6 mei 2025, 11:41:20

nieuw valkje

Gestart door betty, 12 september 2004, 22:34:14

« vorige - volgende »

betty

Héhé,

ik begin hier inmiddels al redelijk vaak even langs te surfen om de laatste berichtjes te lezen :)

Nu is het zo dat ik sinds 2 1/2 week Charlie (m'n nieuwe valkje) heb. De eerste keer bij een echte kweeker vandaan en handtam bij  Valkparkieten Kwekerij "de Valk" & Cockatiel Collectibles. Die valkjes zijn ECHT heel tam zeg. Nooit gedacht Charlie zonder bijten in  nieuwe kooitje kon zetten en dat ze er vanaf de 2e dag al uit kon en het nog leuk vond ook.

Nu was ik van plan om er in 1x 2 te nemen maar toch maar vanaf gestapt omdat ik d'r (of hem natuurlijk) graag tam wilde maken en er gezegd werd dat ze dan vaak toch iets minder tam van werden. Maar nu begint het toch wel te kriebelen (iedereen wilde er altijd maar meer, begrijp nu waarom:) Het kooitje waar ze nu in zit is eigenlijk te groot voor 1 valkje (af en toe moet je echt ff zoeken waar ze zit zo'n 55 x 55 x 110) dus het zou leuk zijn om er nog een valkje bij te doen.
Maar nu is de vraag zoals al zovaak is gesteld wat is de kans dat het fout gaat. Inmiddels is ze +/- 10 wkn en zit nu dus 2 1/2 week in haar nieuwe hokje.
Als je de verhalen hoort zou je zeggen dat het wel los loopt als ik op zoek ga naar een nieuw jong valkje. Aan de andere kant is ze al helemaal gewend en ziet de kooi echt als haar plekje als ze even rust wil.
Stel dat ik een nieuw valkje wil en bij deze kweker zouden ze er niet meer een hebben, hoe lang kan ik dan wachten met het erbij zetten van een ander valkje en welke nadelen zitten eraan (evt. leggen/ willen paren)

eigenlijk komt het erop neer dat ik graag allemaal reacties krijg dat ik het gewoon moet doen... :) al hoor ik het natuurlijk ook graag als het weleens is misgelopen.
Ik ga namelijk straks op kamers dus 2 kooien past dan echt niet.

groetjes Shalina          

Karin

Hoi Betty,

Ik zou er zeker een tweede valkje bij nemen hoor ! Niet meteen, maar over een maand of 2 of zo. Dan is je valkje inmiddels supertam en kan hij / zij goed aan een nieuw vriendje wennen. Het maakt niet uit wat voor geslacht, het zullen wel vriendjes worden. Als het toevallig toch een man en pop is gewoon geen broedblok ophangen en eventuele eitjes die toch op de grond gelegd worden vervangen door kunsteitjes of op de dag dat het gelegt wordt met een naald er een gaatje in prikken. Wil je wel een nestje dan als ze minimaal een jaar zijn ( liever wat ouder ) een broedblokje ophangen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Carla_en_Yoshi

Hallo Betty.
Een tweede valkje erbij?Zou ik zeker doen.
Heb ik zelf namelijk ook gedaan :D.
Yoshi is 3 maanden en Breezer is nu 6 weken.
Als Breezer zelfstandig eet komt hij bij Yoshi in de kooi :).
Yoshi heeft een ruime papegaaienkooi.
Ze staan nu naast elkaar met de kooien,maar dat is tijdelijk.
Ze wennen goed aan elkaar.Yoshi is ook tam.Breezer ook,maar dat komt door de handopfok,hij is dus vanaf het begin al helemaal niet bang.
Ik dacht dat Yoshi de kleine mischien pijn zou doen,maar Breezer laatt wel weten wat hij niet leuk vind.
Samen los gaat goed en ze beginnen elkaar op te zoeken :).
Ook heb ik al effe geprobeerd om Breezer bij yoshi in de kooi te zetten.Dit gaat helemaal goed komen,dat heb ik al gezien.
Yoshi schuift dan voorzichtig richting Breezer en hij mocht al effe aan zijn kuifje komen :D.Heel leuk om allemaal te zien.
Groetjes van Carla.

