de chinchilla's Frodo en Pippin:en toen was het bokje ineens een meisje geworden

Gestart door carco, 14 september 2004, 01:39:00

« vorige - volgende »

Lin

Hey,

Wat een groterd al! Ik denk dat de buren er erg blij mee zullen zijn. Ik zou best wel eens willen oppassen als ik iemand kende die ook chinchillas had.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Christine

ze is schattig eigenlijk zijn chinchilla's heel mooi maar mag ze niet omdat men mama daar schrik van heeft en van muizen en ratjes ook

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

carco

Hoi

Ja ik denk dat de staart misschien afschrikt??
Alhoewel een chinchilla juist een hele andere staart heeft die wel behaard is en minder ''eng''.
Vandaag even naar de kweker geweest met Desperados om te kijken of ik inderdaad gelijk had wat het geslacht betreft:en  het is een vrouwtje en had ik het gelukkig goed gezien.
Nog een weekje en dan mag ze weg :'(
Ik heb al op internet geneusd voor een mooi vrouwtje erbij en die hebben we ook gevonden, maar aangezien deze beestjes best prijzig zijn (deze viel best mee) schrok haar man even.
Vooral omdat ze pas gisteren gezegd heeft dat ze er nog één bij moet hebben(die floeperd, en daar moet ie ook al aan wennen).
Nu krijgt als het goed is de knaagdierenfokker er vandaag chinchilla's bij en deze is toch weer wat goedkoper en wachten we daar even op.
Voor de nieuwe is ze al druk een naam aan het verzinnen en dit wordt ws. Amigo.
De kooi heeft ze in ieder geval al besteld:dus als die binnen komt kan ze wel weg denk ik.
Het komt nu wel erg dichtbij hoor.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

carco

Hoi

:'( :'( :'( Vanavond gaan we met Desperados een vriendje halen en gaat ze ons defintief verlaten.
Misschien wordt het toch een vriendje en geen vriendinnetje toen onze buurvrouw tot de conclusie kwam dat een koppeltje toch wel erg leuk is.
We zien wel want waar we heen gaan die heeft ze voor het uitzoeken.
Vooral Jeroen ziet het totaal niet zitten, maar ja het moet toch.
En als je ziet in wat voor paleis ze in terecht komt:jeetje daar zou een valk nog jaloers op worden ;D

Grote kooi, afmeting:
94x58x142cm

Flinke kooi niet dan? Voor 2 chinchilla's.
Ik had al in mijn hoofd dezelfde kooi te kopen en er dan nog een koppeltje chins in te doen, maar dat blijkt niet te werken.
Momenteel switch ik van het ene forum naar het andere en 2 mannetje en 2 vrouwtjes kunnen dus niet bij elkaar.
Wel 1 man en 2 of desnoods 3 vrouwen.
Maar anders wordt het knokken. De man dekt dan ook alle vrouwen die er zijn :P
Wat zijn valken dan toch ontzettend sociale dieren zeg.
Ik vind het wel jammer want anders leek het me wel leuk.
Ik zal vanavond of morgen foto's neerzetten aan wie Desperados gekoppeld is.

Inger m

Hoi Caroline,
Die kooi ziet er goed uit!

Het grote verschil tussen zoogdieren en vogels is het paargedrag. Veel vogels brengen hun jongen gezamenlijk groot. Hiervoor zijn dus een man en een pop nodig. Dit omdat het grootbrengen van nestblijvers bij vogels veel energie kost.

Bij vogels waarvan de jongen nestvlieders zijn (dus gelijk na de geboorte kunnen lopen, eten etc) zoals kippen, fazanten en eenden is er vaak (niet altijd!) een haremstructuur, ofwel een man en meerdere vrouwen. Twee mannen dulden elkaar niet.

Bij zoogdieren zorgt het vrouwtje in het algemeen voor de jongen. Zij geeft immers melk. De mannen zorgen voor de bevruchting. Bij zoogdieren is het daarom niet mogelijk om meerdere mannen bij vrouwen bijelkaar te houden. Immers de beste man mag dekken en de rest mag...wegwezen!

Valkparkieten zijn dus niet perse 'socialer' dan chincilla's, maar leven in een andere groepsstructuur. Dit is even een korte uitleg, want er zijn allerlei uitzonderingen mogelijk. Beter dus meerdere vrouwen bij een man of gewoon een koppeltje. Vaak is het hety beste om te kijken naar de natuurlijke groepsstructuur om te bepalen wat het beste is. Verder ook kijken naar de eigen mogelijkheden, zoals kooigrootte ed.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Hoi( Inger)

Thx voor de info ;)
Maar nu had ik gelezen dat oorspronkelijk deze dieren juist erg monogaam waren maar ze door het kweken in gevangenschap heterogaam zijn geworden??
Maar goed niet alleen over valken kan je soaps schrijven maar over chins dus ook.
Gisterenavond zijn we een vriendinnetje (toch een vrouwtje gekozen) op wezen halen voor Desperados.
Dankzij het navigatiesysteem in mijn man zijn auto hadden we het goede adres zo gevonden(dit was wel wat anders dan toen met Pippin).
Daar aangekomen werden we naar een garage geloodst die helemaal vol zat met chinchilla's en jonkies , dus er was keuze zat. Ik ben nog maar bij 1 fokker geweest, maar ik had het idee dat dit toch wel wat zielig was.
Er waren zelfgemaakte draadkooien waar de vrouwtjes inzaten met een soort van kraag om de nek.
Daarboven was een soort sluis gemaakt van het zelfde gaas waar het mannetje inzat.
De man kon dmv een gat van de ene naar de ander vrouw gaan.
Op zich misschien niets verkeerd mee waren het niet dat de chins van nature allemaal op en over elkaar liggen te slapen en hier dus geen sprake van kon zijn :-\
Maar goed wij naar huis met een beige vrouwtje, en thuisgekomen de beestjes in hun paleis gezet.Jeroen had al gelijk door:daar gaan ze doorheen:de tralies staan te ver uit elkaar.
En ja hoor:Desperados deed al gauw de eerste poging tot uitbraak.
Snel stevige gipsplaten uit de schuur gehaald en die voor de spijlen gezet(alleen de overgang van de onderbak tot de horizontale spijlen loopt te ver uit elkaar.
Vandaag zal ze kippengaas spannen.
Ik had haar aangeraden om de volière in de gang te rijden als ze wegging met de deur dicht(met oa. het oog op de poes), en ze anders maar even in het vervoerbakje te zetten.
Afijn vanmorgen waren ze weg dus ging ik even kijken.
De volière stond inderdaad in de gang, maar met maar één chin erin :o
En de tussendeur stond wagenwijd open :o :o
En natuurlijk precis Desperados was pleitte.Ja en nu...
Zoeken met de hoop dat ik eerder was dan de kat.
Gelukkig denk ik dat ie er net uit was, want ik zag haar al vrij snel onder de kooi zitten.
Ik gepakt en ze samen in het vervoersmandje gezet en daar blijven ze maar mooi totdat het gaas rond de kooi staat.
Het blijkt dat ze de gipsplaten gewoon weggeduwd hebben en mijn buurvrouw haar zoon was even de kamer ingeweest en die had de tussendeur niet dichtgedaan.
Ik was achteraf blij dat ik even had ''ingebroken'' om te kijken hoe het was.
Nu nog even wat foto's van de 2 samen.
samen in het bakje
samen in de hangmat Indy komt even kennis maken
aan de onderkant kan je goed de brede spijlen zien waar ze tussendoor kunnen

Gerda

Hoi Carolien,

Maar goed dat je even ging kijken!!
Ze zijn echt schattig met z'n tweetjes. Mooi die kleuren bij elkaar.
Zo te horen is het leven van de chin's bij een kweker ook niet echt om over naar huis te schrijven :-\

Fijn dat je Desperados bij de buurvrouw is gaan wonen, dan kun je haar nog in het oog houden.

