28 april 2024, 17:46:30

scherpe nagels!!!!!!!!

Gestart door Wietje, 17 september 2004, 12:16:40

« vorige - volgende »

Wietje

Onze valkparkiet (Falco)die inmiddels 2 maanden oud is heeft erg scherpe nagels. Hiermee gaat ie graag in je (blote) nek zitten of klimt tegen je voorhoofd op :-/. Dit voelt uiteraard niet echt prettig. En veroorzaakt krassen...! Zouden wij de puntjes van zijn nageltjes kunnen knippen? En zo ja, hoe kun je dit het beste doen?

Sanna

Tja, als je gaat knippen blijf je waarschijnlijk knippen, dan blijft het meestal groeien. Als je persé wilt knippen, moet je wel voorzichtig zijn dat je niet in het leven (= bloed) knipt. Zorg dat je iets hebt liggen wat het bloed kan stelen wanneer je toch misknipt. Sommige valkjes hebben hele lichte nagels en dan zie je het wel zitten. Maar bij donkere nagels altijd voorzichtig zijn hoor :o.
Ik heb hier ook 3 stel dolken zitten ;D. Maar joh! staat wel stoer juist, al die littekens op je voorhoofd en neus. Ik heb er al een heel aantal verzameld :D :D

Groetjes! Sanna

Paul

Hoi Wietje,

Het gaat bij jou dus echt om de scherpe puntjes dus je hoeft maar iets van de nageltjes af te halen.
Maar je hebt ook stokjes voor in de kooi van een soort steen waar de nageltjes goed op afslijten.
Neem nooit de schuurpapier rolletjes die zijn heel slecht voor hun pootjes.
De stokjes op deze foto werken bij mij heel erg goed.


Ze zijn soms moeilijk te krijgen ik koop ze zelf in de buurt van Rotterdam dus ik weet niet waar je precies woont anders kan ik je de naam van de winkel wel geven.

Groetjes, Paul

Wietje

Da's een goede tip! Ik woon zelf in het Gooi, dus Rotterdam is me een beetje te ver  :P. Maar ik zal hier eens kijken bij de dierenzaken.

Wietje

Nou ze hadden hier bij de dierenzaak de blauwe, dus die heb ik maar genomen. Hij zit er alleen nog niet echt op :-/.

Paul

Hoi wietje,

Ze moeten er even aan wennen maar hang bijvoorbeeld wat lekkers aan het begin van het stokje dan gaan ze er echt wel opzitten als ze dat vreende ding in de kooi gewend zijn.
Hier vonden ze het ook eerst eng maar sommige slapen er nu zelfs op.
Welke maat heb je genomen?
De S en de M kunnen in princype beide wel gebruikt worden maar de M is voor valkparkieten bedoeld officieel.

Groetjes, Paul

Wietje

Ze hadden alleen de s. Dus die heb ik maar genomen. Volgens de mensen van de dierenwinkel kon deze ook wel voor valkparkieten.

Paul

Hoi Wietje,

De S gaat ook prima hoor die schelen in dikte niet zo veel met de M.
De M is voornamelijk een stukje langer maar ze zullen beide goed voldoen.
Ik ben benieuwd of het bij jou ook een beetje zal helpen hier werkte ze heel erg goed.

Groetjes, Paul

inky

Kan je die stokken ergens in België kopen??

Paul

Hoi Inky,

Ze zullen vast en zeker ook in belgie te koop zijn hoor.
Als je ze helemaal niet kan vinden zou je via en email kunnen vragen aan de leverancier waar ze in jouw buurt te koop zijn misschien.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo Wietje
Als ik een jonge valk heb met veel te scherpe nagels vijl ik het een heel klein beetje bij.
Groetjes Riny :D

Paul

Hoi Riny,

Hoe vijl je die nagels dan bij ?
Meestal moet er toch juist wat af :D
Maar even zonder gekheid de meeste vogels zullen het echt niet fijn vinden als je aan hun pootjes komt en zelfs met tamme valkjes zal dat echt een gevecht worden soms.
Ik heb hier nog nooit nagels geknipt of gevijld van de valkjes als je zorgd voor goeie zitstokken en desnoods een slijtstok dan is dat normaal niet nodig.

Groetjes, Paul

Riny

Je kunt heel gemakkelijk op een speelse manier het allerscherpste puntje van een nageltje afvijlen.Het hoeft toch niet perse alle 10 tegelijk!!
Ik heb er nog nooit voor hoeven vechten,als ik merk dat ze het niet meer willen dan gewoon een uurtje later.
Groetjes Riny

Sanna

 :D :D :D Whahahaha!!! Valkjes hebben ACHT nageltjes :D :D :D.

Maar ik vind het inderdaad ook knap dat je het voor elkaar krijgt. Ik heb het ook wel eens een keertje geprobeerd, omdat me dat makkelijker leek, maar je kunt niet echt kracht zetten op zo'n teentje. Dan zou je echt het laatste kootje te pakken moeten hebben, maar dat kreeg ik ook niet voor elkaar. Tijdens het vijlen klapt dat teentje gewoon van links naar rechts. Maar knap hoor, als jij het voor elkaar krijgt!

Groetjes! Sanna

Riny

Het is niet moeilijk,je hoeft geen kracht erbij te gebruiken.Het gaat per slot van rekening om een klein puntje.
Groetjes RINY