29 april 2024, 00:45:47

UITSLAG BINNEN !!! YEEEEES !!!!

Gestart door Tara, 25 juni 2004, 00:52:31

« vorige - volgende »

Cwazi

'T is dat je al genoeg te verwerken hebt he, maar ik vind dit onwijs zielig voor die beestjes. Ik weet niet in hoeverre vogels die aan dit virus lijden pijn hebben voor ze sterven maar fijn lijkt me anders. Ik zou ze deze lijdensweg echt besparen, hoe hard het ook klinkt en hoe rot je het ook vind. 't is geen speelgoed :(

Tara

Denk je nu echt dat ik met hun leven 'speel' :( :'(

Cwazi

Nee Tara, dat denk ik niet. Het is helaas zo. Je hebt het beste met ze voor dat weet ik ook. Maar blijf wel even realistisch en vooral heel erg eerljk tegenover je dieren.

giovanni


Tara zegt dat de jongen er heel goed uitzien, dus
zullen ze wel geen pijn hebben ;)
En Tara mag gerust die jongen later in de voliere
zetten, als ze verspreiden het virus toch niet? Alleen
onder elkaar, en als Tara stopt met kweken, zal
dat ook echt niet gebeuren.
En stel jezelf in de plaats, zou jij dat doen, ze laten
inslapen??

ik iig niet..

grtjs

lilian

Hallo Tara,
Wat schrok ik toen ik dit bericht las zeg, ik heb er gewoon geen woorden voor, want ik begrijp uit al jouw schrijven wel dat jouw valkjes alles voor je betekenen.
Tara, heel erg veel sterkte!!!
Groetjes Lilian

Inger m

Hoi Tara,
Balen dat je moeder de lamp zo laag gehangen had! gelukkig was je er ws nog wel op tijd bij. Ik hoop dat je een goede keuze maak, maar neem daar evt contact over op met een DA...

Veel sterkte!

Hoi Giovanni,
Ik denk dat dit heel moeilijk voor Tara is. Haar vogels zijn besmet met een virus, waardoor jonge vogels sterven.

Ze schrijft zelf wel dat haar jongen een groei achterstand hebben en dat de krop niet goed leegt, dit kan wijzen op besmetting met het virus. Het is dus niet zo dat de jongen echt gezond zijn....helaas... Daarbij komt dat jonge vogels die besmet raken het virus (nog) niet als lichaamsvreemd zouden herkennen en daardoor levenslang drager kunnen worden in tegenstelling tot wanneer oudere vogels besmet worden, zij kunnen er bv na een half jaar weer vrij zijn van het virus. De jongen (als virusdrager) zouden dus wel degelijk een extra risico kunnen vormen in haar voliere.
Het probleem is dat je niet echt aan vogels kunt zien of ze pijn hebben danwel lijden, ze zullen dit zo min mogelijk laten merken uit een soort overlevingsinstinct. Het is dus wel zo eerlijk om bij jezelf een verstandige keuze te maken...ik zou voor jou beschreven optie gaan...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

CitaatHallo Tara,
Wat schrok ik toen ik dit bericht las zeg, ik heb er gewoon geen woorden voor, want ik begrijp uit al jouw schrijven wel dat jouw valkjes alles voor je betekenen.
Tara, heel erg veel sterkte!!!
Groetjes Lilian

Dank je Lilian ... Het was wel te verwachten ...

Inger, wat bedoel je met je laatste zin, naar wie richtte je die nu ??

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik weet dat je nu in een heel moeilijke situatie zit. Ik begrijp dat je je jongen wilt proberen groot te brengen om ze toch nog een kans te geven, dit vind ik opzich een begrijpelijke reactie, maar het is de vraag of dit wel verstandig is, mochten ze idd toch besmet zijn met het virus. Dit betekent dat ze ofwel sterven ofwel (levenslang) drager zullen zijn ofwel gewoon gezond blijven leven. Gezien de situatie ben ik bang dat de eerste twee opties het dichtste bij de waarheid liggen en in dat geval zou ik de vogels verder lijden besparen en ze laten inslapen, hoe hard het ook klinkt!

Omdat ik zelf te weinig van Polyoma weet betreft besmettingskans en dragerschap zou je er goed aan doen (zoals ik eerder beschreven heb) om een goede vogeldierenarts om advies te vragen in deze situatie, want het is niet niks wat je overkomt en al zeker niet voor de vogels!

Ik zou je willen adviseren om het eerst allemaal even te laten bezinken, zodat je er rustig over na kunt denken en daarna stappen ondernemen om te kijken wat je nog zoal kunt doen...

Veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

maja

o, wat erg voor jou en je vogels Tara :( wrm moet dit jou toch altijd overkomen?!
Ik weet dat het mss de beste oplossing is om de beestjes te laten inslapen, maar niemand krijgt dat toch over z'n hart!
je eigen diertje 'doden'?!
En als de jongen het zouden overleven kan dit toch niet veel kwaad? De ouders zijn er toch ook mee besmet?
veel sterkte

Tara

Hoi Maja,

de jongen blijven voor altijd besmet, de ouders zouden kunnen worden gered, als de jongen het halen, en bij de ouders blijven, zal het altijd besmet blijven ...

suus

Hoi Tara,
Ik dacht dat de ouders niet meer beter werden, maar door het heldere verhaal van Inger, lees ik dus dat dit niet het geval is. Maar ook las ik dat het niet meer aan te tonen is, in het bloed of een vogel besmet is of niet. Hoe moet je het dan controleren? door te gaan kweken en de jongen laten testen?
succes idd
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Tara

Hoi Suus,

is het niet aan te tonen in het bloed dan? Ik dacht van wel, maar ben daar niet zeker van ...

In ieder geval, het gaat nog steeds super met de jongen, de tweede oudste heeft net een voeding binnen, het eten gaat heel vlot, de krop leegt beter, de ontlasting is super ok, is geen diarree, is vast! Ennuh ... Ik maak me alleen zorgen om de 2 kleinsten, hun krop leegt niet :-/. Maar die drie grote ... Da's echt lachen geblazen, als ik naar hun ga, gaan die drie helemaal omhoog, ze komen naar mij, ook al kan er een nog niet zien, ze 'pikken' aan mijn vingers ::). Ik vind het echt leuk dat het goed gaat, ik hoop dat ze niet plots sterven :(. Tot nu toe gaat het alleen maar super. Ik had een vraagje.

Aangezien ze onder een lamp zitten, kan het dan dat ze 'droger' zijn dan anders, en zoja, wat moet ik doen? Wat druppeltjes water op hun laten vallen ofzo :-/

Inger m

Hoi Tara,
Zien de jongen er 'droog' uit? Door een lamp is het idd zo dat het eronder wat droger wordt door de warmte. Je kunt ze tussendoor af en toe wat warm water geven. Een vogel moet
5-10% water ten opzichte van zijn lichaamsgewicht hebben. Omdat het een jonge vogel is zou ik idd zorgen voor voldoende vocht.

Druppels water zou ik er niet op laten vallen, want dat verdampt toch weer en ik denk niet dat de jongen daar echt wat aan hebben.

Verder kun je proberen de luchtvochtigheid iets te verhogen, maar ik weet niet hoe effectief dat is. In bv. broedmachines worden open bakken water verplaatst, dat verdampt en verhoogd daardoor de luchtvochtigheid.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi,

het zou mogelijk zijn om er enkele bakjes water in te plaatsen. Ik geef ze af en toe water, daar piepen ze ook al van :D.

Dank je voor je reactie Inger.

Groetjes, Tara

suus

Hoi Tara,
Ik dacht dat het verdween in het bloed na een half jaar maar dat de vogel wel ziek bleef, Ik dacht dit op te maken uit de links. Maar nu ik heb allemaal opnieuw gelezen heb, denk ik dat ik het gewoon verkeerd begrepen had. Het blijft 24 weken (en dat is dus bijna dat halve jaar, zolang het virus kan duren bij vogels die op latere leeftijd het gekregen hebben) in het bloed aantoonbaar. Maar zoals ik het nu lees, is het dus na een half jaar over bij de vogels die op latere leeftijd het gekregen hebben, en betekent dat dat je koppels misschien eind van de zomer er al van af zijn in het geval ze op latere leeftijd besmet zijn. Maar is 1 van de vogels vanuit het eigen nest besmet dan blijft het de ziekte altijd aanwezig bij  die valk. Dus eigenlijk ziet het er niet ongunstig uit OP DE LANGERE DUUR. Je jonge valkjes, zijn dus waarschijnlijk dragers. Daar doe je niets meer aan. Inentingen bestaan nog niet zo lang en ook niet in Europa (in amerika wel). Dus als ik het goed begrijp kunnen je jonge valken indien ze het overleven de ouders misschien weer ziek maken, als de ouders er niet recistent voor worden. Maar mocht blijken dat je koppels er van afkomen en je houd deze jongen in je voliere dan zullen deze jongen toch weer je toekomstige jongen infecteren.
Wellicht is al je vogels testen de enige oplossing om te weten of je het virus hebt of dat je valkjes hebt die dragers zijn.
Maar, nogmaals dit weet ik allemaal niet zeker. Inger a.u.b. als ik info geef die niet klopt (of iemand anders natuurlijik ;))
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico