Mijn lieve Rocky is tegen 't raam aangevlogen.

Gestart door Valerie, 18 september 2004, 15:32:32

« vorige - volgende »

Valerie

Ik wilde de grote kooi (voliere) schoonmaken en de vogels in de kleine kooi mee naar beneden. Ze moesten mee naar beneden omdat mijn vriend aan het boren ging in de woonkamer en dit geluid zou hen kunnen bangmaken.
Valko kreeg ik zo mee in de andere kooi. Maar eigenwijze Rocky wilde er niet uit. Ik had al alle zitstangen e.d. uit de kooi gehaald. Rocky werd bang. Ik probeerde hem eruit te lokken (hij komt niet vanin de kooi op de hand). Toen hij op het deurtje klimde heb ik dat geopend, zodat hij uit de kooi was. Ik wilde hem op mijn arm laten stappen en toen vloog ie weg. Ik had er helemaal niet meer aan gedacht dat men vriend de lamellen open had gedaan en Rocky die kan al niet zo goed vliegen. Nu is hij 2 x tegen het raam aangevlogen en de 2de x ietsje harder. Hij zit nu beneden bovenop de kooi. Hij lijkt erg moe en piept af en toe (Rocky piept nooit).
 Ik zie gelukkig geen bloed ergens uitkomen, maar hij heeft zich wel pijn gedaan. Ik zie aan de linker kant, schuin boven zijn neusgaatje, een kaler plekje. Hij is ook een beetje bang, dus ik kan hem daar niet aanraken om te onderzoeken of hij onderhuids een bloeding heeft.
Ik ben zo geschrokken, zat te snikken. :'(
Is er iets dat ik voor hem kan doen? Hij zit niet bol en hij kijkt (als ie zen oogjes open doet) wel helder.
Moet ik mij zorgen maken of zal het niet erg zijn? Hij is echt z'n schatje en ik wil niet dat hem iets overkomt.
Ik heb dit maar hier gepost, omdat ik niet weet hoelang het in't weekend duurt voor iemand antwoord geeft.

Groetjes

Valerie

Valerie

Hij zit nu met zijn snaveltje op de kooi te tikken. Mag ik er dan vanuit gaan dat hij zich niet ernstig gekwetst heeft? Er komt alweer een glimlach op mijn gezicht. Hij eet ook van de trosgierst die ik voor hem bovenop de kooi heb gelegd. :)
Ik was echt bang dat ik hem pijn gedaan had.
Nou ga ik seffens toch verder met hun kooi poetsen, want ik moet die kleine nadien ook nog schoonmaken. Die wilde ik namelijk vandaag terug naar de kweker brengen. Omdat ik wegen Ricky geen 2de kooi meer had om Valko eerst apart te zetten, mocht ik eentje van hen lenen.
Ik denk dat het met Rocky alweer beter is. Hij zal erg geschrokken zijn. Maar ik ben minstens zo hard geschrokken. Dit was zijn eerste keer (was altijd iets voor het raam). Mijn hard brak toen ik zijn kopje tegen het raam aan hoorde komen.
Zijn vleugeltjes hangen wel nog laag, maar als hij vermoeid is, doet ie dat wel es meer.

suus

Jeee valerie, dat is inderdaad schrikken.

De waslaag (tussen neusgaten) is erg dun, dus als dat zou gaan bloeden is het niet erg. Maar zelfs dat is gelukkig niet. Nu kan het alsnog wel hard gegaan zijn hoor. Voor het geval  hij een hersenschudding heeft is het het beste om hem in het donker op een zeer rustige plek te zetten. Wanneer hij nu er onrustiger door wordt, lijkt het zijn doel niet te halen en zou ik hem op zijn normale plekkie zetten.  Maar ik zou hem even apart in het donker wegzetten, zonder te veel lawaai. Herstelt hij het snelst en het best van de eventuele hersenschudding....
En hou hem gewoon extra in de gaten het weekend!
Nou, nu zelf ook nog even bijkomen.....
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Bedankt voor je reactie Suus!
Zover had ik nog niet gedacht. Mss daarom dat ie soms piept en zo slaperig is. Maar daarstraks toen ik hem in een doos wou zetten, wilde hij niet, vloog terug bovenop de kleine kooi.
Ik heb hier een foto hoe hij er nu bij zit.

Valerie

Oh, hij zit nu in de badkamer, de bak van de voliere die ik schoongemaakt heb, staat daar nu op de grond. Heb er net krantenpapier ingedaan en ga er nu de korrels bovenop strooien. Kan ie lekker daar even zitten. Heb er trosgierst gelegd en een klein beetje water.
Oh, en heb hem net kunne wegen. 81-82 gr. Nooit gedacht dat dit met Rocky zomaar zou lukken. Hij bleef een paar tellen zitten. :)

suus

18 september 2004, 20:30:24 #5 Last Edit: 18 september 2004, 20:31:16 by suzanne1
Als Rocky inderdaad meer onrustig is omdat hij de plek vreemd vind, dan streeft het het doel voorbij he? Dus dan maar gewoon waar hij wel rusig is. Maar ik zou het wel proberen, zoals je al zegt.
82 gram is goed hoor! Een valkje weegt normaal tussen de 80 en 100 gram. En je hebt er altijd bij die 78 wegen of 115. Maar 82 is goed!

E nin de badkamer wil Rocky wel staan? Iets extra warmte zou ook niet verkeerd zijn, let er wel op dat het verschil niet te groot is. Maar als het daar gewoon iets warmer is is oke hoor!

