3 mei 2025, 01:01:25

acceptatie andere vogel

Gestart door huig, 15 september 2004, 18:12:38

« vorige - volgende »

huig

>:( hallo,

wij hebben een tamme valkparkiet van 2.5 jaar oud, is heel erg tam en lief, maar wij zijn vaak van huis. Als wij van huis zijn gaat hij heel erg schreeuwen, ook 's ochtends. Nu las ik dat het misschien kon helpen om er een andere valk bij te doen. Dat hebben we gedaan, maar onze vogel was bang voor het andere vogeltje en begon te pikken. Wat kan ik hieraan doen? Want wij willen dolgraag nog een vogeltje erbij. Is het jaloezie?

Inger m

15 september 2004, 18:49:42 #1 Last Edit: 15 september 2004, 18:50:33 by Cinnamon_valk
Hoi,
Als je vogel 2.5 jaar alleen geweest is, zal het weer moeten wennen aan de aanwezigheid van een andere vogel, dus dat gedrag lijkt mij niet onlogisch in dit geval.
Zet in begin eerst 2 kooien naast elkaar om hem eraan te laten wennen en introduceer ze rustig bijelkaar.

Vogels kennen geen jaloezie (gelukkig), dit zijn menselijke interpretaties.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Huig,

Heb je de nieuwe gelijk bij je eerste valkje in de kooi gedaan?
Vaak zien ze namelijk hun kooi als hun territorium en komt er een ander bij zien ze dat als drijgend en vallen hem aan.
Het beste is zoals Inger zegt in een tweede kooi ernaast aan elkaar laten wennen en dan na een weekje bijvoorbeeld beide vogels tegelijk los laten en buiten de kooi aan elkaar laten wennen.
Als ze elkaar eenmaal accepteren kan je ze gewoon in 1 kooi doen.

Groetjes, Paul

Joyce28

Ja ik kan het alleen maar beamen.Mijn valkje heeft 3,5 jaar alleen gezeten,en toen ik er een 2e(jonkie)bij kocht heb ik die eerst in een andere kooi gezet,na 3 dgn kon ik al zien dat het goed ging en heb hem erbij gezet ;)

Raikiri

:) bij mij ging het vanaf de eerste dag al goed:)ze speelden met elkaar en gingen mekaar achterna :)

Groetjes Chrissy&Shadow

Cheers, Quynh & Raikiri~