29 maart 2024, 14:21:34

UITSLAG BINNEN !!! YEEEEES !!!!

Gestart door Tara, 25 juni 2004, 00:52:31

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Tara,
Als het jong voldoende voedsel in de krop heeft nog, zou ik nog even wachten met voeren, dan kan dit voer eerst verwerkt worden. Het is ws gewoon een natuurlijke reactie van de valkparkiet om zo naar boven te kruipen (ze zullen reageren alsof de oudervogel eraan komt). Het enige waar de jongen aan denken is eten....

Als je denkt dat deze jongen ook plyoma hebben weet ik niet wat verstandig is om te doen. Je kunt ze wel apart houden, maar de kans dat ze straks levenslang drager zijn (zie artikel) is aanwezig. Dat betekent dat je straks altijd de kans hebt om je andere vogels via een andere weg dan contactbesmetting ook (opnieuw) te besmetten met polyoma via uitwerpselen, veerstof (dus via jezelf). Ik zou dat risico nooit durven nemen en zou geen 'zieke' vogels willen aanhouden.

Je weet niet hoe groot de omvang is van de besmetting in je voliere. Het kan zijn dat een aantal vogels besmet zijn, maar mss inmiddels wel allemaal. Verder zul je later tests moeten gaan doen om te kijken hoe het met de besmetting is en zul je geen vogels meer kunnen aankopen, danwel verkopen. Ik weet niet wat het virus verder met oudere vogels kan doen of of ze na een besmetting weer (makkelijk) opnieuw besmet raken of dat ze dan inmiddels voldoende anti stoffen hebben opgebouwwd...

Laat je goed informeren door een aantal goede vogeldierenartsen hierover. Laat evt nog oudervogels testen ter bevestiging.

Veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Tara,
Nog ff gelezen van dat ene jong. Als het voer te langzaam (?) uit de krop gaat, kun je het mogelijk wel wat warm water met wat druivesuiker geven, dan wordt het voer weer wat verdund. Druivesuiker versneld de vertering wat en dan heeft het toch wat binnen. Je kunt mss heel voorzichtig het wat door de krop masseren....

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

de krop gaat volgens mij niet te langzaam leeg hoor in ieder geval ... Maar eh, met 1 jong denk ik dat het niet zo goed gaat, het 2de jongste. Zijn krop leegt gwn totaal niet, het ligt niet aan de koude want ze liggen warm onder de warmtelamp, en voelen lekker warm aan :-/. Het voer is nog voer van de ouders ... Niets helpt, heb al gemasseerd en zo.

Ik masseer elk valkje hun krop, het is volgens mij ook normaal dat de krop trager leegt, ze zijn dit nog niet gewend. Het voer was al tamelijk dun omdat ze nog tamelijk klein zijn, ze eten wel goed, piepen praktisch allemaal, ik moet nu alleen nog een valkje voeren want zijn krop was net leeg, ik heb foto's gemaakt voor jullie, ik ga ze nu eerst verkleinen en ze tonen ...

Groetjes, Tara

Tara

Hoi,

ik geef effe wat uitleg bij elke foto...

Dit is het jongste jong. Hij heeft vanmorgen om 6 uur een voeding gehad, het voeden ging goed. De krop leegt wel, maar natuurlijk traag, maar dat is ook een symptoom ... Verder poepen alle jongen erg veel, wat mij wél een goed teken lijkt.

Dit jong piepte erg toen hij werd gevoerd, wat ook goed is. (Oja, het is geen lutino, het is van de flits, voor als er misverstanden zouden zijn ;-))



Het volgende jong is het 2de jongste jong. Hij is het jong waarvan de krop nog steeds sinds gisterenavond nog niet leeg is, het is nog steeds voer die de ouders gegeven hebben ... Om hem maak ik me momenteel de meeste zorgen ...



Dan hebben we het volgend jong, meneertje die zeurt om eten ;D. Maar je zal zelf zien dat hij nog niet mag worden gevoerd.



Dan hebben we de grootste, en de tweede oudste dus... Hij moet nu gevoerd worden, zijn krop is leeg, ik ga dus zijn voeding nu gelijk maken ...



En dan hebben we de oudste, de lutino Smurrie... Met haar gaat het wel, maar ze laat wel haar kopje zakken, maar ik denk dat dat nog wel normaal, eigelijk hoop ik dat gewoon ...



