27 april 2024, 16:27:44

bolletje! is ie nou ziek of wat?

Gestart door dikke, 21 september 2004, 01:24:05

« vorige - volgende »

dikke

Hoi,

Mijn valkje genaamd dikke is een raar geval.
1 maand geleden kocht ik hem uit medelijden van een dierenzaak in de buurt, hij was supermager ( scherp borstbeen )en kon niet vliegen, en had regelmatig last van evenwichtsproblemen.
Het bleek een doorzettertje te zijn en na 2 weken goed eten, een warmtelamp , en regelmatig vliegoefeningen is de vogel nu in staat naar Australie te vliegen.
wel is hij nog steeds zeer mager, maar dit gaat natuurlijk niet 1,2,3

Wat me opvalt is dat hij een aantal gezonde kanten vertoont maar ook mindere.

hij vreet als een paard, als er voer in de kooi komt dan weet hij niet hoe snel hij beneden moet zijn, vooral zonnepitten is ie dol op. ( ook krijgt hij krachtvoer toegevoegd en multi vitamines bij zn drinkwater )
drinken doet hij ook goed.
hij is redelijk actief en heeft zo nu en dan een fluitaanval.
continue doet hij pogingen op je schouder te komen, en doorzetter zoals hij is, hij klimt vanaf je broekpijp naar boven.

het rare is dat hij dit in vlagen lijkt te doen, savonds en soms overdag gaat hij bij de lamp zitten en maakt hij zich bol, en als hij gaat slapen steekt hij telkens zn kop tussen zn veren.
vraag ik me af of dit dus normaal is.

ik heb hem vandaag uit de sere gehaald en naar mn slaapkamer verhuist, omdat er hier een meer constante temperatuur is.

ook piept hij heel zielig als hij bij je zit, maar ik denk dat dit aandacht trekken is, je kan echt alles met m doen, hij is zoooo ontzettend lief!

dus nogmaals, is het savonds en soms overdag bol zitten en met de kop tussen veren normaal?
hij eet zeer goed, en ontlasting is beetje afwisselend, wat me wel is opgevallen dat hij steeds vaker helder vocht erbij heeft.
hij zit nu lekker op mn schouder tegen mn nek aan, wederom met zn koppie tussen zn veertjes, ik hoop echt dat deze niet ziek wordt of is, want hij heeft al bewezen een enorme vechter te zijn.

heeft iemand misschien wat helpende informatie?

alvast bedankt, kevin & dikke

Paul

Hoi Kevin,

Wat goed dat je hem al zo geholpen hebt dat ie nu weer kan vliegen.
Als een valkje slaapt en gezond is slaapt ie met de kop tussen de veren en op 1 pootje.
Zijn valkjes echt ziek dan doen ze dat vaak niet en zitten met de kop gewoon zielig recht vooruit.
Dus die kop in de veren is juist heel normaal gelukkig.
De ontlasting mag niet te waterig zijn dan kan er iets anders aan de hand zijn.
Hoe is de kleur verder en zit er een wit hoedje op de groene ontlasting?
Als ze veel sla of andere groente eten kan de ontlasting daardoor ook vaak waterig zijn.
Het gewicht moet inderdaad langzaam weer opgebouwd worden dat gebeurd niet binnen een paar dagen.
Je kan hem wel elke dag wegen om zijn gewicht in de gaten te houden.
Als hij aan de beterende hand is kan je voorzihtig aan minder warmte geven tot ie geen extra warmte meer nodig heeft.
Je moet de temperatuur ook niet te hoog maken (ongeveer 30 graden is goed)en zorgen dat hij altijd de koelte op kan zoeken als het hem te warm word.
Je kan hem om hem wat extra kracht te geven druivesuiker door het water doen daar knappen ze soms iets sneller van op omdat het ze extra energie geeft.
Een eetlepel op een halve liter water is dan de dosering.
Beterschap met je valkje en laat even horen hoe het verder gaat en je kan altijd nog vragen stellen als je wat wil weten we geven graag advies.

Groetjes, Paul


Kirsten

Hoi Kevin,.

Je klinkt in ieder geval als een hele goeie verzorger. Heb respect voor je hoe je dit valkje opgevangen hebt en begrijp dat het je hart inmiddels gestolen hebt. Ik heb sinds kort ook een valkje en ben er echt verliefd op geworden :)

Ik hoop dat er niets ernstig met 'dikke' aan de hand is,
hou ons zeker op de hoogte,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

valkje_1234


moonwitch (diana)

hai

Wat je ook nog kan geven aan je valkje is een wormenkuur.
En wat paul al zei: als hij met de kop tussen zijn veren slaapt is dat alleen maar gunstig.
Voor de rest moet ik eerlijk zeggen dat je echt met hart en ziel voor je Dikke gaat.
Ik wens je veel plezier met je Dikke.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

andre28

7 oktober 2004, 19:35:45 #5 Last Edit: 7 oktober 2004, 19:38:20 by andre28
Ik heb afgelopen zondag een jong valkje op de beurs gekocht.
volgende dag was zij ook aan de diaree.
Ik heb haar gelijk een worm kuur en baycox gegeven.
Sinds vandaag is zij niet meer aan de diaree.
Baycox is te verkrijgen bij de dierenarts en een anti worm middel bij de dierenspeciaal zaak.
Ik zou het proberen en even geen fruit geven alleen voer met eivoer er doorheen gemengd.
Van beide middelen 2 dagen door het water doen.