de chinchilla's Frodo en Pippin:en toen was het bokje ineens een meisje geworden

Gestart door carco, 14 september 2004, 01:39:00

« vorige - volgende »

carco

Hallo allemaal,

Nadat mijn zoon zijn hamster dood was gegaan, en daarvoor al aardig wat muizen en nog meer hamsters :'( wilde hij op zoek naar een beestje op zijn kamer die wat langer leeft dan 2 jaar.
Zo kwam hij op een chinchilla uit, die we afgelopen weekend gekocht hebben.
De levensverwachting ervan is zo'n 15 jaar.
We zijn ons  flink in het beestje aan het verdiepen, zo weten we al dat ze erg stressgevoelig zijn en in het onderhoud niet veel kosten, want ze mogen gewoon niets eten behalve hun eigen voer en hooi.
Hij heeft nu een mooie flinke kooi op zijn kamer en Frodo begint langzamerhand al te wennen.
Het is een blonde chinchillaman van zo'n 8 weken oud: een heel jong beestje dus.

Lief hè?
Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

Paul

Hoi Caroline,

Hij ziet er wel heel erg leuk uit :-)
Ik heb zelf niet veel verstand van chinchilla's alleen hoorde ik wel eens dat ze een aardige laag hooi nodig hebben omdat ze daar in graven.
Maar dit kan je zeker nog even navragen hoe je dat het beste kan doen.
15 jaar is wel een betere leeftijd voor een huisdier inderdaad :-)

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul

Ja ze mogen inderdaad heel veel hooi hebben, en minder voer: stro daarentegen mogen ze dus niet.
En via de fokker waar we hem vandaan hebben kunnen we gelukkig altijd met vragen terecht.
We hebben wel wat boekjes gekocht, maar zoals je weet ( dit is net als met valken) zijn deze vaak zeer tegenstrijdig en ga ik toch maar op info van de fokker af die al zo'n 30 jaar in het vak zit.
Groetjes: Caroline.

Joyce28

15 september 2004, 00:58:05 #3 Last Edit: 15 september 2004, 01:01:06 by Joyce28
Hoi,

Wat een leukerd,ik heb er zelf 2 gehad.
Ze hebben ook chinchilla zand nodig,eigenlijk onmisbaar voor hun,ze vinden het heerlijk om er doorheen te rollen,want het is heel goed voor hun bonte vachtje ;)

Ik ben dus nu opzoek naar Gerbils (woestijnratjes)
die komt bij mijn zoontje op de kamer te staan
Heb zelf vroeger 4 gehad,erg leuke beestjes,en integen stelling tot hamsters zijn deze overdag actief en slapen s'nachts ;D

Karin

Ik heb zelf 2 chinchilla dames van inmiddels 9 jaar  ;D Overigens .... vind ik verkeerd van de fokker dat ze dat niet verteld hebben, moet je chinchilla's echt minimaal met zijn tweetjes houden. Alleen worden ze echt ongelukkig en ze kunnen zelfs dood gaan van eenzaamheid  :o De kweker waar ik ze vandaan had verkocht ze absoluut niet meer alleen omdat ze het al een paar keer meegemaakt had, ook bij andere fokkers. Overigens zijn het echt hele leuke beestjes ! Wel erg stoffig  :D Een flinke kooi, badzand  en ze zijn helemaal blij. Die van mij hebben ook zo'n metalen bol in hun kooi waar ik idere dag vers hooi in doe, vinden ze helemaal te gek. Veel plezier met je chintje en ik hoop dat hij / zij een vriendje krijgt  :-* Echt niet meer verzorging maar wel pret voor twee !

groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

15 september 2004, 03:06:26 #5 Last Edit: 15 september 2004, 03:10:35 by carco
Hoi ja ,daar hebben we veel over gelezen en de meningen zijn er over verdeeld, ook net als met valken ;) En ik heb het hier met de fokker ook over gehad natuurlijk
Ik heb inderdaad zoiets merk ik dat het niet gaat alleen dan koop ik er nog één bij.
Maar toevallig was ik vandaag bij de fokker en was er één die de ander had opgevreten: dus ja dit gaat toch niet altijd op als ze maar genoeg aandacht krijgen.
En zo'n bal hebben we inderdaad ook al aangeschafd. :P.

