8 mei 2025, 13:04:58

Wat voor mutatie is dit???

Gestart door Yvonne_R, 12 september 2004, 16:32:43

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hallo!
Dit jaar heb ik van mijn vriend een mooi koppel valkparkiten gekregen, alleen weet ik niet precies om wat voor mutatie het gaat. Volgens die man waar hij ze gekocht heeft komen er o.a. cinnamon en albino jongen uit als ik het goed begrepen heb. De vogels zijn overwegend wit met zwarte ogen en een beetje bruinachtige (cinnamon)tekening met name op de vleugels maar ook een beetje op de borst. Een van beide vogels heeft ook een beetje cinnamonkleurige wangvlekken.
Ik heb ook al bij de mutaties geken hier op de website maar ik kom er zelf niet echt goed uit. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Mandy

12 september 2004, 16:37:24 #1 Last Edit: 12 september 2004, 16:38:27 by Mandy
Gekregen? :o
Wauw, die mag je wel dankbaar zijn, het is een prachtkoppel! ;D
Dat zijn bonte witmaskers, bonte cinnamon witmaskers om precies te zijn en bij die linkse zie ik ook nog wat pareltjes denk. ::)
En inderdaad daar krijg je dan ook weer bonte cinnamon witmaskers uit, heel mooi! :P
En als er ook albino's uit komen dan is de man split voor ino en zijn de albino's poppen.
Wie is de man en de pop op de foto?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Yvonne_R

Hoi Mandy,
Dankjewel voor je snelle reactie. Als ik het goed heb is de vogel rechts op de foto de man, die met de geheel witte kop.
De pop heeft iets gekleurde wangvlekken. Ik heb helaas dit jaar nog geen jongen van ze gehad, maar nou kreeg ik ze ook wel wat laat in het seizoen en ze moeten natuurlijk eerst wennen. Ik hoop dat ze het volgend jaar wel doen en ben dan ook heel benieuwd of er ook zulke mooie jongen uit komen.
Groetjes Yvonne :P

Yvonne's valkenparadijs!

giovanni

Ik zou eerder denken dat de linkse de man is, want
je ziet nog enkele parels, als die parels helemaal
verdwijnen, is het 100% zeker een man.

Ben je zeker dat het geen 'koppel' uit hetzelfde nest
is?

grtn

Yvonne_R

Hoi Rasta,
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat de man en de pop is.
Ik heb net even op hun ringen gekeken en ze zijn allebei uit 2002 met dezelfde ringnummers. Nou zegt dit niet alles, want ze kunnen ook uit 2 aparte koppels komen, aangezien die man wel veel vogels had. Hij heeft er zelf al wel mee gekweekt en er albino jongen uit verkregen. Tegen mijn vriend heeft die man gezegd dat ze onverwant waren, anders snap ik eerlijk gezegd ook niet waarom hij er dan wel mee gekweekt heeft. Ik ga er dus vanuit dat ze onverwant zijn.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe er albino's uit kunnen komen. Ik heb in de breeding calculator van Kirsten Munson gekeken wat eruit komt. Ze zijn beide cinnamon en de jongen die er uit kunnen komen zijn dan ook altijd een mutatie met cinnamon erin. Hoe ik het ook invul, ik krijg er geen mogelijke albino mutatie uit. Kan iemand mij dit uitleggen?

Yvonne's valkenparadijs!

giovanni

yo

je moet bij de splits invullen dat ze split voor lutino zijn ;)

En ik zou het toch eens navragen of ze al dan niet uit hetzelfde nest komen, je weet maar nooit ;)

Yvonne_R

Hoi Rasta,
Ik had zelf ook al lutino ingevuld in de breeding calculator, zowel bij split als gewoon. Daarnaast gewoon bont cinnamon en witmasker aangevinkt, bij beide. De jongen die er uitkomen zijn bv witmasker lutino cinnamon bont, maar geen 1 keer witmasker lutino (=albino). Altijd cinnamon erbij, dit uit zich toch ook altijd in meer of mindere mate dan. Misschien klinkt dit allemaal wel heel dom hoor, maar ik snap het echt niet meer. En aangezien ik graag wil weten hoe iets zit, zoek/vraag ik net zo lang totdat ik het antwoord weet. ;)
Ik heb nog even nagevraagd bij mijn vriend en die man heeft expliciet gezegd dat het een broedkoppel is en dat we ze beter bij elkaar laten omdat ze zulke mooie jongen kregen.
Verder is hij helaas verhuisd, dus nogmaals navragen lukt helaas niet.
Groetjes Yvonne ;D

Yvonne's valkenparadijs!

Karin

Hoi Yvonne,

Wat een schitterend koppel, zeker niet uit elkaar halen hoor ! Je krijgt hier echt prachtjongen van. Als ze allebei cinnamon bonte witmasker zijn en de man split is voor lutino krijg je 100 % cinnamon bonte witmasker mannen ( waarvan de helft split voor lutino ), 50 % cinnamon bonte witmasker poppen en 50 % lutino cinnamon bonte witmasker poppen. Deze laatste zal eruit zien als een geheel witte valk met een hele lichte waas bruin eroverheen en zwarte oogjes. Prachtig ! Omdat de ouders veel wit hebben is de kans dat de jongen dat ook hebben, dus cinnamon bonte witmaskers met veel wit, heel erg gewild ! Als de man trouwens toch ook parels had dan krijgen de popjes dat ook. Dan krijg je dus cinnamon bont geparelde witmaskers en lutino cinnamon bont geparelde witmaskers. Bij deze laatste zal je geen verschil zien tussen wel en niet gepareld. Dat valt net als het bont allemaal weg door de lutinofactor.

groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Jeetje, wat een schitterende valkjes joh. Daar mag je heel trots opzijn.
En daar krijg je zeker hele mooie jongen uit.
Wel ff nachecken of ze niet uit het zelfde nest komen.
geen broer en zus??

Heel veel plezier met ze.

groetjes daan

Yvonne_R

Hoi Karin,

Dankjewel voor je reactie. Ik vind het erg duidelijk wat je vertelt en nou begrijp ik ook goed waarom er geen pure albino vogels uitkomen. Zoiets had ik ook al opgemaakt uit de virtual breeder van Kirsten Munson. Maar omdat iedereen mij vertelde dat ik er albino's uit kon kweken ging ik twijfelen. Krijgen ze dan trouwens wel rode oogjes of is dit alleen bij de echte albino mutatie? Ik hoop inderdaad dat ze mij volgend jaar mooie jongen zullen grootbrengen. Maar dat blijft altijd weer afwachten natuurlijk. Door al die vragen over of het geen broer of zus zijn ging ik wel twijfelen om ze als stel te houden, maar die man kwam wel over alsof hij er verstand van had en anders had hij er vast ook niet zelf mee gebroed. Aangezien ik het niet meer kan navragen vertrouw ik er maar op dat het goed gaat. :D :D :D

Groetjes Yvonne

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

giovanni

yo Yvonne

Hier een resultaat van de breeder:

Mother:Pied Whiteface Cinnamon
Father:Pied Whiteface Cinnamon Pearl Split To {X2: Lutino}

male offspring:
50% Pied Whiteface Cinnamon Split To {X1:  Pearl}
50% Pied Whiteface Cinnamon Split To {X1:  Lutino Pearl}

female offspring:
50% Pied Whiteface Cinnamon Pearl
50% Pied Whiteface Cinnamon Lutino Pearl   => hier is je albino, wel is ie dan niet zuiver, zoals al werd aangegeven denk ik ;)

grtn

suus

Jemig Yvonne,
Echt een heel mooi koppel zeg! Gigantisch :o

Wat je nog zou kunnen doen is via de bond het ringnummer navragen. Je krijgt dan het telefoonnummer van de kweker.

Ik zou het zeker navragen hoor! Je kunt dan nog altijd beslissen wat te doen. Eventueel doorgaan met elk een andere partner.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Karin

Nee, ze zullen geen rode oogjes krijgen, maar zwarte, door het bontfactor. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 kweker is die broer - zus koppels heeft. Vader - dochter wordt nog wel eens gedaan. Dat er hetzelfde nummer op de ring staat kan kloppen, want dat is het nummer van de kweker plus het jaartal. Alleen het volgnummer is belangrijk. Maar ja, als hij 2 nesten tegelijk heeft en ze geringt heeft dat lopen de volgnummers ook gelijk op. Zegt dus ook niet veel. Succes volgend jaar met dit koppel !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

suus

Hoi Karin,
En als de nummers wel wat uit elkaar liggen, kan ook nog 1 en 2e ronde zijn....Ik heb maanden geleden ook een koppel bonte valkjes gekocht, wat wel broer en zus bleken te zijn! Dus het gebeurt weldegelijk! Ontzettend jammer, maar helaas. En dan was ik nog op de nummers gefocusd, hoeveel mensen noteren deze niet, en kweken dus hele zwakke valken met broer en zus als ouders!
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Karin

Werd er door de kweker gezegt dat ze niet verwant waren Suus ? Hoe ben je er dan achter gekomen dat het broer en zus is ?

Groetjes, Karin
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves