3 mei 2025, 00:51:17

Is deze kooi groot genoeg?

Gestart door Alex_Schipper, 22 september 2004, 18:18:34

« vorige - volgende »

Alex_Schipper

He hallo

Is de kooi die ik heb gekocht voor mijn valkje groot genoeg?
De hoogte is 120cm (lijkt me zat)
Alleen de breedte is maar 45cm.

Let aub niet op de indeling, die is imiddels vele malen verbeterd.

DeesDoos

hallo alex,

De kooi is inprinciepe wel groot genoeg, maar valkparkieten hebben meer aan de breedte dan hoogte... het liefst heeft je valkje een bredere kooi en een wat lagere want nu kan ie zijn vleugels niet strekken in de kooi. als je hem veel los hebt dan is deze kooi prima hoor! mijn valkje is dag en nacht los en die heeft dan ook niet zo`n grote kooi.

Groetjes Desire

Alex_Schipper

Dan denk ik dat de kooi wel groot genoeg is.

Hij is nu nog niet los (heb hem pas 2 weken), maar als het ff meezit moet hij straks toch wel 2-4 uur los kunnen vliegen.
Bedankt voor je reaktie!

suus

Hallo Alex,

Ik dacht dat je er twee valkjes in had zitten, maar na het lezen van je laatste bericht heb ik teruggescrold en zag ik dat ik het sepia voor een valjke heb aangezien :D :D :D.
Zeker wanneer je zegt dat je valk er vaak en lang uitmag, moet deze kooi groot genoeg zijn hoor. Geef hem (haar) wel de ruimte om inderdaad wat Desiree zegt de vleugels te kunnen strekken. (met 1 poot onder de vleugel).
Maar in principe kan een kooi natuurlijk nooit groot genoeg zijn!
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Alex_Schipper

Hahaha nee het is er echt maar 1 hoor  ;D

Maar ben blij om te horen dat het dan voldoende is, mits ik hem er genoeg uit laat.
Deze kooi kon ik om de kop tikken voor 25eu, kon hem daarom niet laten schieten.

Peter

Hoi Alex,

Zo'n kooi heb ik nooit gezien :) Zo hoog en zo smal, de kooi idd goed mits je valkje lekker kan vladder in de kooi en de spijlen niet raakt.

Je had het er over dat je valkjes over 2 weken mocht vliegen, waarom niet gelijk?

Groetjes,
Peter

Alex_Schipper

hey hallo,

Ik had ook nog nooit zo'n kooi gezien.
Het is ook echt een monster van een ding!

Het valkje is er inmiddels 1 keer uitgeweest, maar het terugkrijgen was toch wel een drama.
Ik wilde hem niet pakken dus werd het een ellenlang wacht proces voordat ik hem eindelijk zover had dat hij terugging.
Maar mbv een bezemsteel die vanaf de grond richting kooi ging is het toch gelukt.

Zowiezo ging zijn 'maiden voyage' niet zo goed. was meer een baksteen als een vogel!

En terwijl ik dit tik heeft hij besloten om het nog een keer te proberen!
Gaat al stukken beter. zelfs zonder de buitenste 2 pennen kreeg hij zelfs wat hoogte en haalde hij toch wel een meter of 6  :D

Hoera! hij kan het dus toch!

suus

Het loslaten vliegen van de valkparkiet gaat het beste als deze tam is. Wanneer dit neit het geval is, is het inderdaad een kwestie van eindeloos geduld hebben, als je de valk niet wilt pakken. (wat weer schade aan het vertrouwen van je valk kan brengen).

Ik zelf geef ook de voorkeur aan het loslaten als de valk al tam is.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Alex_Schipper

Het zou idd veel makkelijk zijn als hij al echt tam was.
Maar helaas zover zijn we nog niet.
Ondertussen vind ik het wel sneu voor hem dat ie zolang in zijn kooi moet blijven.
Dus dan maar eindeloos geduld opbrengen denk ik.
Heb nu nog de hele dag de tijd om hem erin te krijgen  :)

suus

Als je inderdaad echt een hele dag hebt om je valk erin te krijgen dan is het een optie om toch te laten vliegen. Maar wanneer je al een afspraak hebt, wordt het moeilijker!

Is je valk al iets tam dan of nog helemaal niet?
Zou wel gaaf zijn als hij nu bij je komt zitten om trosgierst te eten!
Succes,
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Alex_Schipper

Nou dat nog niet helemaal.
in de kooi trekt ie wel een sprint om uit je hand te eten, maar nu heeft hij nog niet zoveel haast.
Ziet nog veel teveel andere leuke dingen denk ik.

Kom er net achter dat een wijnrek een hele leuke 'klimboom' is  :)