Wij hadden inderdaad ook voor gerbils gekeken die leken ons ook wel leuk, maar worden helaas ook niet zo oud: en het verdriet dat er steeds weer is! :-/

Karin

Het probleem bij chinchilla's is alleen dat ze heel moeilijk aan een nieuw vriendje wennen als ze volwassen zijn  :'( Misschien dat dat het geval was met de ene chinchilla ( volwassen ) die de andere op at ( jong ) ? Wel is het zo dat als je 1 vrouw en 2 mannen hebt dat die mannen elkaar vreselijk kunnen verwonden maar 2 mannen samen zonder vrouw gaat prima. Wat is de reden dat je er geen 2 wilt ? Ben je bang dat ze minder tam worden ? Ook dat is dus gelukkig niet waar. Het is zo'n lief gezicht als je 2 chinchilla's met elkaar bezig ziet ! De liefjes van mij liggen zo lief tegen elkaar aan te slapen. Ze spelen samen, rennen achter elkaar aan, knagen samen aan wilgentakjes... kortom, echt een aanrader  ;D Ze hebben vandaag weer een nieuwe kruik gehad en als je ze er mee in de weer ziet gaan smelt je  :-*

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Hoi Karin

Een reden nee hoor die heb ik niet eigenlijk, alleen dat hij van mijn zoon is en op zijn kamer staat.
En wat voor kruik bedoel jij?

Inger m

Hoi,
Ik ben het met Karin eens wat betreft sociale dieren, dat die beter samen gehuisvest kunnen worden.
Bij konijnen is het net zo, het zijn sociale dieren en naar schatting wordt 70% alleen in een hok gehouden. Ik heb het idee dat vooral oudere fokkers dit er nog in houden en ook in dierenwinkels schort het aan goede informatie. Goede konijnenopvangen zetten zich er nu voor in om ze alleen nog samen te plaatsen bij mensen en terecht als ik mijn konijnen samen zie. Bij konijnen speelt overigens hetzelfde probleem, als je die zondermeer bij elkaar zet, hebben ze er echt geen problemen mee elkaar helemaal kapot te vechten, dit is normaal territoriaal gedrag en is makkelijk te omzeilen door ze op een juiste manier bij elkaar te brengen (gewenning, neutrale ruimte). Ik denk dat dit verhaal ook grotendeels bij chincilla's opgaat, ook bij konijnen wordt de bewering instand gehouden dat ze alleen kunnen leven (ja, in veel gevallen moeten ze wel), maar vanuit hun natuurlijk gedrag en de kennis van goede konijnenhouders en opvangen ben ik van mening dat ze gewoon samen gehuisvest moeten worden (let wel: bij konijnen dienen mannen gecastreerd te worden, ik weet niet hoe dat bij chincilla's zit...)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Hoi Inger

Wat konijnen betreft ben ik toch niet helemaal met je eens hoor, ik heb altijd een konijn gehad (nu trouwens nog samen met een cavia  in 1 hok, en is gecastreerd)
en die hebben echt geen rare gedragen vertoond, sterker nog ons vorige konijn is zelfs 9 jaar oud geworden!! :)
Ik denk ook wel dat het sterk aan je eigen instelling ligt, van  hoeveel tijd steek je in het beestje, maar dit is mijn mening hoor.
En trouwens een konijn en een cavia zou ik ook niet meer samen nemen, want alhoewel ze beiden jong aangeschafd zijn en allebei gecastreerd zijn is het toch vaak vechten.
Ze schijnen wat dat aan gaat net als kat en hond te zijn: soms gaat het en soms gaat het dus niet.

Inger m

15 september 2004, 16:41:24 #10 Last Edit: 15 september 2004, 16:43:13 by Cinnamon_valk
Hoi Caroline,
Een konijn kan idd best 9 worden als het alleen zet (geldt voor veel beesten die alleen zitten), maar het blijft van nature een sociaal dier. Ik zie zelf hoeveel ze samen doorbrengen en eigenlijk begint het nu pas door te dringen dat een konijn beter samen kan zitten. Dit is dus niet alleen een persoonlijke insteek...
Of het konijn zich normaal gedraagt of niet, hangt mede af van hoeveel tijd de eigenaar in het konijn steekt, maar maar al te vaak komt het er op neer dat het konijn achterin de tuin in een hokje zit, zonder verdere uitdagingen.

