9 mei 2025, 02:49:44

slechtziende/blinde valk

Gestart door carco, 24 september 2004, 18:11:50

« vorige - volgende »

carco

Hallo allemaal.

Ik stel hier een vraag niet voor mezelf, maar voor mijn vriendin.
Sinds kort heeft zij 2 valken bij dezelfde dierenspeciaalzaak gekocht ( waar mijn 2 eerste valken ook vandaan komen, en hem vertrouw ik dus wel),
maar nu het volgende: de eerste die ze gekocht heeft is niets mee aan de hand, maar de 2e : een lutino, die had al 2 ontstoken ogen toen ze hem erbij kocht, en hij raadde haar ook in de eerste instantie aan om een andere te nemen, maar ja ze vond deze zo lief.
Ze heeft oogzalf meegekregen : wist niet wat, dit hielp niet.
Daarna is ze naar de dierenarts geweest, die penicillinedruppels voor heeft geschreven, dit hielp tot op zekere hoogte.
Want nu de oogjes wel open zijn ziet ze dat deze totaal niet in orde zijn: ze is teruggeweest naar de dierenwinkel, en die denkt nu dat de valk een hersenbloeding heeft gehad en daardoor heel slecht ziet of blind is.
Hij bood al een andere valk aan, maar dit wilt ze niet: de man van de speciaalzaak zou met de dierenarts overleggen hoe of wat.
Wie kent dit en weet wat de overlevingskansen van zo'n beestje zijn?
Is hier überhaupt mee te leven als hij echt blind is?
Zijn ogen zien er heel raar uit: geen kraalogen, maar een beetje weggedraaid en constant schudt hij met zijn kop en knijpt de ogen dicht.
Verder is hij wel actief, maar kon in eerste instantie zijn eten ook niet vinden totdat het nu op de grond gezet is in een schoteltje en nu wel eet.
Wie geeft advies?
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Tara

Hoi hoi,

begrijp wat je bedoelt, Marilyn, mijn lutino pop heeft 1 blind oogje en met het andere ziet ze niet goed. Dit blinde oogje komt door een aanval door een onbekende valk (?). Dit oogje bloedde ontzettend veel kwam slijmbloed uit e.d. was echt helemaal vies :(. Marilyn heeft hier binnen gelogeerd tot ze beter was, gelukkig maar, dacht dat ze het niet zou halen.

Maar de valk van jouw vriendin heeft geen verwonding, alleen die blindheid, is perfect mee te leven, alleen zal dit valkje vaak heel erg bang zijn, bijna altijd, het wordt zeer moeilijk om een blind valkje in vertrouwen te nemen, want bij Marilyn is het hier ook zo, ze ziet me nooit aankomen en als er dan iets gebeurt is ze zo bang :(. Maar ze merkt er nu niks meer van idd ja rare ogen, dat oogje waar ze mee kan zien is ook best een raar oogje wel, maar ik zie haar graag, en zou haar nooit meer kwijtwillen, vind het zeer mooi en goedhartig van je vriendin dat ze dit deed :-).

Groetjes, Tara

carco

Hoi Tara

Ik ben heel blij met deze reactie, maar hoe zit het dan met vliegen: kunnen ze dit dan wel?
Of moet ze gekortwiekt blijven?

Tara

Hoi hoi,

nou, Marilyn kan wel nog met een oogje wat zien, zij is niet gekortwiekt. Ik zou het eerst proberen zonder te kortwieken, maar als het echt niet gaat, kan je haar beter kortwieken voor de veiligheid zodat ze nergens hard tegenaan vliegt want dat is ook niet leuk... Kan zelfs fataal zijn soms.

Marilyn kan geen ernstige verwondingen opdoen omdat ze in een volière zit en ze daar haar weg kent, ze is eenmaal aangevallen geweest en o wee als dat nog gebeurt, dan zoek ik echt de dader op want ik ben iemand die het heeft voor de zwarte schaapjes... Dan vliegt de dader enkele weken apart samen met de partner ofzo zodat ie niet alleen zit.

Wordt dat valkje binnenshuis gehouden? Dan zou ik eerder kiezen voor kortwieken denk ik...

Groetjes, Tara

carco

Hoi Tara
Ja het valkje zit binnen en is op het moment gekortwiekt: en ik had er met haar ook al over als de lutino de weg niet kent is het natuurlijk goed mogelijk, en ik acht de kans dan ook wel groter, dat ze zicht ergens dood tegen vliegt.