Paul

13 september 2004, 09:10:53 #3 Last Edit: 13 september 2004, 09:38:40 by Paul
Hoi Betty,

Kwekerij de valk raad inderdaad aan om er maar een te nemen.
Eigenlijk is dit heel zielig voor de vogel zonder soortgenootje omdat het kolonievogels zijn.
Nu is je valkje nog jong en is het helemaal geen probleem om er een bij te zetten.
Ik zou zoals Karin zei nog even wachten en dan een tweede tamme erbij nemen.
De tweede eerst een paar weekjes even appart houden en voorzichtig aan elkaar laten wennen.
Gaat eigenlijk altijd goed op die manier.
Let er wel op dat ze in elk geval niet verwant aan elkaar zijn want heb je dan een pop en een man en ze krijgen jongen dan gaat het fout.
Ik heb hier zelf 21 valkjes en er zitten een aantal tamme bij en die blijven echt net zo tam hier.
Als je een paar jaar wacht heb je kans dat je valkje geen andere soortgenoten meer accepteerd omdat ie helemaal op de mens gericht is :-(
Ik heb dat hier ook met mijn eerste valkje die zat 10 jaar alleen en die wil geen andere valkjes in zijn buurt :-(

Groetjes, Paul

tommy

hoi
Ik heb zelf niet lang geleden een nieuw valkje bij mij gekoppeld aan me al bestaande groep
heb de hele bende los gegooid in me woonkamer en nieuwe erbij in een apart kooitje.
Na een half uur kooitje open gezet en hopla nieuwe eruit en in de groep.
Ging perfekt.
Heb ik ook zo gedaan toen ik er een wilde koppelen aan een al eerder gehaald valkje.
ging ook super.
Grt annemieke

Annouschka

Hoi,

ik ben ook gestart met 1, nu een jaar geleden en heb er nu al 4 :)
Chewy heeft eerst een half jaartje alleen gezeten, toen kwam Yoda, met wie ze nu koppel vormt.  Anderhalve maand later kwamen Solo en Yabba erbij die ook koppeltje zijn.

Bij Yoda en Chewy heeft het wel 2 maand geduurd eer ze 'verliefd' werden op elkaar maar nu is het dus wel big love hoor.

Ik zou ook de raad opvolgen om nog even te wachten en er dan zeker een bij te zetten, alleen is maar alleen he.

groetjes
Annouschka

Joke

Ik heb sinds een weekje ook een tweede valkje erbij omdat ik graag een vriendje voor Timmie wil.  Timmie heb ik ongeveer een halfjaartje en is erg tam.
Ik heb Grumpy (nieuwe) langs Timmie staan om ze aan elkaar te laten wennen en omdat Timmie een gebroken pootje heeft en natuurlijk ook voldoende rust moet krijgen. Ik merk aan Timmie wel dat die heel erg moet wennen aan Grumpy. Hij moet er eerst nog een soortgenootje in ontdekken omdat hij een halfjaar geen andere valkjes heeft gezien en dit helemaal nieuw is. Af en toe gaat dit met een beetje gemopper naar elkaar en even in elkaars snaveltje bijten maar ze gaan wel al samen eten (bakjes hangen langs elkaar op dezelfde hoogte in allebei de kooien) en de vleugeltjes strekken.
Ik kan je het dus wel zeker aanraden om er een mooi lief schatje bij te halen. Ze zijn ook zo lief en aanhankelijk en je kunt er gewoon de hele dag van genieten (ik op dit moment ook want Grumpy probeert zelf te eten en heel zijn snaveltje zit onder de zaadjes en dat is erg lachwekkend om te zien  :P :D .
Als je een valkje alleen houdt hecht hij zich helemaal aan jou en accepteert hij op den duur ook geen andere vogeltjes meer. Hedwig mijn vogelarts heeft het ooit zo verteld: Het beste kun je er twee hebben dan blijven het echte valkjes. Heb je er eentje dan weet het valkje dadelijk niet meer dat hij een echt vogeltje is maar hij beseft ook dat hij geen mensje is en hangt hij er een beetje tussenin.
Nou is dat wel raar gezegd maar ze heeft er wel gelijk mee want jij gaat ook je gangetje en dat valkje zit de hele dag te wachten tot jij thuiskomt en het vertroeteld kan worden.
Ik zou er zeker eentje bijkopen, misschien nog een eventjes wachten maar ik raad het echt aan.

