9 mei 2025, 23:19:03

Agressief

Gestart door Marloes, 1 oktober 2004, 16:58:13

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi allemaal,

Ik zit met een heel groot probleem.
Mijn mannetjes valkparkite Baba is heel erg agressief geworden!!!
Mijn pop Ali is daar de pineut van want die wordt steeds aangevallen en kaal geplukt.

In het begin ging alles goed, ze waren heel leuk samen en ze deden ook alles samen (eten, spelen, poetsen enz)
Toen kregen ze een nest waar ze allebij veel energie bij zijn kwijtgeraakt.
Ook tijdens het nest ging alles heel goed.

Maar na het nest werd Baba agressief en valt nu steeds Ali aan, hij plukt haar kaal ( ze heeft geen kuif meer) en dat allemaal zonder rede want Ali doet helemaal niks, ze kan aan de andere kant van de kamer zitten en dan gaat hij naar haar toe, gaat naast haar zitten en begint op haar hoofd in te hakken!!!

Ik snap niet wat dit gedrag veroorzaakt heeft, en weet ook niet wat ik moet doen.

Ze zijn wel allebij heel erg in de rui geweest ( pop nog steeds)

Ik heb de ruimte niet om ze helemaal appart te zetten, heb ze nu wel in 2 kooien zitten, maar ze vliegen nog wel samen.

Wat veroorzaakt dit gedrag en wat kan ik er aan doen??

Groetjes Marloes.

Paul

Hoi Marloes,

Ik heb twee hele hechte koppels en daar plukt ook de ene partner de andere.
En toch blijven ze constant bij elkaar en de geplukte partner gaat de ander nooit uit de weg ook niet als ze daar alle ruimte voor hebben.
Volgens de dierenarts was dat sexueel gedrag en dat kan voorkomen bij sommige valkjes :-(
Ook kan het een voedingsprobleem zijn dat ze bepaalde stoffen niet genoeg krijgen.
Vaak als ze een tijdje niet meer broeden word het plukken wel langzaam minder heb ik hier gemerkt.
Maar dit kan soms maanden of zelfs een jaar duren voor het helemaal stopt zoals ik hier met een koppel heb.

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi Paul,

Dat maakt mij niet zo veel uit, want ik ben toch niet van plan om in deze dagen een nest te krijgen, ik merk en zie aan de valkjes dat erg zijn uitgeput door het eerste nest, ze zijn erg mager (wat al wat minder word) en ze zijn zo erg in de rui dat ze hele kale plekken hebben.

Dus een nest krijgen ze pas weer als ze er helemaal bovenop zijn. Dus het word afwachten dan maar.

Ik had trouwens gelezen dat komkommer kon helpen dus dat ag ik morgen eens uitproberen, als ze dat willen eten want ze vertikken het hier om fruit of groente te eten dus krijgen ze vitamine opgelost in water.

Groetjes Marloes.

Paul

Hoi Marloes,

Er is ook een recept van brandnetelthee met knoflook dat zou ook erg helpen tegen plukken.
Dat kan je in de koelkast bewaren en je geeft het als drinkwater.
Dus probeer eerst de komkommer en als dat niet helpt kan je altijd die thee gaan brouwen :-)

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi Paul,

Dat is een goede tip want zoals ik al verwacht had wilde ze de komkommer niet, ze keken er nog niet eens naar om, maar dat recept, waar haal ik dat vandaan, ik heb ze nu namelijk in apparte kooien zitten zodat ze allebei hun welverdiende rust hebben, maar ze vliegen nog wel samen en dus plukken ze ook nog steeds.

Groetjes Marloes.