Tara

Hoi Caroline,

klopt, daar heb je helemaal gelijk in, het is goed dat het valkje gekortwiekt is nu, binnen vind ik dat ook wel beter dan buiten... Want buiten als Marilyn gekortwiekt zou zijn dan zou ik het nog zieliger vinden, het gaat goed tot nu toe en ze maakt meer gebruik door haar vleugels dan te klimmen, en ik wil dat haar niet afnemen want ik vind dat voor Marilyn het beter is dat ze kan vliegen, maar die lutino waar jij het over hebt lijkt me wel beter gekortwiekt te zijn ja.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Ik kan een hersenbloeding en oogontsteking eigenlijk niet aan elkaar rijmen. Hersenbloedingen kenmerken zich vaak door sterfte of door (gedeeltelijke) verlammingen.  
Een oogontsteking lijkt mij meer een infectieuze oorzaak te hebben die lokaal vaak best te behandelen is, mits juiste diagnose (goede vogelarts).

Ik ken zelf iemand die een blinde papegaai heeft en die daar prima mee kan leven. De vogel kan zelfs gewoon vliegen. Ik zal kijken of ik daar nog wat info over kan vinden.

Maar ten eerste zou ik nog eens goede diagnose laten stellen en het behandelen, mogelijk is er nog wel iets aan te doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

irene v. D.

Hallo,
Ik ben Irene, ik ben de vriendin van Caroline.. en tevens eigenaar van de slechtziende/blinde valk. Wat fijn, Caroline, dat je via dit forum informatie voor me opvraagt. Ik zal wat meer over het valkje vertellen.
De valk heet Guus. Hij is ca.11 weken oud. Guus heeft erg lang aan de pap gezeten vandaar dat ik hem 10 dagen ná Goofy mee naar huis heb genomen. Doordat hij zo lang met de hand gevoerd is is Guus een geweldig lief en tam beestje. Hij zit er wel vaak een beetje zielig bij, maar ik heb het idee dat Goofy hem/haar goed verzorgt.
Guus doet nauwelijks vliegpogingen. Sinds een week poetst hij ook niet meer zo intensief. Hij ziet dan misschien slecht.. of nauwelijks... zodra ik wat zeg reageert hij meteen.
Volgens de dierenhandelaar zou hij mogelijk hersenvliesontsteking hebben gehad (geen hersenbloeding..sorry Caroline). Hopelijk heeft hij het bij ons lekker naar zijn zin.
Groetjes,
Irene

Paul

25 september 2004, 05:58:15 #8 Last Edit: 25 september 2004, 05:59:15 by Paul
Hoi Irene,

Ik heb een valkje gehad met een hersenbloeding en dat overleven ze vaak niet hoor.
Ik denk eerder dat de oogjes gewoon nog heel gevoelig zijn en pijn doen en daarom draait ie ze zo raar weg.
Ik denk zelf dat ze misschien zelfs gewoon weer goed komen en dat hij dan weer goed kan zien.
Penicilline is antibiotica en normaal helpt dat goed tegen ontstekingen.
Vaak word Baytrill gegeven dat is een van de bekendste.
Als je in de buurt van Amersfoort woont of je hebt de mogelijkheid zou ik zeker bij dr Feld langs gaan dat is een van de beste vogelartsen van Nederland en die kan je zeker vertellen wat er precies aan de hand is en wat de kansen zijn dat het goed komt.
Je kan hem ook altijd vrijblijvend bellen natuurlijk om te vragen wat je het beste kan doen.
Ik vind het wel goed van je dat je hem niet ruilt alsof je een kapotte broodrooster omruilt dit zegt dat je veel om hem geeft.
Beterschap met Guus.

Groetjes, Paul

Peter

Hoi,

Wij hebben een valkje die minder ziet als een normale valk. Toen we haar kregen viel het op dat ze muren te laat zag en er daardoor tegen aan vloog endergelijke. Op het laatse probeerde ze de muren e.d. te ontwijken. We hebben haar daarop gekortwiekt zodat ze rustig alles kon verkennen ondertussen zijn we een paar jaar verder en ze vliegt nergens meer tegenaan.

Ze schrikt echter wel als je snel haar benaderd, ze ziet het gewoon niet. Van veraf gaat alles goed maar dichtbij heeft ze moeite mee. Ook als je haar in het licht houdt heeft ze een bepaalde gloed over haar oogjes heen.

