4 mei 2025, 03:04:28

huisvesting

Gestart door fons, 16 september 2004, 22:30:58

« vorige - volgende »

fons

weet jij dan wie ik kan vertrouwen om een goed popje te kopen dat oud genoeg is ik woon in belgie mijn bonte is ne man ben ik vrijwel zeker van  

Paul

Hoi Fons,

Je kan Daniel verbeken proberen dat is een goeie betrouwbare kweker.
Ik weet alleen niet wat die op het moment heeft zitten maar je kan altijd even mailen.
www.parkiet.be is de site van hem via daar kan je ook wel een email sturen denk ik.
Hij staat links ook in de lijst bij kwekers dan kan je zien of hij een beetje bij je in de buurt woont.

Groetjes, Paul

fons

ik heb gelezendat een lutino met een kaal plekje achter de kuif inteelt is klopt dat? zo ja mijn lutino heeft dat is dat erg en is dat slecht om mee te kweken ik maak mij echt zorgen

Paul

Hoi Fons,

Die kale plek komt meestal niet door inteelt hoor dat heeft elke Lutino en Albino en dat komt door het vele doorkweken.
Twee lutino's kan je ook beter niet met elkaar kruissen omdat dat onder andere dus die kale plek doorkweekt.
Je kan dan beter met split werken of een lutino man en een wildkleur popje nemen.
Er zitten dan ook lutino jongen bij dat zijn dan wel allemaal popjes in dat geval.
Houd in elk geval in de gaten dat je nooit een roodoog samen met een roodoog een nestje laat krijgen.
Maar je kan gewoon kweken met je valkje als er wildkleur uitkomt hebben die geen kaal plekje.

Groetjes, Paul

betty

Hoi Paul,

even een vraagje. Doorkweken is toch hetzelfde als inteelt. Met inteelt wordt toch net zoals met doorkweken bedoelt dat je nauw verwante dieren met elkaar laat paren.

Dit doe je automatisch toch ook met doorkweken, in begin een paar lutino's met als gevolg dat je daar meer van wilt dus gaat kweken met de dieren maar doorr lage aantal lutino's automatisch inteelt (of wordt er met doorkweken iets anders bedoeld)

groetjes Shalina

Paul

Hoi Shalina,

Ik bedoel in elk geval niet inteelt je moet ten alle tijde nooit broer en zus een nestje laten krijgen.
Maar als je elke keer onverwante lutinos en daar de jongen weer van met onverwante lutino's laat kweken heb je dus kans dat de kopjes onder de kuif steeds kaler worden.
Met albino's is dat heel veel gebeurd omdat die veel geld opbrachten lieten ze gewoon albino's met albino's kweken en dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Ook word wel moeder met zoon gekruist om bepaalde mutaties te kweken en voor een keer kan dat geen kwaad zegt men maar ik doe dat toch liever helemaal niet.

Groetjes, Paul

betty

Ow ... ok is me nu duidelijk wat je bedoelt

iig bedankt voor de uitleg,
gr shalina

fons

hallo nu zit ik nog met een probleem. ik woon nog samen met mijn ouder en die rusten zich iedere midag in hun zetel nu komt het probleem mijn bonte valk maakt iedere midag als mijn ouders rusten enorm veel lawaai echt om zot van te worden en is erg luid kan ik daar iets aan doen ?

fons

kan iemand mij helpen er moet toch iets zijn da ik kan doen om mijn valkje ff stil te krijgen moet nie altijd zijn maar op de midag zou het toch gewenst zijn

groetjes den fons

suus

Hallo fons,
Tja, valken maken nu eenmaal herrie, al dan niet jou smaak, maar ze produceren toch geregeld geluid. Lastig om dan te slapen voor sommigen!
Het enige wat je kunt doen is het negeren van het geroep/geschreeuw. Ook niet zeggen of zelfs schreeuwen dat ze het niet mogen doen, want dat is voor de valk ook al aandacht en dus beloning van het geschreeus/geroep.
Verder geen aandacht geven als hij in de kooi is, hij moet de associatie gaan maken dat in de kooi ook echt in de kooi betekent en wanneer hij los is, aandacht krijgt. Op die manier zal hij er niet om gaan schreeuwen. Maar wanneer je valkje eenmaal de gewoonte heeft aangeleerd is het verrekte moeilijk om het af te leren! Zal zeer lang gaan duren. Misschien kan hij in het uiterste plekje van het huis staan, en je ouder op het ander uiterste. Op die manier zal je ouder het misschien  het minst horen!
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

fons

thx ik wil er wel bijzeggen mij stoort dat niet hoor ik vind da niet erg ma als ik het kooi donker maak zouden ze dan zwijgen? is maar een vraag he

suus

Ik denk dat het wel zou helpen, echter denk ik dat je het niet kunt maken om elke dag een heel gedeelte van de middag de kooi te verduisteren. En het is ook niet zo dat ze hierdoor leren om s'middags niet te roepen. Want immers hoe weten zij dat het middag is. dus het is alleen die dag werkzaam. Je verstoort dan ook langdurig het dag en nachtritme van de valk!
Maar wat zou je denken van oordopjes voor je ouder ;)?
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

fons

mijn vader verjaard binnenkort nu weet ik een kado oordopjes thx he

den fons

Paul

Hoi Fons,

Zorg voor een paar dingen in de kooi waar hij mee bezig kan zijn.
Leg er wilgentakjes in zodat ie daarmee bezig kan zijn of iets anders waar ie even mee bezig is dan is ie misschien weer een tijdje stil.
Het kan soms helpen als ze zich vervelen zullen ze eerder gaan schreeuwen namelijk.

Groetjes, Paul

fons

ze heben tros girst ze hebben 2 spiegels met belletjes ze hebben een gekleurde weet ik veel wat met een belletje ze hebben er een tak van een appelboom in als ik er nog meer inzet hebben ze geen plaats meer  ;)