Inger m

Hoi Marlies,
Het klinkt niet goed als ze na de 1 nest vermagerd zijn en tijdens de rui kale plekken hebben. Ik denk dat ook gezien het plukgedrag dat er mogelijk iets niet goed is aan de vogels en dan zou het (als ze idd kale plekken hebben) goed zijn de huid te laten nakijken en de vogels zelf. Mogelijk zitten ze niet goed in hun vel en is het goed eens kritisch naar de voeding te kijken...
Ik heb zelf een koppel dat al vier jaar achterelkaar 2 rondes achterelkaar grootbrengt (dit jaar 9 jongen) en daarop mogen ze niet sterk achteruit gaan. De vogels zijn net klaar met de 2e ronde en zien er prima uit. Als ze erg slijten na 1 ronde is de conditie van de vogels mss niet goed in orde.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marloes

Hoi Inge,

Ik snap je verhaal, maar wat het is met mijn vogels, ze zitten binnen, niet in een volliere, dus is de conditie zowizo slecht, ik heb me door iemand laten vertellen (weet helaas niet meer wie) dat valkp[arkieten daar vaker last van hebben na een eerste nest, en al helemaal als ze binnen zitten.

De kale plekken van de rui zijn trouwnes weg, die zijn weer mooi begroeid met veertjes.
Het plukken is wel iets minder geworden maar niet weg, dit doet het mannetje, het vrouwtje doet niks.

Groetjes Marloes.

Inger m

CitaatHoi Inge,

Ik snap je verhaal, maar wat het is met mijn vogels, ze zitten binnen, niet in een volliere, dus is de conditie zowizo slecht, ik heb me door iemand laten vertellen (weet helaas niet meer wie) dat valkp[arkieten daar vaker last van hebben na een eerste nest, en al helemaal als ze binnen zitten.

Ja, is dat zo? Ik vraag me af of de conditie binnen slechter zou moeten zijn? Lijkt me geheel afhangen van de omstandigheden in huis (bv. ventilatie, wat erg belangrijk is bij vogels en roken, wat juist voor vogels slecht is, hygiene etc etc). Maar de conditie is niet zondermeer slecht OMDAT een vogel binnenzit.
Wat betreft het eerste nest kan dat mss wat zwaarder zijn voor vogels met het eerste nest, maar ik kweek zelf al jarenlang vogels en nee, ik heb niet perse bemerkt dat ze daarvan zo sterk in conditie achteruit gaan...

Maar gelukkig dat het nu weer wat beter gaat met je vogels!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Marloes,

Dit komt bij iemand van Pakara vandaan en bij hun schijnt het goed te werken.

Het recept en de motivatie.    
*20 brandnetel koppen ( jong blad zit altijd boven aan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) advies draag een handschoen. Wij gebruiken in de winter kruiden van de tuinen van Eindhoven  Maar die zijn overal in Nederland deze winkels.
*1 vers knoflook teentje. Doe de brandnetel koppen in een pan met water +/- 2 liter. Het knoflook teentje in schijfjes snijden en er bij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan Afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het water bakje van de vogel  kunt u dan dagelijks verversen met deze soep.
 De motivatie.
Brandnetel en knoflook zijn bloedzuiverend en daar naast geeft de knoflook een minder prettige smaak aan de veer schacht. Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven van de veren af. De zuiverde  werking laat de veer weer glanzen en mooi doorgroeien. Ook vaak bij een moeilijke rui geven we deze thee./soep. De vogels knappen zinderwijs op.  We geven dit dagelijks door het water voor 6 weken dan pauzeren we even meestal een maand en herhalen dit. We doen dit indien nodig 2 x per jaar.

Het kan nooit kwaad want het zijn beide goeie stoffen die ze mogen hebben.
Het is altijd te proberen en werkt het niet dan is het niet echt kostbaar geweest.
Ik wil het zelf ook nog altijd een keer proberen maar ik vergeet steeds de spullen te halen om het van te maken.

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi Inge,

Je noemde wat dingen op die de conditie van een valkparkiet kunnen beinvloeden:

- roken ( er word hier niet gerookt op de kamer)
- ventilatie ( mijn raam staat altijd open en de kooi staat zo dat
                   niet op de tocht staan, ik heb een klapraam)
- Higiene ( iedere week worden ze schoon gemaakt inclusief
                mijn kamer, iedere dag schoon water, iedere dag
                voer uitblazen en 1x in de twee dagen schoon voer)

Dus dan weet ik niet wat daar fout aan kan zijn, maar het gaan indd weer een stuk beter, ze zitten weer mooi in de veren en eten zo goed dat ze een beetje dik beginnen te worden dus daar gaan we ook weer wat aan doen.

Groetjes Marloes.