Voor meer info kun je dit rapport bekijken: http://www.sophiavereniging.nl/eenzamedieren/rapport.pdf

Andere info is te vinden op: www.konijnen.nl

Wat betreft konijnen en cavia's samen, zo heb ik het ook altijd gehad en nu nog steeds, maar ik ben eveneens van mening dat je beter soort-bij-soort kunt houden. Die van mij vechten nooit, anders had ik ze niet meer bijelkaar gehouden, maar bij mij betreft het vrouwelijke konijnen.

gr Inger
problem.

carco

Hoi Inger

Ik heb mijn konijn dan ook binnen staan, wat inderdaad veel scheelt denk ik, ze mogen iedere dag vrij rond lopen: alleen die maffe cavia komt dus ècht zijn kooi niet uit :-/.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt wat in de tuin zetten betreft, veel mensen kopen een konijntje omdat ie zo schattig is, zetten  het in de tuin en kijken er verder nooit meer naar om (vooral in de winter niet als je zelf ook niet buiten zit), en dan is het inderdaad anders wat een soortgenootje betreft.
En ik geloof inderdaad dat vrouwtjes wat liever van karakter zijn dan mannetjes (voor soortgenoten dan voor mij niet hoor, want hij is hartstikke lief).
Maar ik zal die sites zeker bekijken: bedankt.

carco

22 september 2004, 20:02:36 #12 Last Edit: 22 september 2004, 20:03:16 by carco
Het gaat inmiddels erg goed met Frodo, maar we willen er toch waarschijnlijk wel een 2e bij, maar  dan wel een witte ( we hebben natuurlijk wel eisen  :D).
Het is een schatje en watervlug, en hij poept nog steeds als een gek! :)

Frodo in onze ''kroel" alias "losloop"gang, waar hij zich steeds precies tussen het bankje weet in te wurmen.

Inger m

Hoi,
Leuke foto's van je chincilla, mooi diertje en beest lichte kleur! Ik heb er ook weleens over nagedacht om ze te kopen, maar ze hebben veel rust nodig werd gezegd en dat hadden ze dan niet bepaald tussen mijn dieren, maar ze zijn wel heel mooi!
Leuk dat je mss een tweede neemt! Ik heb ze ook weleens gezien bij de chincilla vereniging, daar hadden ze heel veel verschillende kleuren in...

gr Inger
problem.

carco

Zo nummer 2 heeft zich vandaag aangediend, dit ging niet zomaar hoor!
Na wat rondgeneusd te hebben op internet kwamen we erachter dat een hele witte toch wel erg moeilijk te krijgen is, en degene die we tegenkwamen was een beetje ver rijden en een beetje duur! :-/
Dus een adres gevonden waar ze een wit-zilveren hadden zitten: nou ja eigenlijk 2, een mannetje en een vrouwtje van 9 weken.
Maar ja mijn zoon is de baas erover en die wilde het vrouwtje graag, omdat het hem ook wel leuk leek om kleintjes te hebben.
Afijn wij vanmiddag dus op pad naar Zoetermeer!!
Het  kwam eigenlijk dus helemaal niet uit met de tijd, maar hij had zich er zo op verheugd dus vooruit dan maar: Frodo mee en op weg.
Ja en toen de ellende!!
Verkeerde afslag genomen en richting Den Haag terecht gekomen: file!!!
Eindelijk kunnen keren, en file...
Op een gegeven moment ben ik gestopt om op de kaart te kijken ( op de vluchtstrook), en toen kregen we bezoek van 2 motoragenten :'()
Gelukkig hadden die wel begrip voor de situatie, alleen wisten ze ook de weg niet: dat was minder.
Maar we kregen hulp om de weg op de komen :D: de ene motoragent ging voor me staan en de andere op de weg en hield het verkeer tegen, zodat ik weer kon invoegen: service toch?? ;D
Paar telefoontjes gepleegd naar de kweker en die mij geprobeerd uit te leggen waar we heen moesten: weer keren dus!!
Ondertussen mijn dochter gebeld die naar de gym moest en gelukkig bij de buren terecht kon om te eten en een lift.
Maar.. het is ons eindelijk gelukt om het adres te vinden en mijn zoon is ook weer blij.
Frodo ook wel geloof ik, maar het nieuwe vrouwtje minder, want toen zij ze bij elkaar zette, dook Frodo er gelijk bovenop :).
Maar goed nu zijn ze samen in de kooi en Frodo is van zijn vaste plekje verjaagd, maar zich wel errug aan het uitsloven voor de nieuweling.
Foto's volgen nog.