10 mei 2025, 16:42:34

sepia

Gestart door garie, 19 september 2004, 19:44:41

« vorige - volgende »

garie

hoi

ik hoor overal dat valkparkieten ook sepia nodig hebben maar wat is nou sepia

grtz.garie

Marije

Sepia is zo'n schelp, als je d'r bij de dierenwinkel naar vraagt weten ze precies wat je bedoelt....
Kijk ook bij voeding, staat volgens mij een plaatje....
Groetjes,

garie

ok bedankt, ik weet wat je met sepia bedoelt

Joyce28

Ik geloof dat Sepia een inktvis schild is als ik me niet vergis :)

Paul

Hoi Joyce,

Sepia komt inderdaad van een inktvis, een zeekat heet die en het is het skelet (ruggeschild) daarvan.
Hier moet dan zo'n sepia inzitten :

Je kan de sepia soms wel eens op het strand vinden.

Groetjes, Paul

garie

::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

nou dan weet ik dat ook weer BEDANKT :D

grtz. garie

the_lost_valley

Hoi,
Als je sepia op het strand vind, kan je het dan ook gebruiken? En moet je er eerst nog wat mee doen voordat je het aan de vogels geeft?? Of kan je het toch beter gewoon uit de dierenwinkel kopen?
Groetjes Natalie

Paul

Hoi Natalie,

Vaak zit in het zeewater allemaal rommel en dat is niet zo goed als je valkjes dat binnen krijgen.
Je kan dan die sepia een keer in water koken dan gaat de meeste troep er wel uit en vanaf.
Als je hem in een pannetje een kwartier kookt zijn ze wel aardig schoon.
Maar de vraag is wat dan goedkoper is, op de beurs betaalde ik voor een hele grote sepia 50 cent maar in de winkel voor dezelfde 1,75 euro.
Voor 50 cent ga ik niet zoveel moeite doen maar voor bijna 2 euro is het een ander verhaal natuurlijk.

Groetjes, Paul

Joyce28

jeetje,erg apart die foto's
leuk om te zien zo :)

the_lost_valley

Hoi Paul,
Ik was vorig jaar op een strand waar er echt een heleboel van die stukken lagen.. na een uur had ik een HELE TAS VOL met sepia bij elkaar gesprokkeld.. dan zijn er dacht ik 34 stuks.. dan is het voor mij wel de moeite waard om het ff uit te koken... ghehe..
Groetjes Natalie

Paul

Hoi Natalie,

In die aantallen heeft het inderdaad zeker wel nut :-)
Ik heb er vroeger ook wel eens een aan het strand gevonden en die heeft mijn valje tonheerlijk opgepeuzeld.
Dat was ook best wel ee hele grote die ik toen had.
Als je ze even goed uitkookt en dan flink laten drogen kan je ze zonder problemen geven.
Ik zou eerst even proberen met een of twee hoe het gaat met dat uitkoken voor je alles in een keer zou doen.

Groetjes, Paul