4 mei 2025, 01:50:10

voerbak

Gestart door mw, 1 oktober 2004, 18:12:40

« vorige - volgende »

mw

Heb donderochtend mijn twee valkparkieten (10 weken oud) opgehaald bij de kweker. Ze hebben nu een grote kooi en zitten vooral op de bovenste stokken, de voerbak beneden heben ze nog niet gevonden. Ik ben bang dat ze niet eten......wat kan ik hieraan doen? (er liggen geen zaadjes om de voerbak heen)

Marianne

Hoi mw,

Je kan voor de zekerheid nog een bakje voer bovenin de kooi hangen, als dat gaat.
Over het algemeen eten jonge valkjes juist wel van de bodem.
Hang evt. wat trosgierst aan de tralies zodat ze die kunnen eten.

Succes,
Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

suus

Ik zou zelf denk ik niet voor de optie kiezen om de voerbak te verhangen. Wanneer ze honger hebben gaan ze wel op zoek. En te veel veranderingen in de kooi is niet gewenst, zeker niet als ze al moeten wennen aan de nieuwe omgeving.
Verder kun je goed kijken in het bakje zelf, het lijkt soms of er niet gegeten is, maar als je dan beter kijkt, zie je toch schilletjes van zaadjes zitten.
Het lijkt me ook een uitgelezen kans,  om juist de trosgierst uit je hand te laten eten! Zo worden ze alleen maar tammer.
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi MW,

Vaak eten valkjes die je net hebt een hele dag niet omdat ze nog moeten wennen.
Na een dag vinden ze echt wel de zaadjes waar ze ook hangen of liggen.
Je kan desnoods nog een beetje op de bodem strooien en het bakje laten hangen waar het hangt.
Ze gaan vanzelf eten na een dag meestal maar houd het wel goed in de gaten.
Drinken is nog belangrijker dan eten.
En trosgierst daar zijn de meeste gek op en het is een goed idee zoals Suus zegt om ze dat uit de hand te laten pakken.

Groetjes, Paul