11 mei 2025, 17:13:25

pop legt ei

Gestart door michel2, 4 oktober 2004, 17:51:12

« vorige - volgende »

michel2

hallo allen,

ik heb 2 popjes waarvan een een ei heeft gelegd maar het zijn geen kweekvogels ze zitten gezellig in een kamervolieren met z,n 2en en ben ook niet van plan om ermee te gaan kweken wat moet ik doen?

Paul

Hoi Michel,

Twee popjes zullen zonder meer geen jongen krijgen dus als je niet wilt kweken is dat geen probleem.
Maar het beste kan je de eitjes die ze leggen wel laten liggen en ze erop laten broeden voor 3 weken.
Als je de eitjes namelijk weghlaald blijft het popje leggen en kan dan bezwijken aan uitputting.
Nadat ze drie weken gebroed hebben kan je de eitjes weghalen en dan zullen ze een tijd niet meer broeden.
Ze zal om de dag een ei leggen dus als ze er vandaag een heeft gelegd legt ze er morgen geen maar overmorgen de tweede.
Ze leggen gemiddeld 4 tot 6 eitjes.

Groetjes, Paul

michel2

Hoi Paul,

Dank je voor je goede adviezen, fijn dat er mensen zijn die erzo veel vanaf weten. In een dierenwinkel roepen ze maar wat terwijl je hier gewoon antwoorden krijgt waar je wat aan hebt. Moet ik de parkiet extra voer geven ze krijgen bij mij altijd xtra vital voor grasparkieten en een pak xtravital voor valkjes door elkaar vermengd is dat genoeg?

groetjes michel

Paul

Hoi Michel,

We geven hier zo goed mogelijk advies maar weten helaas ook niet alles natuurlijk.
Je kan tijdens het broeden wat extra eivoer aanbieden daar hebben ze dan vaak extra behoefte aan.
Normaal voeren ze daar ook de jongen mee maar tijdens het broeden eten ze zich er vaak ook al suf aan :-)
Extra vital daar zit wel het meeste in wat ze nodig hebben in elk geval.
Ook zorgen dat je een mineraalblok, sepia en vogelgrit in de kooi hebt hangen in verband met het eitjes leggen hebben ze extra kalk nodig.

Groetjes, Paul