Veel succes en groetjes,
Joke

betty

Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Leuk verhaal trouwens van valkjes die geen valkjes meer zijn.

Heb er nog eens goed overnagedacht en met de kweker gebelt. Ze hadden nog een valkje van 9 wkn zitten (niet verwant) die nog een nieuw huisje zocht. Ze raadde me aan om dan niet te lang te wachten en als ik het toch van plan was dat het dan nu ook goed mogelijk was (op andere nestjes had ik nog paar wkn moeten wachten).
Dus nu (misschien iets te snel) toch een tweede valkje erbij. Was gister pas heel laat thuis en heb ze toen meteen buiten de kooi aan elkaar voorgesteld. Charlie moest er niet zo veel van hebben maar het andere valkje liep al meteen achter hem/haar aan. Nu nog steeds trouwens. Echt heel lief gezicht. Alles wat Charlie doet wordt nu trouw nageaapt:)

Groetjes Shalina
ps ga er heel veel tijd in stoppen dus dan blijven ze vast wel tam (zitten nu alletwee op een schouder!)

suus

Hoi Betty,
Leuk dat je er toch een tweede bij gekocht hebt! Welke mutatie en wat is de naam??? (hoezo nieuwsgierig ???  :D :D)

En zo te lezen zijn ze beide echt tam en zullen dat ook blijven hoor! Het is zo dat mensen denken dat een tweede niet tam wordt/is/zal worden, wanneer je twee wilde tegelijk neemt. Dan wordt het moeilijk. (en nog eens iets ouder ook nog....)
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

betty

Een wildkleurtje, dat is Charlie ook. Dus nu twee wildkleuren. Haha was helemaal vergeten naam eventjes erbij te zetten, hij/zij heet Pluto (net een grote stoere hond). Bij de kweker wisten ze het niet geheel zeker maar zeiden ze dat de kans groot was dat het een mannetje zou worden (ivm stukjes op kop die al echt goed geel zijn).
Charlie is volgens mij ook een mannetje want vandaag begon ie op een markeerstift te 'rijden'. Ik weet niet hoe ze dat bij valkparkieten noemen, maar eerst van dat imponeergedrag met de vleugels uit en daarna met staartje zwiepen en achterkantje proberen tegen stift aan te drukken. (Hij is er dan toch wel heel erg vroeg bij??)

Ze zijn echt supersuperliev, paar uurtjes geleden onder de nevel van de plantenspuit gezet, Pluto was er helemaal weg van en Charlie vond het maar niets. Ben er ook meteen achter dat Pluto lekker lui is want z'n veertjes drogen en weer in model brengen doet ie haast niet.