Groetjes Gerda

Lin

Hey,

Wat leuk dta je ons nog steeds op de hoogte houdt! Ik vind ze zo lief in dat kleine kooitje. Vanaf de fotos kan ik niet zien dat ze erdoorheen kunnen. Maar dat geloof ik wel.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Hoi

Nou we hebben inmiddels blaren op de handen staan.
Stelletje houdinies zijn het  >:( ;D
Zijn we uiteindelijk bijna klaar met de onderkant en brede spijlen dichtmaken komen ze toch gezellie door de ander spijlen heen. :o
Pracht kooi; heel goedkoop en miskoop van het jaar geloof ik ::)
Vannacht blijken ze saampies in de gang achter de verwarming te hebben geslapen.
Nu gaan we vandaag heel de kooi behangen met gaas en kijken we of het eraf kan als we ze hebben vetgemest en ze groter gegroeid zijn of ze er nog doorkunnen.
Zoniet kan het pantser van de kooi af en anders blijf het zitten.

anoniem

ik heb zelf ook een chinilla gehad...
leuke beesten hoor aleen heel irritant vind ik(die van ons was gestrest).ik moet weer gaan ;D ;D
de groeten en goed verzorgen die beestjes

Caroline

Ha die Caroline,

Zoals beloofd, ik heb je dagboekje van de chins gelezen. Wat een schattige beestjes zeg en ik wist ook niet dat je ze in verschillende kleuren had, ik dacht alleen maar grijze.  ::)
Desperados lijkt donkerder dan haar ouders klopt dit of komt dat omdat zij nog jonger is?? Wat een verdriet zal dat zijn geweest toen ze weg moest, maar gelukkig is ze niet ver weg verhuist. Ik heb altijd het idee gehad dat ze de hele dag slapen, bij ons bij Pets Place(dierenwinkel) hebben ze 2 die bij het interieur horen zeg maar en die slapen altijd. Hebben ze dezelfde dagindeling zo'n beetje als hamsters?? Overdag slapen en 's nachts spelen, eten en ravotten??
Ik moet zeggen dat ik ze erg mooi vind en de notificatie al heb geactiveerd zodat ik de verhalen over ze kan gaan volgen.

Groetjes van Caroline

PS. Ik heb besloten om me niet in deze diertjes te gaan verdiepen, want dit gaat niet goed aflopen denk ik. Ik heb geen plaats meer, en zou ook voor hun weer een hele grote villa willen. Dus kom ik wel alleen bij jou genieten, oké!!!  ;D

PS.2 Heeft je dochter eigenlijk ook een hobby??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carco

Hoi

Ik zal je niet gek maken hoor Caroline, maar ze zijn heel erg lief.
Nou ja we zijn erachter gekomen dat dit toch niet altijd zo is en ze behoorlijk kunnen knokken.
2 Weken geleden was dit voor het eerst:Jeroen had de chins eruit gehaald zoals iedere dag en zet ze later terug in de kooi.Begint het vrouwtje toch ineens te knokken tegen het mannetje:zó zielig!
Ik weet dat chins gewend moeten worden met koppelen aan elkaar en als er knokken is je de vechter apart moet zeten in een wenkooi maar dan wel bij de ander in de grote kooi.
Nu had ik geen wenkoi en heb de boosdoener dus maar 'snachts in een vervoersbakje erbij gezet.Frodo was als de dood en dit heeft tot de dag erna geduurd en zaten ze weer heerlijk bij elkaar.Afgelopen week was het op dezelfde dag weer prijs. Ik had inmiddels al een wenkooi en dat ging beter als het vervoersbakje.Frodo is het al gewend geloof ik en was niet meer zó gestrest. Op het chinchillaforum weten ze het ook niet echt: er dacht er één en dat leek me wel erg waarschijnlijk dat het vrouwtje bronstig is, maar in plaats van dat ze het mannetje wel wilt deze juist van zich afstoot. Dit zou ook het extreem drukke gedrag verklaren wat het vrouwtjte nu heeft.
De fokker vindt het in ieder geval vreemd want de chins zitten vanaf jongs aan al bij elkaar en  je koppelt ze voor het leven.
Desperados gaat het heel erg goed mee. Met haar maatje Gringo ook:ik zal binnenkort weer wat foto's van ze maken:ze zijn al heel erg gegroeid, maar we laten het gaas maar lekker zitten nog :P
En Caroline: chins zijn eigenlijk schemerdieren, dus ja een beetje zoals hamsters inderdaad
En het klopt inderdaad dat Desperados donkerder is dan de ouders:wij kunnen met dit koppel 5 verschillende kleuren jonkies krijgen(is erg leuk om te weten wist ik eerst ook niet, maar daar is blijkbaar ook een erfelijkheidsleer voor).Desperados is een standaard kleur.
En de hamster is van Simone maar die kijkt er niet veel naar: Maurice doet er meer mee.
Zij heeft maar 1 passie en dat is turnen waar ze ook best goed in is.(Hoor je nog wel)

