25 april 2024, 12:05:38

Wat is normaal bij heel jonge valkjes?

Gestart door Valerie, 11 september 2004, 20:17:46

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi,

ff een vraagje, daar ik nog nooit eerder een zo jonge valk gehad heb.
Is het normaal dat ze de meeste tijd van de dag slapen en dat ze bijna konstant zitten te eten?
Ik maak me soms wel eens een klein beetje zorgen. Mijn Valko is nu 2 maand oud en is heel stil en slaapt bijna altijd. Als hij niet slaapt, dan zit hij te eten. En hij eet bijna de hele dag. Ik heb ook geen idee hoe je voelt of zijn kropje vol of leeg is.
Wss is dit normaal omdat ze zo jong zijn, maar ik dacht beter toch eve raad vragen, je weet maar nooit.

Groetjes,

Valerie



Paul

Hoi Valerie,

Dat ze eten is alleen maar goed lijkt me en echt teveel eten ze niet want ze stoppen echt wel als ze vol zitten.
Een jong valkje moet nog groeien dus die zal daardoor veel eten.
Maar normaal slapen ze hier niet de hele dag als ze jong zijn.
Ze roepen toch wel om aandacht en zijn toch wel bezig met dingen.
Maar een jong valkje zal wel meer slapen dan een volwassen valk denk ik.
Hoe is zijn ontlasting en als ie slaapt zit ie dan heel dik in de veren ?
En slaapt ie al op 1 pootje?

Groetjes, Paul

Valerie

Hoi Paul,

Zijn ontlasting is nog een beetje aan de dunnere kant en niet zo heel mooi als die van Rocky (dacht ik normaal bij een jong valkje).
Hij slaapt wel op 1 pootje (Rocky niet), zit wel es bol, maar niet konstant. En ik heb hem nog nooit horen schreeuwen/fluiten, wel es piepen. Hij is wel behoorlijk tam. Komt direkt op mijn vinger als ik die ervoor steek. Soms hapt en blaast ie ook wel es zoals Rocky dat doet. En ik heb hem ook al wel bezig gezien met zichzelf poetsen.



Valerie

De laatste dagen niest hij ook wel eens. Het geluidje net alsof ie water in zen neusje heeft (wat Rocky wel es heeft na het douchen). Hij's echt heel stil. Ik maak te toch wel een beetje zorgen. Ik vind hem te inactief en te veel slapen.



Carla_en_Yoshi

Hallo Valerie.

Ik heb 2 valkjes,1 van 3 maanden en 1 van 6 weken.
Breezer de jongste slaapt ook veel.
Hoe reageert je valkj op de andere vogel?
Als ik Breezer mee neem naar de keuken om te voeren gaan ze elkaar roepen :).
Het is net of Breezer antwoord geeft aan Yoshi :D.
Probeer je valkje eens in een ruimte ernaast mee te nemen ,wel de deuren op zodat ze elkaar kunnen horen.
Mischien hoor je hem dan wel fluiten of roepen.
Ik ben benieuwd hoe je valkje hierop reageert.

Groetjes van Carla.

Paul

Hoi Valerie,

Niezen doen alle valkjes wel eens zeker tijdens het veren verzorgen dan krijbelt het soms en gaan ze niezen.
Dus als dat maar af en toe is en niet regelmatig zal dat niet erg zijn.
Maar als je het niet vertrouwd kan je altijd even langs de dierenarts og de ontlasting laten onderzoeken dat kan je dan gewoon opsturen in overleg met de dierenarts.