Groetjes, Tara

Guinevere

Veel sterkte meid

Groetjes
Guinevere

robentru

jemig  Tara wat erg

sterke toegewenst van ons

rob, trudy en mieppie

suus

Jemig Tara, wat een bericht zeg! Volgens mij had je bij meerdere valkjes dode jongen of niet? Dat zou betekenen dat een merendeel van je voliere besmet is. Hoe snel gaat de besmetting eigenlijk?
En hoesnel vorm je zelf een besmettingsbron voor andere vogels die waar je in de buurt komt. Dat is natuurlijk wel goed om te weten. Wanneer de besmetting via jou erg rap gaat, dan zou ik hoe cru het ook klinkt er toch over denken of je niet moet ingrijpen.
Maar goed, ik denk dat je eerst aan jezelf moet denken, het komt nu niet meer op dagen uit. Kom bij van de schrik en trek dan een plan
heeeel veeel sterkte!
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Stijn dc

hoi

Ik hoop dat je nu ook tegelijk opgelucht bent dat je eindelijk bijna zeker weet waaraan het ligt. Niet meer kweken is een goede oplossing. Wel jammer dat je de jongen zelf nog wil opbrengen. Je gaat je er teveel aan hechten denk ik. Ook zorg je zo voor meer zieke vogels :-/. Zo kom je er niet echt makkelijk vanaf. :-/

Tara

Hoi,

ik weet heus wel wat ik doe hoor Stijn. Straks moet ik spuitjes halen naar de dierenarts ... Krijg er enkele nieuwe, is ook veiliger natuurlijk :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja? weet je dat? het is te hopen, want dit lijkt me niet echt de juiste oplossing te zijn hoor :/

suus

Het ligt in de lijn der verwachting dat de jongen zullen sterven. En hoewel het niet leuk is, kun je je er wel vast op voorbereiden.
Ik denk dat Tara veel tegenslagen moet verwerken op het moment. Haar vogels zijn ziek, worden niet meer beter. Ze kan niet meer kweken en daar bij komt dat nieuwe valkjes ookuitgesloten zijn. Op het moment dat je dit allemaal 'even" te horen krijgt is het wel heel erg moeilijk om puur met je verstand te reageren. Wellicht als alles gezakt is dan gaat dit beter. Maar bekijk het van de andere kant. Tara weet dat haar valkjes ziek zijn, zal ze dus niet weg doen en omdat er toch niet meer gekweekt gaat worden, zal ze de jongen denk ik zelf houden. Het is toch een verrekte grote opgave om nu de jongen weg te brengen om te laten inslapen. Tara weet dit alles nog geen 24 uur. Ik denk dat de verstandige tips nog even moeten wachten en haar nu steunen op het emotionele vlak.

Ik moet je zeggen, dat ik gisteren ook een jonge valk weg moest brengen (van mijn oom) deze had dusdanige verwondingen dat het niet meer goed kwam. Nu was deze vogel niet eens van mij, had ik geen band mee en het was er 1.En daar had ik het al moeilijk mee. Het is toch iets onnatuurlijks.  Zet dit eens tegenover de gruwelijkheden die Tara nu te horen krijgt. En oke Stijn, je zult echt gelijk hebben hoor! ik ben het met je eens. (ga misschien nog wel een stapje verder zie mijn eerdere bericht) maar ik denk dat het op dit moment Tara niet al te hard moet vertellen wat ze moet doen!
Zie dit niet als een aanval op wie dan ook, een dergelijke situatie wil ik niet herhalen maar meer als ondersteuning naar Tara toe!
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Cwazi


Tara

Dank je allemaal ...

Mijn moeder had de lamp wat verlaagd, ze hadden koud volgens haar, ja mijn *** ja :o. De beestjes zaten te hijgen van de warmte, heb dan maar wat water gegeven en de lamp weer hoger! Ze zaten allemaal uit mekaar omdat bij mekaar ze het veel te warm hadden. In ieder geval, toen ik net ging kijken leek er eentje dood :o. Gelukkig sliep ie maar (is de kleinste). Ik nam 'm op en zette 'm terug, hij zat dan weer rechtop, zal wss ook te warm gehad hebben, zielig hoor, gelukkig was het maar voor korte tijd :-).

Verder gaat het goed met voeren, er is maar 1 die een probleem heeft, en da's dus de voorlaatste kleinste ... Zijn krop wil niet legen, ik masseer 'm, heb al verfijnd enzo ... Wil niet legen ... Vind het jammer, het is nog steeds eten van de ouders die in z'n krop zit, van gisteren nog, en hij's zo klein, het kan echt niet kloppen ...

Over een uurtje of 2 mag de lutino weer eten, ben benieuwd, hij heeft al honger, maar moet nog even geduld hebben.

Groetjes, Tara

& thx voor de steun, is echt heel lief ..

Paul

Hoi Tara,

Waarom blijft je moeder niet van je vogels af?
Zo te horen heeft ze er totaal geen verstand van de jongen hebben maar heel weinig warmte nodig en geen erge hitte dus ze had ze bijna weer vermoord.
Het beste is een thermometer bij de jongen leggen en dan goed in de gaten houden ze mogen niet boven de 36 graden komen dat is veels te warm.
Ik hoop dat ze het in elk geval redden.
Sterkte met je jongen.

Groetjes, Paul

Tara

25 juni 2004, 18:29:37 #29 Last Edit: 27 juli 2004, 01:31:44 by tara_dewulf
Hoi,

er ligt een thermometer bij ze hoor :-).

Uhh, het is ongeveer 32 graden toen ze het nog niet verlaagd had, toen ze het verlaagt had rond de 42 :-/. Gaat gelukkig een stuk beter, ik kijk zo tot hoeveel de temperatuur gedaald is, daarnet was het toch al een stuk kouder gelukkig...

Groetjes, Tara