26 april 2024, 15:27:35

Wat is normaal bij heel jonge valkjes?

Gestart door Valerie, 11 september 2004, 20:17:46

« vorige - volgende »

Valerie




Paul

Hoi Valerie,

Dat filmpje is echt leuk om hem even te zien.
Hij zet zijn pootjes wel op een normale manier neer zo te zien alleen waggelt ie wat maar dat kan vanzelf wel beter worden als ie wat ouder is.
Houd dat niezen goed in de gaten net als de ontlasting.
Zijn gewicht is ook prima in elk geval dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.
Je kan hem hoogsten wat druivesuiker door het drinkwater geven daar sterken ze wat van aan.
Dan geef je dat een weekje dat kan geen kwaad.
Nooit langer dan twee weken geven dat is ook weer niet goed.

Groetjes, Paul

Valerie

Hoi Paul,
Bedankt voor je raad. Mijn vriend is daarstraks druivensuiker gaan halen en dat doen we zo door het water. Nou, dat Rocky het meekrijgt, kan wel geen kwaad, denk ik maar.
Daarstraks heeft mijn vriend Valko heel even horen ademhalen (hijgen). Ik ga hem zeker goed in de gaten houden.

Valerie



Paul

Hoi Valerie,

Je kan gewoon beide dat druivesuiker door het water doen ze zijn er gek op :-)
Je moet op een halve liter water een flinke eetlepel doen dus dat kan je dan terugrekenen op het waterbakje dan weet je ongeveer de dosering maar het komt niet zo erg nauwkeurig.
Cede geeft in elk geval die dosering aan en dat is voor vogels bedoeld dus zal het de goeie dosering zijn.
Ik haal altijd in een supermarkt de druivesuiker (dextrose) bij de natuurprodukten van het merk Zonnatura.
Bij sommige dierenwinkels hebben ze het ook alleen dan speciaal voor dieren en dan betaal je vaak het dubbele en het is hetzelfde spul.

Groetjes, Paul

Valerie

Ik heb het gewoon van de da drogist. Dextro puur.
Heb een theelepel in waterflesje gedaan. Wist niet precies hoeveel wel mocht. Nu kan ik het alvast uitrekenen. Bedankt. ;)



Valerie

Met Valko lijkt het redelijk goed te gaan, buiten het feit dat hij met een flinke oogontsteking zit.
Hij deed al een tijdje het oogje toe en nu zag ik plots een vlekje in zijn oogje en een rode rand erom heen. De volgende dag direkt na mijn werk langs de DA voor een zalfje. Zielig om hem te zien nadat hij het in zijn oog heeft gekregen. Maar hij laat zich wel mooi kroelen daarbij. Nu hoop ik wel dat het niet heel erg veel kwaad kan dat ie de zalf probeert weg te krijgen. Ik houd hem telkens een paar seconden vast zodat de zalf toch een beetje kan intrekken, voordat hij er met zijn vleugel tegenaan gaat of met z'n pootje. Het ziet behoorlijk rood.
Maar ik hoop wel dat het goed komt. Hij krijgt het 2 x per dag.



Paul

Hoi Valerie,

Heeft Valko iets in zijn oogje gekregen woordoor het ontstoken is?
Soms kan een zandkorrel al een ontsteking veroorzaken helaas maar vaak is dat met een beetje zalf ook snel weer over gelukkig.
Met een paar dagen moet je zeker verbetering zien.
Beterschap met kleine Valko.

Groetjes, Paul

Valerie

Ik denk dat zijn oogje volledig genezen is, want ik zie niks meer. :)
Ik heb geen idee of hij er iets in gekregen heeft. ik heb niks gezien.

Wat Rocky betreft, laat ik de DA bellen, hij is een beetje te suf naar mijn zin. ;)



suus

Hallo Valerie,

Leuk filmpje! Ik had hem nog niet gezien! Maar loopt Valko in zijn eigen kooi? Wat heb je op de grond liggen dan dat heb ik nog niet gezien, of ik herkende het niet.
Verder lag er in de bak waar hij in scharrelde onder die korrels een stuk van een reclameblad. Ik denk dat je daar beter gewoon papier voor kunt nemen als je toch iets eronder wilt hebben. Want er zat veel inkt op de stukken die onder de korrels lagen. En als hij daar aan gaat knagen...

Maar een leuk valkje hoor!
Hoe heb je trouwens het filmpje erop gekregen? dat wilde ik ook gaan doen, heb het alleen nog niet uitgevonden
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Ja, is krantenpapier, maar ze knabbelen er toch niet aan. ;)
Het papier ligt vol met korrels (speciaal voor bodem) en ik ga ook nog houtsnippers erbij halen.
Het filmpje heb ik via de site van mijn vriend gedaan. ;)
Ja, Valko is leuk eh, echt een schatje! :)
In de kleine kooi had ik wel eens plastiek er rond voor het beter uit te kuisen, maar toen ik merkte dat Rocky daaraan knabbelde, heb ik het onmiddellijk weggenomen.



suus

Hallo Valerie

Het zijn geen vochtabsorberende korrels hoop ik? Dit is namelijk erg slecht voor je valkjes, als ze toch wat binnen krijgen dan gaat het uitzetten in de maag.
Ik denk dat ik nog even verder ga snuffelen over dat filmpje....
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

het is bodembedekking van Corbo en is absorberend voor geurtjes. Maar dat krijgt ie allang.
Nu is mijn Rocky zo ziek, ik weet niet precies of het het ei-voer kan zijn. Hij heeft dit vroeger nooit gehad en nu met Valko wel. :'(



Paul

1 oktober 2004, 23:33:19 #27 Last Edit: 1 oktober 2004, 23:36:09 by Paul
Hoi Valerie,

Heb je geen foto van Valko in je handtekening want ik zie een foto van Ricky en Rocky en de namen staan daar wat verwarrend bij gezet zodat het lijkt of rocky ricki is hier.
Ik gebruik ook al jaren Corbo korrels en die bevallen heel erg goed dus dan zal dat geen probleem zijn lijkt me.

Groetjes, Paul

Valerie

;)
Ik weet het, moet de foto's nog aanpassen, maar heb de laatste tijd weinig tijd gehad. Ricky is idd de veelgekleurde rosella. ;)



Valerie

Wanneer is een valkje nu eigenlijk volgroeid? Daarmee bedoel ik dus niet volwassen, maar op normale groote. Valko is nog steeds veel kleiner dan Peppie, en Peppie is 6 mnd en Valko 2,5.