8 mei 2025, 08:27:10

De beste broedblok

Gestart door ronny, 28 oktober 2004, 01:22:32

« vorige - volgende »

ronny

Wat is nu het beste voor de broedblok , rechtopstaand of liggend. Is zaagmeel goed om er in te leggen en wat zijn de ideale maten voor een broedblok? Hier is alle info welkom. Bij voorbaat dank , Ronny.

Inger m

28 oktober 2004, 01:39:13 #1 Last Edit: 28 oktober 2004, 01:40:09 by Cinnamon_valk
Hoi Ronny,
Dit staat allemaal beschreven in deze topic bovenaan (sticky onderwerp). Staand of liggend maakt weinig uit.

Zaagmeel is niet geschikt in de nestkast, dit is veel te stoffig. In principe is netmateriaal niet nodig. Evt kun je houtkrullen gebruiken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Ronny,

Ik vind zelf het liggende broedhok heel fijn daar hebben ze de meeste ruimte in.
De maten zijn 35x25 cm en 25 cm hoog.
Ik gebruik zelf hennepvezel op de bodem maar vaak schuiven de ouders tijdens het broeden dat aan de kant.
Het beste is een een uitholling in de bodem te maken zodat de eitjes niet weg rollen.
Als de jongen geboren zijn word het pas echt een troep in het nestblok en dan is een laagje hennepvezel perfect en makkelijk schoon te maken.
Als je dan een kale bodem hebt word alles wel heel erg smerig in het blok.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Ronny,

Zoals Inger en Paul al aangeven maakt het niet echt uit of het blok staand of liggend is.

Ik broed zelf met 2 blokken. Mijn valkjes zijn nogal eigenwijs en gaan nogal eens naast de eitjes zitten, dus mijn blok moet in het begin vrij krap zijn. De eerste weken gebruik ik een natuurblok en daarna een liggend blok dat ik aan de kooi hang.

Het natuurblok is wel een ellende om schoon te maken, maar ach alles went.

Soms hebben valkjes een duidelijke voorkeur voor een bepaald blok. Maar soms ook weer niet.

Groetjes

Theetje

ronny

Beste valk liefhebbers bedankt voor deze nuttige informatie. ;) ;)