15 mei 2025, 00:43:36

Ouders laten jongen doodgaan

Gestart door Greetje, 3 oktober 2004, 16:40:53

« vorige - volgende »

Greetje

Hallo Paul,

Ik zag bij het antwoord op de vraag van Yvonne R. (Ouders laten jongen doodgaan) het advies om voer zonder zonnepitten te geven. Ik heb deze zomer hetzelfde gehad bij mijn valken. Geef jij nu dan gewoon grasparkieten voer of voer voor neophema's?

Alvast bedankt.

Paul

Hoi Greetje,

Als je voer van Teurlings neemt heb je daar ook voer voor grote parkieten bij in de elite uitvoering en daar zitten geen zonnepitten in.
Grasparkietenvoer bevat volgens mij ook minder zaad soorten  dan voer voor valkjes.
Je kan ook in de periode dat ze de jongen voeren de zonnepitten eruit zeven in een grof vergiet.
Ik heb pas 4 jongen verloren doordat ze die alleen zonnepitten voerde en de vijfde probeer ik nu nog te redden die was er ook al slecht aan toe :-(
Dus ik geef ze nu zeker geen voer met zonnepitten meer en ook niet als ze niet broeden.
Ik heb er een paar valkjes bij die worden er zo vet van dat je het borstbeen niet eens meer voelt.

Groetjes, Paul

Greetje

Ik had nog een valkje over, de rest was allemaal doodgegaan. Omdat ik voor mijn neophema's altijd voer van teurlings in huis heb ben ik uit het gevoel van je moet toch wat proberen, dat gaan voeren. Het laatste valkje leeft nog steeds en doet het goed. Misschien is dit zijn redding geweest. Nog even voor alle duidelijkheid, dat elite voer is dus anders dan neophema voer? Dan bestel ik hier een zak van.

Greetje.

Paul

Hoi Greetje,

Dat klinkt net als hier ook de laatste heeft het tot nu toe gehaald alleen met handvoeding nu maar ik ben ervan overtuigd als ik ander voer had gehad dat er meer het gehaald hadden.
Je hebt inderdaad iets ander voer van Teurlings dan wat ik heb gebruikt voorheen maar ik was heel erg te spreken over dat merk en nu ik gezien heb wat er aan zonnepitten in dat dure voer zit ben ik nu definitief over op Teulings en ga nooit meer ander voer gebruiken.
In dat zaad wat jij hebt zitten deze zaden als het goed is:
Aga+Neo  zaadmengsel:                           
Witzaad       32%                   
Milletzaad Plata 23%                         
Saffloorpitten       6%       
Milletzaad rood 5%                          
Milletzaad Japans 5%                   
Tarwe              5%                   
Haver hele gepeld 5%                   
Hennepzaad       5%                   
Boekweit       4%                         
Lijnzaad       3%                         
Haver gepunt       3%                         
Negerzaad       2%                   
Paddyrijst       2%       

Het is een andere samenstelling als voor valkparkieten maar er zitten geen zonnepitten in en er zitten zeker hele goede en gezonde zaden in voor de jongen die vele malen beter zijn dan zonnepitten.
Dus ik denk echt dat je daarmee je laatste jong hebt gered :-)
Sommige zeggen dat je grasparkietenzaad kan nemen maar daar zitten zo'n 5 zaadsoorten in terwijl in valkparkietenvoer wel 10 soorten zitten dus dat is een heel ander mengsel.
Dan is jouw keuze voor nood toch stukken beter geweest :-)

Groetjes, Paul