Groetjes,
Peter

Inger m

25 september 2004, 13:25:02 #10 Last Edit: 25 september 2004, 13:26:35 by Cinnamon_valk
Hoi,
Hersenvliesontsteking lijkt mij niet dat een vogel zonder behandeling zonder meer overleefd en ik weet niet of ze daarvan effecten op de ogen aan overhouden. Voor een diagnose kan beter op een goede vogel (!) dierenarts worden geraadpleegd dan een dierenhandelaar.

Gezien de beschrijving lijkt het mij toch meer een locale ontsteking van de ogen en ook dat de vogel er last van heeft.

Carco schreef:
Zijn ogen zien er heel raar uit: geen kraalogen, maar een beetje weggedraaid en constant schudt hij met zijn kop en knijpt de ogen dicht.

Irene schreef:
Hij zit er wel vaak een beetje zielig bij, maar ik heb het idee dat Goofy hem/haar goed verzorgt.
Guus doet nauwelijks vliegpogingen. Sinds een week poetst hij ook niet meer zo intensief.

Ik krijg hierbij het idee dat het niet echt goed gaat met de vogel...

Irene, ik hoop dat je nogmaals met de vogel naar een goede vogel DA gaat voor onderzoek en mogelijk kan de vogel dan wel goed geholpen worden. Als de vogel er last van heeft, vind ik het niet reeel om het zo te laten.

Ik vind het goed van je dat je deze vogel hebt opgevangen, en veel succes ermee!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Zo even een update hoe het met Guus is.
Ik had hem vorige week woensdag in eerste instantie nog gezien en toen zag het er nog zo'n beetje hetzelfde uit: dus niet zo rooskleurig :'(.
Afgelopen vrijdag is mijn vriendin dus nogmaals naar de dierenarts geweest, die het logisch vond dat Guus niets kon zien als zijn ogen zo dik waren!!
Hij heeft in zijn boeken gezocht welk verschijnsel erbij dit ziektebeeld hoorde maar kon eigenlijk niets specifieks vinden: hij dacht nog wel even aan de papegaaienziekte, maar het enige wat overeenkomt zijn de ogen en verder niets.
Guus heeft toen weer andere oogzalf gehad en een kuurtje vibramet.
Gisteren had ze het idee dat het aflopende zaak was, maar vandaag... ;)
Ik ben er even geweest en het lijkt aan te slaan!!
De ogen zien er veel beter uit, en hij begint nieuwsgierig in het rond te kijken, dus mijns inziens is deze valk dus niet blind! :)
En hij wordt ook wat levendiger!
We hopen nu dat het beter blijft gaan en dat  het geen opleving is.

tommy

hoi
Ik hoop werkelijk dat het de betere kant opgaat.
Ik heb zelf twee blinde vogels.
Of beter gezecht een blinde en een heel slechtziende.
Het gaat prima met ze maar je moet niets veranderen.
Ik ben blij dat je vriendin er op tijd bij is.
Dat was met de mijne niet zo.
Hou me op de hoogte hier.
Ben reuze benieuwd.
Grt Annemieke

Paul

Hoi Caroline,

Wat goed dat Guus wat lijkt op te knappen.
Vibravet is goeie antibiotica dat de dierenarts niet eerder zoiets gegeven heeft als Guus zo slecht ging.
Vibravet kan je alleen niet in het water doen dat moet je rechtstreekt in de snavel geven of op het voer kan dacht ik ook.
In water mengt het niet en ze krijgen dan niks binnen.
Maar Papagaaienziekte is het denk ik niet hoor dan heb je veel meer andere verschijnselen erbij zoals de dierenarts al zei.
Maar mocht het dat wel zijn dan helpt vibravet daar ook voor.
Als de oogjes dicht zitten en ze zien niks dan zijn ze daar ook helemaal van uit hun doen.
Hoepenlijk knapt ie nu eindelijk helemaal op.
Beteschap met Guus.

Groetjes, Paul

carco

Hoi
Omdat het in de eerste instantie alleen om de oogjes ging is er geen antibiotica voorgeschreven, maar oogzalf die niet sterk genoeg was.
Guus heeft daarom nu sterkere oogzalf gehad en vibramet omdat hij helemaal niet lekker in zijn vel zat: maar het is een tam , gekortwiekt valkje: dus hij krijgt het met een pipetje rechtstreeks in zijn bek ( vindt het alleen niet erg lekker).