Hoeveel valkje in een kamer-kooitje

Gestart door Ed, 12 december 2004, 13:56:08

« vorige - volgende »

Ed

Hoi,

Hoeveel valkje zou je in een kamerkooitjes van
2,5 mtr Hoog
1,5 mtr Breed
60 cm Diep

Groetjes
Ed

Karin

Ik zou er max. 6 in houden. Maar kweken erin zal wat krapjes worden. Ik hou mijn koppels tijdens de kweek in een aparte volière, anders wordt het een bloedbad  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ed

Hoi Karin,

Kan je me uitleggen waarom 6 valkjes zoveel ruimte nodig hebben want dat begrijp ik niet. Ik zal niet zeggen dat dat ik er 20 in wil stoppen. Maar als ik er een valkje inzet dan hen ik een verrekijker nodig om hem te vinden.  :D  :D Ik vind je reactie goed maar ik wil dan wel eens uitleg waarom ze zoveel ruimte nodig hebben.

Groetjes
Ed

Karin

Omdat te veel valkjes in zo'n volière teveel stress en problemen kan opleveren. Stress geeft weer een weerstandverlaging en hierdoor meer kans op ziektes. Natuurlijk kun je er 20 instoppen, maar of ze daar blij mee zijn  ::) Ik heb 1 grote volière ( 2 x 2 x 1 meter ) en er zitten op dit moment 2 koppels in. Ik zou er maximaal nog 1 koppel bij doen als het nodig was, dus 6 valkjes op deze ruimte. Zeker niet meer. Maar goed, je vroeg mijn mening dus dan krijg je die  ;D Wat je er verder mee doet moet je zelf weten. Ik ken iemand die een kamervolière heeft ( zo'n brio, zo'n kleine dus ) en daar 14 valkparkieten in heeft, en die beweert dat het prima gaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze er zo gelukkig zijn  :(

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ed

Hoi Karin,

Bedankt voor je mening je hebt het luid en duidelijk beantwoord ik ben gelukkig.  ;)

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Ik heb wel eens gehoord dat een je per valkje in een volliere 1 vierkante meten moet rekenen.
Als je ze in een huiskamervolliere hebt en ze mogen er uit dan is het wel iets anders dan kunnen ze buiten de kooi hun vleugels goed strekken en lekker vliegen.
Dus als ze er regelmatig uit mogen zou ik zeggen dat er wel 8 in kunnen maar als ze er nooit uit komen zou ik het ook bij 6 houden want anders zitten ze elkaar in de weg als ze willen vliegen en dat kan al amper in een kooi natuurlijk.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Uiteraard mogen ze los en van mij de hele dag. De kooi is een eet en slaap plaats voor ze en uiteraard een kleine speeltuin. Maar op jouw site zie in een kamervolière staan met geloof ik 8 valkjes er in dus jij heb je ook niet aan die vierkante meter gehouden.  :D  :D   Ik heb hier voor ook twee valkjes gehad waar ik dus nu zeker van ben dat deze in een te kleine kooi hebben geleefd. Maar ik heb wel 12 jaar plezier van gehad. Maar toen had ik ook nog nooit van deze site gehoord. Ik heb hier wel een hoop geleerd ook betreft voeding dat 228 doet het heel goed hier. Maar van maagkiezel heb ik nog nooit van gehoord en ik denk een hele hoop mensen niet. Dat word er niet of nooit bij gezegd als je een valkje koopt dus ik voorheen ook niet. En van stress heb ik ook nog nooit gehoord.

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Ik heb al 16 jaar een valkje en ik wist ook van een hoop dingen niet dat ze het nodig hadden maar een kalkblok en sepia hebben ze bij mij altijd al wel gehad gelukkig.
Maar maagkiezel heeft Taco ook acht jaar lang nooit gekregen en die is nu toch al 14 jaar maar het is wel gezonder als ze het wel krijgen het voedsel word beter verteerd.
Je moet het zien als dat je zelf je eten zonder kouwen doorslikt je zal dan gewoon blijven leven maar het is beter dat je het goed kauwt dan worden er veel meer voedingsstoffen uit het eten gehaald door je lichaam.
In die volliere zie je er inderdaad 8 zitten maar die mogen er elke dag een aantal uren uit dus dan is dat minder erg en gaat die regel van 1 vierkante regel per valkje niet op.
Als het inderdaad alleen als slaapplaats is kunnen er misschien wel 10 in je kamervolliere hoor.
Ik ben zelf ook heel tevreden over het 228 voer dat is echt heel goed voer vind ik zelf.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

10 stuks had ik zelf ook in mijn gedachten.

Ze gaan hier ook gewoon los hoor ik heb er net even drie in de nieuwe voliere gezet de ander twee moeten ook nog want de ander kooi gaat vandaag weg. Ik heb ze gelijk gewogen naar de 8 dagen van de wormenkuur af tezijn en ze zijn tussen de 10 a 12 gram aan gekomen waar van er nu twee 110 gram wegen. Dus het gaat goed hier woensdag gaan ze weer op kuur. Maar ik denk dat het wel goed gaat met ze ander komen ze niet zo veel aan.

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Wat fijn dat ze er bij jou ook uit mogen dan hebben ze even lekker de ruimte om te vliegen :-)
110 gram is een mooi gewicht en het is een goed teken dat ze wat zijn aangekomen.
En het ontwormen kan zeker geen kwaad mochten ze wormen hebben dan ben je in elk geval van dat probleem meteen af.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul

Ik neem aan dat ik de kuur toch nog wel een keer moet herhalen van af woensdag dan zijn er 10 dagen om.

Groetjes
ed

Paul

Hoi Ed,

Dat klopt je moet zonder meer de kuur herhalen want als er eitjes waren dan komen die nu uit en die wormen moeten nu ook dood.
Ook al lijkt alles nu goed gewoon doen het kan helemaal geen kwaad verder en je bent zeker dat de kuur goed is gedaan.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Gaan we doen vandaag even het middel halen en dan gaan ze morgen weer op kuur.

Groetjes
Ed

devil

Hallo Paul,

Ik heb even een vraagje hoe zie je dat een valkje / parkiet ontwormt moet worden en waar haal je deze spullen dan want heb nooit gehoord dat een valkje / parkiet ook ontwormt moeten worden.
mijn valkjes en parkieten zitten beide in een eigen kooi maar wil wel een grote kooi zelf bouwen voor in huis.
groetjes

Ed

2 januari 2005, 13:04:42 #14 Last Edit: 2 januari 2005, 13:09:55 by Ed_V.
Hoi Bianca,

IK zag dat er een valkje bij mij steeds magerder werd en haar ontlasting was erg dun dus vandaar heb ik een wormen keur gedaan. Het spul kan je bijna bij elke goede dierenwinkel halen. De naam van het middel is Bogena Wormmiddel kosten mij zo een kleine 6 euro.

Hier kan je ook nog informatie vinden over wormen.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=zie;action=display;num=1078573809

Groetjes
Ed