Caroline

Oh, knokken!!  :o Dus niet zo lief?? Die stoute chins toch.  ;)

Groetjes, van Caroline

Ben benieuwd over je dochter's turnkunsten  ::) :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carco

Hoi

Jeetje van de week was het echt hommeles hier :o
Zoals wel vaker was het dus knokken nadat de chins in de kooi moesten, dus de aaansteker (weer Pippin) maar weer in het wenkooitje gezet in de grote kooi. Normaal gesproken is het de volgende ochtend weer goed, nu niet dus. We zijn 2 dagen bezig geweest om ze weer bij elkaar te krijgen:ik ben zo'n beetje kapot :-\ :'(
We konden toch ook moeilijk dag en nacht iemand in het wenkooitje laten ???
Chins kunnen heel veel verschillende geluiden maken en ik heb er nu een heleboel gehoord:ook geluiden die ik absoluut niet kon rijmen. Toen Pippin in het wenkooitje zat begon ze eerst te knarstanden, wat bij hun dus niet bepaald betekent dat ze het naar de zin hebben. Nee dan zijn ze juist flink boos.
Daarna antwoordde Frodo met een heel zielig geluid om aandacht te vragen.

http://media.putfile.com/geluid-dat-Frodo-maakt

Click here to watch klagen-frodo

Dit is het geluid wat Pippin deed:
Click here to watch knurren

En heel vreemd volgde dit geluid daar weer op.
Click here to watch warn1

En dat laatste geluid zou betekenen dat er gevaar dreigt??
En dat kan ik dus niet rijmen met de boosheid tussen die 2.
Gisterenochtend was eigenlijk niet meer echt te zien wie er nu begon. Ze gingen recht tegenover elkaar staan en tanden ontbloot. Frodo spoot zelfs urine. Dit doen ze als ze zich bedreigd voelen. Toen hebben we Frodo in het wenkooitje gezet. 'sMiddags hebben we het wenkooitje opengedaan zodat hij er zelf uitkon, en dit was de oplossing:beviel het niet rende hij terug erin. En beviel Pippin het niet rende zij erin. En nu sinds vannacht is de vrede weer getekend.
Hoe vreemd:misschien is het vrouwtje toch zwanger?? Dan kan ze heel agressief zijn naar haar man toe? Alleen ze is niet in gewicht aangekomen??
Ik wil nu toch weer een huisje kopen (alhoewel ze die binnen een week aan gort gevreten hebben).
Ze zien nu namelijk de wenkooi als een veilig plekje en dat is dus eigenlijk niet de bedoeling hiervan, want je moet het als strafplek zien. Als ik nu een huisje koop kunnen ze zich daar in terug trekken.
Ik ga het wenkooitje er zo uithalen en hoop dat het nu wel goed blijf gaan.
Leuke beesten hoor die chins, maar o zo ingewikkeld in de omgang :-\
Tenminste..naar ons toe is er niets aan de hand en blijven ze net zo lief als anders.

Bij de buren gaat het wel goed:ze had de onderkant van het gaas eraf proberen te halen, maar de ''nieuwkomer'' wurmde zich er zich mooi nog doorheen, Desperados is inmiddels zo dik dat zij het niet meer kan. Ik zal van de week ècht weer foto's van ze neerzetten, beloofd!

carco

Hoi

Zo da's wel erg lang geleden dat ik wat over de chins heb geschreven.
De ruzie is gelukkig weer bijgelegd, maar we durven ze voorlopig nog niet in de bal te laten lopen en halen ze er allebei uit en laten ze echt alleen maar bij elkaar zitten zodat ze elkaar blijven zien.
De chins van de buren maken het ook goed., alleen kan Cringo nog steeds tussen de tralies door en moet het gaas nog blijven zitten. Ze worden helemaal vetgemest daar. Ze weet dat snoep slecht voor ze is, maar ze heeft ze zelfs al bedelen geleerd omdat ze ieder ochtend een snoepje krijgen(en iedere middag ook geloof ik)