5 mei 2025, 22:43:39

Heeeelp snel Tako benauwd !!!!!!!!

Gestart door Tara, 26 september 2004, 19:15:25

« vorige - volgende »

Tara

Help vlug aub ik weet niet wat te doen... Tako mijn lutino man, vader van Chiaro en Trudy, pleegvader van Pablo is niet lekker, heeft het benauwd, zit te hijgen tot en met, het houdt niet op, hij maakt erg veel geluid, eerst toen ik toekwam naar de valkjes daarnet hoorde ik het en ik zag dat het Tako was die zoveel hijglawaai maakte, help wat moet ik doen dit klinkt niet goed!!!!!!!!

Lique

Hoi Tara,

Ik kan zo niet beoordelen, wat er met Tako aan de hand is.
Maar het is wel van belang, dat hij zo snel mogelijk een vogelarts ziet, anders zou het misschien verkeerd af kunnen lopen met hem.
Geef hem in ieder geval nu niets in, en vermijd stress.

succes.

groetjes LIque

Tara

Hoi Lique,

maar ik heb hier geen goeie vogelarts en kan helemaal niet weg want mijn ouders zijn niet thuis dus ik zou het met de fiets moeten doen.. Hij zit nu bij me en het luidop hijgen is een stuk beter maar hij zit nog steeds met zijn bek open.

Hier een foto van toen ie daarnet zo zat te hijgen ook..

Groetjes, Tara

Lique

hij heeft het zo te zien heel erg benauwd, want zjn tong is zelfs blauw.
ik zou als ik jou was feld nu ff bellen, wat je kan doen, om hem te helpen, want dat zou ik niet weten :-/

Tara

Hoi Lique..

Ik doe mijn best.. Zal in ieder geval niet met de huistelefoon kunnen telefoneren naar Feld.. Zal maar met de GSM moeten gebeuren..

:'(

Lique

ja, zou het maar wel doen, als ik jou was, want er zit zeker spoed bij.

Annouschka

Hoi,

is er echt niemand anders die je kan helpen om Tako naar een vogelarts te brengen?  Je hebt daar toch in de buurt een goeie dierenarts als ik me niet vergis? :-/

Ik zou ook zo snel mogelijk Feld bellen en proberen een DA te pakken te krijgen want hij ziet er niet goed uit. :(

groetjes
Annouschka

Irene

:o :o :o jeetje Tara, dat ziet er idd niet lekker uit!!!
Hopelijk krijg je feld te pakken en komt je Taco er weer bovenop!
Succes!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

boezempje

hai tara

jeetje meis ik wou dat ik wat voor je kon doen maar ik heb geen rijbewijs anders was ik er.shitt zeg ik hoop dat je snel iemand vindt meis

sterkten ermee :-*

essie

Annouschka

Hoi,

als je dat wil Tara, wil ik je anders wel naar een DA brengen als je er een vind die zondagsdienst heeft.

Geef maar een gil.

groetjes

Anita1

ziet er slecht uit tara!.ik wil feld voor je bellen.zit met je op msn..je zegt een  moment ....en ik zie je niet meer.kom op dan meiss.anders kan ik je niet helpen als je van je ouders feld niet mag bellen.geef me alle symphomen..anita

Ria

Hallo,

Op dit moment is Tara met het valkje aan het stomen in de douche. Er is contact geweest met Feld en die raadde dit aan.
Tara heeft op dit moment dus hulp.

We duimen voor het valkje en voor Tara.

Groetjes,
Ria

Inger m

26 september 2004, 20:36:50 #12 Last Edit: 26 september 2004, 20:43:27 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Ik las net je stukje over Tako. Vervelend dat hij zo benauwd is...Weet je mss of er wat gebeurd is, bv ergens tegenaan gevlogen?
Het beste kun je hem op een rustige, koele plaats neerzetten en zsm een goede vogeldierenarts raadplegen. Het is mij een raadsel waarom je er nog geen gebeld hebt, daar in Belgie ook vogeldierenartsen zitten.

Ik begreep helaas dat je hem onder de douche aan het stomen bent en hoop dat dit niet zo is, indien de oorzaak niet bekend is. Stomen werkt bv. bij mensen met verstopte holtes (=ander soort benauwdheid), maar niet bij acute benauwdheid.
Een benauwd mens/ dier zal het in een warme/ vochtige plaats nog benauwder krijgen. Bovendien levert de situatie extra stress op, die ervoor zorgt dat de hartslag en ademhaling (dus zuurstofverbruik) toenemen en maken de situatie erger.

Voor een dergelijke behandeling heb je dus mi eerst een goede diagnose van een vogel DA nodig, want het kan vele oorzaken hebben met verschillende behandelingsmogelijkheden.

Sterkte Tako!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Het stomen was op advies van dr Feld die is net gebeld en die raadde dat aan dus het is niet zelf bedacht.
Als ik het zo hoor is het een longontsteking dus best ernstig :-(
Ik zou zelf alleen kunnen bedenken dat warmte helpt bij een longontsteking.
Hopenlijk knapt ie toch weer snel op.

Groetjes, Paul

Inger m

26 september 2004, 20:50:47 #14 Last Edit: 26 september 2004, 20:54:52 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Ik ben op de hoogte...
Maar met dit soort situaties zou ik zelf best voorzichtig doen, omdat het om behoorlijk bedreigende situatie gaat en kan bij verkeerd advies verkeerd aflopen.  
Advies van een DA ga ik niet tegenspreken, maar ik hou wel in mn achterhoofd dat er telefonisch geen diagnose gesteld kan worden en alleen veronderstellingen (zo ook via MSN/ forum).

Maar ik hoop dat ze (indien de toestand van de vogel het toestaat) naar een DA gaat. De mogelijkheden zijn er.
Als het idd om bv een longontsteking gaat is antibiotica (en warmtelamp) bv nodig. Maar kan bv ook ergens tegenaangevlogen zijn en interne beschadigingen hebben opgelopen, wat mij en acute benauwdheid beter verklaard en weer andere behandeling vereist.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.