mee te gaan kweken, totdat ze rond de anderhalf a 2 jaar is.
Sommige poppen willen helemaal niet, anderen maar 1 keer per jaar, weer anderen zeker 2 a 3 keer per jaar.
Dat verschilt echt per valkje.

Als een popje handtam gemaakt is, zal zij ook niet gaan bijten.
Mijn valkjes die ik nog niet verkocht heb, bijten mij zelfs niet. Wild zijn ze ook niet, maar ook nog niet tam.
Mijn binnenvalkjes (12 valkjes) bijten mij ook niet.

groetjes lique

Paul

Hoi Bianca,

Een valkje is het nest bij de ouders is nog niet wild dat worden ze eigenlijk pas na het uitvliegen en als ze dan in een volliere blijven.
Een valkje wat vanaf het begin in het nest aan handen gewend is zal nooit hard gaan bijten als je die aandacht blijft geven.
Ik heb hier 21 valkjes en die kan ik allemaal vastpakken zonder handschoenen ook de harde bijters bijten nu amper meer.
Maar de tamme kunnen niet eens hard bijten dus daar zal je amper last van hebben als die in je hand pikken dat voelt dan meer als aantikken dan als bijten :-)
Bij Lique worden de valkjes vanuit het nest ook aan handen gewend door ze vast te pakken en dat is alleen maar makkelijk voor het tam maken dat is dan heel makkelijk te doen.
Ik denk dat het gillen een stuk minder kan worden met een tweede valkje erbij zeker als hij reageerd op vogels van buiten.
Als je twee tamme valkjes bij elkaar zet blijven die ook tam maar je moet ze natuurlijk wel aandacht blijven geven.
Ik heb hier tamme en minder tamme bij elkaar en de tamme blijven echt net zo tam als daarvoor.
Ik zou aanraden om te doen wat Lique zegt met je valkje langsgaan en kijken hoe hij op andere valkjes reageert.
Twee mannetjes bij elkaar gaat ook heel erg goed ik ken iemand di 4 mannetjes heeft omdat ze geen nestje wil en dat zijn de beste vriendjes :-)
Als een popje eitjes legt moet je haar gewoon laten broeden ook al wil je geen jongen want ze blijft anders eitjes leggen en zal dan aan uitputting kunnen bezwijken.
Dus vandaar dat Lique ook zegt de eitjes vervangen door nepeitjes.

Groetjes, Paul

Valerie

Nou, als een valkje zo hard doorbijt, heb ik mijn gedacht wel eens van de vorige eigenaar. Dat valkje kan daar geen goede herrinering aan hebben gehad. :s
Mijn Rocky die kriebelde enkel met zijn snaveltje. Hij deed me enkel pijn als ik hem pijn deed (zoals toen ik hem vorige week moest schoonmaken) of als ie zich bedreigd voelde.
Maar ik had er in het begin ook wel bang voor. En bij Valko en Peppie voel ik me ook nog niet 100% Heb hun snaveltje nog niet veel gevoeld, dus weet het nog niet zo goed. Maar ik denk wel dat dit goed komt. ;)

BiancavS

Vanmiddag even wezen kijken bij Lique. Erg verhelderen :) (Thnxx ;)  )

Meteen liefde op het eerste gezicht met de lelijkste van allemaal  ;D Kan álles met haar doen, al vanaf het eerst moment :) Zelfs wegvliegen doet ze niet. Als ik haar stop met knuffelen duwt ze haar kopje onder mijn hand van "ga nou doohoorrrr"  :D

Bij thuiskomst Shaggy meteen aan het kletsen (ja, hij praat echt) tegen Lady (heeft al een naam ook ;)  ) en zij terug brabbelen :)

Ook haar eventjes op de kooi van Shaggy gezet, en dat vonden ze beiden prachtig :) Gaat dus vast helemaal goedkomen!

Ik hou jullie op de hoogte :)

marianca.

Hallo bianca,

Wat leuk om te lezen dat shaggy nu een vriendinnetje heeft :).Er is voor een valkje toch ook niks leukers om lekker met z n tweetjes te zijn.Die shaggy boft toch wel dat Ligue nog zo een lieverdje had ;).

Veel succes en ik weet zeker dat shaggy ooit papa gaat worden.. :D :D :D.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Bianca,

Leuk dat je al meteen zo snel geslaagd bent en je hebt bij Lique kunnen zien hoe het gaat met meerdere valkjes tegelijk :-)
Meer valkjes wil niet altijd zeggen meer lawaai vaak is dat juist niet het geval.
ik ben benieuwd hoe Shaggy met Lady omgaat ik heb zo het idee dat dat heel goed gaat als ze meteen al op elkaar reageren.
Laat even weten hoe het morgen gaat dan heb je wat meer inzicht in hoe ze op elkaar reageren.

Groetjes, Paul