28 april 2024, 16:08:46

Opening binnen- en buitenvoliere

Gestart door Zanzu, 15 september 2004, 14:55:43

« vorige - volgende »

Zanzu

Ik heb gezocht op get forum maar kon zo gauw geen antwoord vinden. Het gaat om het volgende.
In ons tuinhuisje komt de binnenvoliere, er tegenaan de buitenvoliere. Hoe groot moet het vlieggat zijn tussen die 2 voor de valkjes? En hoe sluit je hem het beste af ?

Alvast bedankt!

Heleen

Paul

Hoi Heleen,

Er worden door iedereen verschillende maten toegepast.
Sommige maken er een soort raampje in wat je open kan doen.
Peter en Lique hebben een mooie manier vind ik zelf die hebben een rond gat van 100 a 110 mm door een stuk afvoerpijp van een afzuigkap tussen beide ruimtes te monteren.
op de meddelste foto zie je het ronde gat achter een van de valkjes.


Normaal hoef je dat niet af te sluiten want door een klein gat zal niet veel kou komen.
Je kan natuurlijk altijd van die afsluitdoppen nemen die hebben ze dan zo in de bouwmarkt op die maat.
Maar er zijn ook andere manieren dan dit natuurlijk.

Groetjes, Paul

Zanzu

 Wel een goed idee zo'n stuk pijp. Alvast bedankt voor de snelle reaktie  :)

Paul

Hoi Heleen,

Ik vind het ook een mooie oplossing zorg alleen dat de pijp dan niet te glad is anders glijden ze contant uit.
Maar Peter kan je zeker informatie geven hoe hij dat precies gedaan heeft.

Groetjes, Paul

suus

Hallo Heleen.
Wij hebben een binnenhok gemetseld en de grote van 1 baksteen (is 11 cm) bij 1 baksteen op zijn kant (ook dus 11 cm) aangehouden.

Verder hebben we er een klepje in gemaakt. Die ik kan openen en sluiten buiten de voliere. Dus ik hoef er niet in om hem te openen en sluiten. Dit om het s'nachts te kunnen afsluiten. De valkjes gaan bij mij er s'avonds in en s'morgens doe ik het luikje weer open. Zo zijn ze s'nachts verlost van die katten, en de buren om 5 uur van het gefluit van mijn valkjes!
Werkt perfekt
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Zanzu

Ok, zo'n 10-11 cm is dus groot genoeg. Ja ook ik wil de valkjes 's nachts binnen hebben tegen katten en ter bescherming van mijn buren  :D

Ik ben alleen beniewd hoe jij dat doet, het klepje van buiten af dicht doen...dat lijkt me reuze handig!
Kun je dat uitleggen of heb je er een foto van?

Alvast bedankt
Heleen

suus

Hallo,
Ik heb er geloof ik geen foto van. Maar uitleggen kan ik zeker.
Wij hebben dus een gemetselde muur en een opening in het steen. Mijn man heeft het steen met latjes afgedekt(zeg maar de bekisting van het gat. Zodat ze niet aan de zijkanten van de opening kunnen verwonden. En in het midden van het gat een klepje gemaakt wat naar binnen opent.(met schanieren vastgezet) Het luikje hangt dus precies in het midden en niet ervoor of erachter. Dit maakt dat het plankje wat op de bodem van de opening zit wat langer gelaten kon worden zodat ze er nog fatsoenlijk op kunnen landen en dan naar buiten huppelen.

Aan het klepje -midden onderin- heeft Ivar een oog gedraaid. (is een ijzeren oogje met een schoefgedeelte.) en daaraan een touwtje vast gemaakt. Boven het klepje, dus op het hout van de bekisting nogmaals een oog waar het touwtje ook doorloopt. dan het touwtje zolang maken dat het buiten de voliere komt daar weer twee ogen. (aan het eind van het touwtje een klosje) In het oog het dichts bij de voliere zit het klosje met het touwtje als het klepje dicht is (dus het touw het langst is) en het oogje verst weg van de voliere zit het touwtje als het klepje open is (dus het touwtje het kortst) Dus ik hoef alleen maar het touwtje aan te trekken, vast te zetten aan het oogje verst weg van de voliere om het korter te maken zodat het klepje naar boven komt.

Voor mij is dit een logisch verhaal omdat ik precies weet wat ik bedoel maar ik weet niet of het logisch is als je de situatie niet kent. Heb je nog vragen stel ze gerust!
Ik zal er voor je een foto van maken!.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Peter

Hoi Heleen,

Zoals Paul omschreef met de gladheid endergelijke van zo'n pijp, daar was ik ook bang voor bij plaating maar de valkjes hebben er helemaal geen last van.

Elke avond doen wij de valkje naar binnen, omdat ze anders in de ochtend iedereen wakker schreeuwen, het klepje laten we echter wel open omdat ze anders als er ruzie onstaat binnen de groep niet ver genoeg van elkaar kunnen wegvliegen.

Het klepje wat op de foto's staat hebben we ook aan de binnen zijde gemaakt. Dit voor als we een valkje moeten vangen, we kunnen dus van twee kanten de boel van elkaar scheidden.

We hebben gekozen om het klepje doorzichting te maken, omdat ze schrikken als het gat "zichtbaar" is afgedicht. Met een plexiglazen kapje schrikken ze niet meer als het klepje dicht gaat.

Ook heb ik een magneetje aan de onderkant gemaakt zodat het klepje "op slot valt" voor de valkjes. Zo'n magneetje kan 2 kilo hebben en de valkjes zijn gelukkig niet zo sterk dat ze twee kilo kunnen verplaatsen :)







Groetjes,
Peter

Zanzu

Dank jullie wel voor de reakties, ik geloof dat ik het wel snap  :D. Ik zal eea laten zien aan mijn uitvoerders...mijn man en een goeie buur die heel erg handig is, ik weet zeker dat ze er wel uit zullen komen. Als ik het al snap  :D :D :D

Bedankt voor de foto's!

Groetjes,
Heleen


Suzanne

Hoi,

Het vlieggat van mijn voliere ziet er zo uit:



Ik zou er alleen nog wel een klepje bij willen  ::).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Peter

Hoi,

Wat je ook kunt doen, dat hebben ook gedaan: Bij andere voliere's gaan kijken :) Je leert er heel veel van, en je ziet vaak iets wat je zelf ook zou willen of jiust niet.

Groetjes,
Peter