En ze zijn nu inderdaad al aardig tam. Bij het ophalen kwamen ze daar al op je vinger zitten en mocht je ze al beetje kroelen, Charlie gaat daar nu al helemaal voor zitten en dan wil ie ook niet gestoord worden:)

Bedankt voor de belangstelling, is altijd leuk om over je nieuwe aanwinsten te kunnen vertellen

Joyce28

16 september 2004, 03:17:33 #10 Last Edit: 16 september 2004, 03:18:41 by Joyce28
leuk hoor,je zal er veel plezier aanbeleven :)
Ik heb ze ook snel achter elkaar hoor,en ze zijn nog steeds tam,en houden allemaal van kroelen.Als ik er 1 ga kroelen word de ander jaloers,en gaan ze mopperen :D

Mijn 1e heb ik al 3,5 jaar,en weet ook niet hoe oud ze is.
Pino is geboren op 7-03-04,Lucky op 27-04-04 en Misty die ik zaterdag hoop te kunnen halen is van 27-07-04
dus je ziet het,allemaal dicht opelkaar

heel veel geluk met de valkjes

Paul

Hoi Betty,

Wat leuk dat je er nu een tweede bij hebt :-)
Die gele vlekjes op de kop zeggen echt nog niks wij hadden dat ook bij eentje en dachten tijden lang dat het een man was.
Later bleek het toch een popje met een paar heel fel gekleurde stukjes geel op de kop nog steeds.
Maar veel maakt het niet uit als je er niet mee wilt kweken want ook twee mannen kunnen goed met elkaar opschieten.
Sommige zijn er inderdaad snel bij met 3 maanden hebben ze soms dat gedrag al.
En ze zullen zeker tam blijven als je er maar aandacht aan blijft geven dat is het belangrijkste.
Veel plezier met je tweetal :-)

Groetjes, Paul

CVdW

Hallo !

Wij hebben sinds vorige maand ook een leuk valkje "Jefke", hij is supertam. Ook wij overwegen nu om er een tweede bij te nemen. Maar wat is nu het beste ivm het "tam zijn", een tweede kooi erbij, of samen in 1 grote kooi ?  Of maakt het niet uit ??
Groetjes

suus

Hallo,
De nieuwe valk zou ik in iedergeval in eerste instantie 4 weken in quarantaine houden. Dat wil zeggen gescheiden van de andere zodat de lucht niet direct dingen over kan brengen en de ontlasting niet. Dit komt dus neer op de valk in een andere kamer houden. Verder zou ik ze eerst laten wennen in aparte kooien. Kun je even kijjken hoe ze op elkaar reageren.
Dan zou ik ze zeker in 1 kooi zetten. Wanneer ze beide tam zijn, heeft het geen invloed op het tam zijn, mits je ze genoeg aandacht geeft natuurlijk.

Dan is het ook nog het beste om de valk die je al hebt bij de nieuwe in te doen. Op deze manier beheers je een beetje de dominantie en acceptatie. Maar dit is geen garantie hoor! Het kan altijd nog niet klikken tussen je valkjes.
Succes
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi CVdW,

Als je een tweede neemt is het het beste om een heel jong valkje erbij te nemen die dan ook tam is of word.
Ik heb hier zelf meerdere valkjes bij elkaar en natuurlijk blazen en happen ze wel eens naar elkaar maar dit is heel normaal.
In verband met ziektes is inderdaad zoals Suus al zegt het beste om een nieuw valkje minimaal 3 a 4 weken appart te houden van de nader.
Of je moet wel heel erg zeker zijn van de kweker waar je valkje vandaan komt dat je ze meteen in dezelfde ruimte kan plaatsen.
Zeker de laatste tijd waren er erg veel problemen met zieke valkjes en je kan echt de grootste problemen krijgen als de nieuwe ziek is en je hem dan bij je eigen valkje zet.
Je vergeeft het jezelf nooit als je eigen schatje ziek word en dan komt te overlijden :-(
Heel vaak gaat het wel goed en zijn ze niet ziek maar je kan nooit risico lopen dat er wel wat aan de hand is.
Je zou ook door de dierenarts het valkje kunnen laten onderzoeken op ziektes dan ben je ook zeker maar de uitslag duurt ook ruim een week daarvan en kost voor alle soorten onderzoek ongeveer 50 euro.

Groetjes, Paul