27 april 2024, 15:02:39

wat en hoe met 2 jonge valkjes

Gestart door holly, 18 februari 2003, 17:11:12

« vorige - volgende »

holly

Ik heb een paar vragen over mijn baby valkjes nu 2 weken oud.
Ze zitten gewoon in de kooi mag ik die nu schoonmaken ivm ziektes en zo?
wanneer gaan ze zelf eten en drinken?
Wanneer kan je zeggen van af nu gaan ze het redden?ik wil ze al een naam geven maar als ze niet blijven leven dan hecht ik me er teveel aan.
moet ik een bakje water op de grond zetten dat de kleintjes zelf kunnen drinken als ze daar aan toe zijn?
heeft iemand nog advies voor iemand die dit nog nooit heeft meegemaakt

alvast bedankt en groetjes van Holly

Lique

[shadow=white,left,400]Hoi holly

Jeetje zeg, wie verkoopt er nou een valk van 2 weken aan iemand die geen ervaring heeft met handopfok.
Ik vind dat waar je hem vandaan hebt, degene wel beter moest weten. ik hoop voor je dat je hem in leven kan houden.
Het is nog vrij moeilijk om deze valken in leven te houden, omdat je nog 4 tot 5 x per dag voeding moet toedienen met een spuit (zonder naald). Let op als je gaat voeren, dat je krop leeg is, anders is de kans op kropverzuring groot, waaraan ze zullen overlijden. Dit is de meest gemaakte fout bij handopfok. Hier kan je meer lezen over handopfok: http://www.valkparkiet.com/nl/files/handopfok.htm
http://www.valkparkiet.com/nl/files/handopfok2.htm
http://www.valkparkiet.com/nl/files/handopfok3.htm

Het zelf drinken kan nog een paar weken gaan duren, zet er geen bakje water in i.v.m. verdrinking!!!
probeer het volgende week maar eens met een klein schoteltje water. Misschien dat ze dan zelf een poging gaan doen, maar ga hier niet van uit.
Ook kan je volgende week beginnen met een heel klein stukje trosgierst in de kooi te leggen, maar waarschijnlijk zullen ze er nog niet van eten, omdat ze nog te jong zijn.
Heel veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken.

Groetjes @ngelique

[/shadow]

holly

Hoi Angeliqeu

Ik heb het niet goed uitgelegd denk ik de ouders zittten er ook bij.Maar het is hun eerste nest en het is gewoon in de kooi gebeurd dus niet in een nest kast.

groetjes holly

Speedy

Goedemorgen Holly,

Ik heb zelf geen verstand van eigen nestjes,maar wel lees ik vaak hier en daar iets erover.
Het is wel belangrijk dat er eivoer bij het normale voer gegeven word.
Het eivoer moet je dan iets vochtig maken met warm water, maak niet teveel, want was blijft liggen moet je weer weggooien ivm verzuren.
En dan zou de natuur toch echt zijn best wel moeten doen.
Ik hoop dat je snel antwoordt krijgt van de anderen hier, die wel vaker nestjes hebben gehad.

Groetjes,
Trudie

cor

hallo holly je kooi kun je schoonmaken indien je dit rustig doet ik weet niet welke bodembeddekking je gebruikt indien dit schelpenzand is zou ik overstappen op beuksnippers of corbo korrels van het merk cede daar schelpenzand funest is voor valkjes en helemaal voor kuikens van 2 weken oud wat bettreft water vocht krijgen ze van de ouders toegediend trudie zei het al een bakje eivoer kun je er ook inzetten of een valkje het red kun je nooit zeggen dit is de natuur indien ze goed verzorgt worden door beide ouders mag je er van uit gaan dat ze het wel reddenals ze 3.5 a4weken zijn kun je er rustig een extra bakje water er bij in zetten groetjes cor