7 mei 2025, 18:04:02

Voor het eerst een valkparkiet

Gestart door nance, 2 oktober 2004, 15:05:33

« vorige - volgende »

nance

hallo,  :) ik heb nu al een paar weken een valkparkiet (voor de eerste keer)Hij was ongeveer 7 weken dat ik hem kocht.(nog niet tam)
Ik ben nu druk bezig met het tam maken. In de kooi ging ie al op mijn hand zitten,om de gierst op te eten. Nu laat ik hem S'ochtends en s'avonds los vliegen. Alleen hij blijft elke keer na een paar rondjes gevlogen te hebben, op de balk zitten. Hoog in de kamer.  Ik kan hem dan wel aaien. Alleen hij vliegt niet zelf terug naar zijn kooi. Ik moet hem dus op een stok erheen brengen. Hij gaat dan ook niet makkelijk op de stok zitten. Daarbij reageert hij soms helemaal niet op me. :'( Ik had voor de gezelligheid het edelzangertje van mijn ouders erbij gezet. (totdat hij tam is en ik een 2e valkparkiet bij wil doen) Maar het lijkt of hij wel op die vogel reageert. Is het verstandig om de edelzanger weg te doen?    
Daarbij eet hij helemaal geen fruit. Wel muring en wilgentakken. Komt dit later nog, en welk soort fruit houden ze van?
ZO lekker lang verhaal  ;D , ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Paul

2 oktober 2004, 15:06:28 #1 Last Edit: 2 oktober 2004, 15:08:35 by Paul
Hoi Nance,

Dat tam maken duurt soms een tijd maar als je hem al trosgierst kan voeren en hem kan aaien is dat een goed teken dan moet het zeker lukken.
En 7 weken is nog heel jong dan kan je ze nog prima tam krijgen.
Ik zou om hem tam te maken geen andere vogel bij hem in de kooi zetten en zeker geen vogel van een andere soort.
Om ze tam te maken kan je ze het beste alleen hebben in het begin en als hij tam is kan je er rustig een andere tamme bij zetten dan blijven ze ook tam.
Mijn vogels eten ook geen fruit en alleen bepaalde groente willen ze wel.
Zeker met een jong valkje steeds aan blijven bieden dan kan hij het nog wel leren eten.
Vooral zoet zijn ze gek op dus een zoete appel gaan ze na een tijdje toch wel aan eten als je het aan blijft bieden elke keer.
Je kan ook gedroogd fruit kopen vaak eten ze dat dan wel zoals hier
Maar hij eet in elk geval vogelmuur begrijp ik en dat is ook heel gezond.
Ook wilgentakken zijn goed alleen oppassen dat ze niet langs een te drukke weg staan in verband met uitlaatgassen van auto's en altijd goed schoonspoelen.
Je kan trouwens een berichtje het beste maar 1 keer posten want anders krijg je je reacties een beetje verspreid binnen en dan word het onoverzichtelijk.

Groetjes, Paul

nance

hai Paul, wat leuk dat ik zo snel al een berichtje terug krijg!   :)
Ik begrijp dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben. :-/
Zoiets moet je ook niet overhaasten natuurlijk.
Ik heb die andere vogel niet bij haar in de kooi staan hoor! Gewoon in een eigen kooi. Maar ik zal hem weer terug naar mijn ouders brengen. Ik vond het zo sneu om chico alleen te laten overdag. Maar dan zal ze nog even geduld moeten hebben totdat ik er een andere bij doe.
Ik wist niet dat je de wilgentakken moest wassen, ik haal ze altijd uit een park, dus geen uitlaatgassen.
Ik heb ook een paar keer een beestje op chico zien lopen, eerst dacht ik aan luis of zoiets. Maar ze bijt of krapt helemaal niet. Later zag ik dat beestje ook in de muring zitten. Dit kan geen kwaad toch?  
Wat ik nog  een beetje vreemd is, is dat ze vaak met haar kopje schud. Meestal is dat zo als ik haar roep, of de muziek iets harder zet. Kan dit kwaad?
groetjes nancy

nance

ja het is de eerste keer dat ik op deze site kom, dus het ging de eerste keer een beetje fout, ik zat op iemand anders zijn vragen pagina  ::) Beetje stom ja

Paul

Hoi Nance,

Geen probleem hoor ik zag al dat je er pas zat :-)
Zeker takken waar andere vogels op hebben gezeten goed afspoelen ik doe dat altijd met goed heet water en dan even laten drogen nooit te nat geven dan kan je valkje Diaree krijgen door teveel vocht.
Ook de vogelmuur even goed wassen je weet nooit wat erop zit.
Er kan op takken altijd ontlasting van andere vogels zitten en wormen bevatten bijvoorbeeld en met goed wassen voorkom je dan een hoop problemen.
Beestjes klinkt niet goed het kan vedermijt zijn als ze op de vogel blijven zitten en je kan daar een spuitbus voor halen en de vogel inspuiten en dat na 10 tot 14 dagen herhalen en meestal ben je er dan vanaf.
Maar als het luis van de vogelmuur is kan het geen kwaad die leven niet op vogels en zitten dan maar even op de veren.
Vedermijt die herken je vaak dat ze tussen de veren kruipen en zijn een beetje langwerpig en donker en 1 a 2 mm lang ongeveer.
Als je een Lutino (geel wit met rode wangen) hebt zie je ze vaak goed zitten in de veren.
Dat schudden met het kopje is heel normaal dat doen de meeste ze hebben dan last van bepaalde tonen zeker als je dichtbij tegen ze praat of hard geluid aan hebt.
Ik had een keer de muziek heel hard aan en alle valkjes hier gingen toen met de kop schudden dus dat vonden ze niet echt fijn.
Dus nooit echt heel hard de muziek aan zetten in de ruimte waar vogels staan.

Groetjes, Paul

nance

Oh dan zal het misschien wel vedermijt zijn :-[ Ik zag hem onder de veren kruipen, vervelend gezicht. En het was een zwart langwerpig beestje. Maar is het dan niet vreemd dat hij niet krapt of bijt?
Ik had wel al een busje gekocht ervoor. Dus misschien dat ik het maar voor de zekerheid  moet gebruiken.
Ik heb het maar 2 keer gezien in 2 weken, terwijl ik vaak een tijdje dichtbij hem zit.
Ik blaas ook soms een beetje zodat je tussen de veren kunt kijken maar dan zie ik geen beestjes zitten.
Ik vind het vervelend als ik haar onnodig moet pakken(dat zal ze niet zo leuk vinden natuurlijk) dus wachtte ik nog even met het spul.
groetjes nancy