Succes
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Ze zitten er nu met zen tweeën. Rocky bovenop het kleine kooitje. Maar straks gaat de grote kooi weer in orde, lekkers erin e.d. en moeten beide daar weer in. Anders wordt Valko onrustig(bang) en ik denk Rocky ook. Maar ik check eerst hoe Rocky erbei zit. Hij wou alleszins niet in de kleine kooi. Anders laat ik ze daar, maar wij moeten ook nog wel kunnen douche hoor. hehe

Paul

Hoi Valerie,

Het is gelukkig goed afgelopen ze kunnen zich zeker tegen een raam snel doodvliegen :-(
Maar vaak gaat het ook nog net goed maar krijgen ze toch een flinke klap te verwerken.
Van Annemiek kreeg ik de tip om een valkje dan ook al lijkt ie niks te mankeren even een paar uur in een smemerige ruimte rustig even te laten staan om bij te komen.
ALs ze een hersenschudding hebben moeten ze langer tot rust komen en het is dan niet goed als ze dan in fel licht zitten en rondvliegen.
Bij mensen is het ook zo dat je dan flink rust moet houden anders kan het ook blijvende gezondheidsproblemen geven.
Maar is het heel ernstig dan zal je zeker aan het gedrag van je valkje verschil merken.

Groetjes, Paul

Valerie

Ik heb ze gisterenavond al terug in de grote kooi gezet, maar het lampje uitgelaten zodat het toch donker was.
Rocky maakt nu ook geluidjes alsof hij water (bloed?) in z'n neusje heeft.
Hij is wel actief zoals altijd, maar zet zich ietsje vaker bol.
Ik blijf het goed in de gaten houden, volgend weekend zitten ze nl. een nachtje alleen. Dan ben ik naar m'n ouders.

Paul

Hoi Valerie,

Als Rocky bloed in zijn neusje zou hebben dan zou dat zeker uit zijn neusgaatjes komen denk ik.
Maar houd hem even extra goed in de gaten nu.
Ze kunnen best een flinke klap krijgen en dat kan alleen met rust goed komen.
Het grootste gevaar is dat ze hun nekje breken maar dat merk je meteen want dan zijn ze helaas met een paar minuten dood :-(
Als je het niet vertrouwd of Rocky gedraagd zich echt raar dan gewoon meteen langs de dierenarts.
Beterschap met Rocky.

Groetjes, Paul

Valerie

Dankjewel voor je reactie Paul.

Rocky is verder wel vrij normaal. Ik houd hem sowieso wel extra in de gaten.

Valerie

Rocky heeft zich redelijk herstelt.
Ik weet niet waar het aan ligt, of ik me zorgen hoeft te maken... Ik kan nu Rocky over zijn kopje aaien als ik met mijn hand van boven kom.
Maar ik zie dat hij heel veel bol zit op z'n stokje en suf kijkt. Maar hij is ook nog wel erg actief, eet goed, drinkt goed, fluit, klimt etc... Maar het meer bolzitten en suf op de stok, kan dit nog een gevolg zijn van tegen het raam te vliegen?
Ze zijn nu wel snoezig om te zien. Zitten nu beide tegen elkaar aan met hun kopje in elkaars hals (Rocky zijn kopje in Valko's hals en andersom). Lief! Toch happen ze dan ook wel es vaak naar elkaar.

suus

Hallo Valerie,

Ik moet je zeggen dat mijn kennis niet zover gaat dat ik het overduidelijk kan zeggen dat het aan de klap te wijden is.
Wat wel duidelijk is, is dat zijn gedrag veranderd is. En dan duid ik op het bol en suf zitten. Bij de mens kan een hersenschudding dit veroorzaken (behalve dat bolzitten dan ;) :D) dus logischerwijs ook wel bij valkjes misschien. Ik zou voor de zekerheid gewoon even bellen met Feld. Dit kost verder niets, en je hebt wel zekerheid.

Verder hadden vrienden van ons een parkietje, wat echt nul tam was. Totdat hij in een glas drinken viel en ze zorg aan hem moesten besteden. In de zin van het diertje was hulpeloos. Sindsdien is het tam! Dus ik kan me voorstellen dat het ook zo werkt bij jou valkje!
Succes!
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Nou, als hij buiten de kooi zat, op de grond, was hij +- tam. Dan kon ik hem zo op mijn hand nemen. Maar kroelen kon ik nooit. En sinds ik Valko heb, en ik dat bij Valko wel kan, wat Rocky kan zien, laat hij het af en toe ook toe.
Maar zolang hij actief is en goed eet en drinkt, zou er niks mis mogen zijn. Nou, ik hou hem extra in de gaten en als hij echt te veel bol zit, dan wordt er onmidd. ingegrepen. Er is een DA (vogelarts) opweg van mijn werk naar huis.
En there's NO WAY dat ik mijn Rocky iets laat overkomen. Ik zie hem te graag! ;)

Paul

Hoi Valerie,

Als Rocky goed eet en dringt, veren verzorgd en ook wel actief is zal het grotendeels wel meevallen.
Zker bij een grote klap zullen ze net als mensen best even wat last hebben maar met een weekje moet het normaal weer als vanouds zijn.
Misschien dat ie door de klap extra door jou verzorgd is en daar kan hun gedrag naar jou ook van veranderen omdat ze toch aanvoelen dat je het beste met ze voor hebt.
Vertrouw je het niet dan moet je natuurlijk altijd contact opnemen met een vogelarts maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Groetjes, Paul