Groetjes, Paul

Valerie

Dank je voor je reactie, Paul.
Heb Valko gisteren even mee naar de keuken gehad (heb open keuken) en hij riep niet naar Rocky, wel andersom. Z'n ontlasting is licht groen (normaal bij een 2 maand oude valkje?) en heb hem gewogen. Valko weegt 86 gram, wat, denk ik, wel goed is.
Toen hij weer in z'n kooi zat, leek het of ie probeerde te fluiten. Hij piepte letterlijk na wat mijn vriend floot. Leuk! Maar hij maakt soms geluidjes, net of ie hees is.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vorige week een hele grote blunder begaan heb. Het was heel warm binnen van de zon. De voliere staat aan het raam bij balkon. Het leek me daar voor Valko te warm, dus nam ik zijn kooitje (toen zat ie nog niet samen bij Rocky) en zette die op ons siertafeltje in de woning. Nu zette mijn vriend de airco en de ventilator aan. Ik dacht er niet bij na. We gingen een wandelingetje maken. Ik denk dat het zo'n 3 uur later was. Ik kwam in de woonkamer bij Valko. Die sliep. Toen realiseerde ik me plots: De lucht van de ventilator kwam tot bij Valko.  :o Ik had hem weer naast Rocky moeten zetten voor de ventilator aanging, de lucht komt niet tot daar. Weet niet of hij daardoor niest. Hij niest niet enkel bij poetsen, maar nu ook weer niet de hele tijd. Af en toe.
Maar toen ie gisteren op het aanrecht zat, zag ik zijn halsje bonzen. Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een vogel, dus weet niet of het normaal is.
Zal wel eens snel moeten kijken of er hier in de buurt een goede dierenarts is die van vogels afweet, anders moet mijn vriend een keer, als ik het echt niet vertrouw, vanaf z'n werk dr. Feld bellen.
't Is dat ie nog zo jong en klein is, ik heb daar helemaal geen ervaring mee. Rocky was al zo oud toen ik hem kreeg. Heel sterk, nooit ziek. Had ook nooit eivoer of vitaminen of grint gekregen. Enkel zaadjes en trosgierst en een lekker stokje. Af en toe een stukje fruit. Dus die was nie meer gewoon.
Maar Valko is nog zo jong en zwak. En zo lief... Ik zou ook niet willen dat ie meteen al aan de AB moet, is ook niet zo goed voor immuunsysteem.
Oh, en hij loopt ook niet goed op z'n pootjes, zag ik gisteren. Niet stabiel en z'n buikje komt bijna tegen de grond als hij probeert te lopen. Toch lijkt hij niet mank. Gewoon niet sterk genoeg..



Paul

Hoi Valerie,

Problemen met de pootjes kunnen een tekort aan iets zijn ik dacht calcium.
Dat bonzen in een halsje is me nooit opgevallen maar bij Sjakie die eitjes aan het leggen was ging echt alles tekeer en die leek te ademen alsof ie doodziek was dat zag je aan zijn buikje dat ging helemaal tekeer.
Maar na het eitjes leggen ging dat weer normaal.
Misschien dat het jong om een een of andere reden dat doet met zijn halsje.
Maar sommige dingen zie je bij het ene valkje beter dan bij de ander terwijl dan iets normaal is bijvoorbeeld.
Je zou in elk geval altijd dr Feld even kunnen bellen misschien kan die je vertellen wat je het beste kan doen.
Tocht via een ventilator lijkt me inderdaad ook niet goed misschien dat het niezen daar wel mee te maken kan hebben.

Groetjes, Paul

Valerie

13 september 2004, 14:48:29 #8 Last Edit: 13 september 2004, 14:56:13 by Valerie_vh
Hier is een foto van Valko terwijl hij aan het eten is, zit bijna op z'n buikje.


Ik heb ook een heel kort filmpje waarin je Valko ziet stappen en z'n vleugeltjes uitrekken.



Paul

Hoi Valerie,

Het kan ook een probleem met inteelt zijn sommige kwekers nemen het niet zo nauw en dan kan je ook misvormde pootjes krijgen :-(
Ze lopen dan echt op de hakjes soms.
Maar dit kan heel wat anders zijn hoor.
He je dat filmpje ergens staan op een site want ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Groetjes, Paul

Valerie

Ik heb het filmpje niet op een site, wel op men computer.
Ik vraag mijn vriend wel het op de site te zetten. Ben net bij hem geweest. Ik maar denken die eet al slapend met de oogjes toe. Het rechter oogje ziet er niet zo mooi uit als links, valt regelmatig toe (knijpt hij toe, mss ontstoken?). Hij zit nu te piepen.
Ik denk niet dat het inteelt ofzo is, hij komt van kwekerij de Valk in Apeldoorn, dus dat zit dacht ik wel goed. Ik maak me wel zorgen, want ik ben overdag niet thuis en mijn vriend ook niet. :(
Als hij loopt komt zijn zitvlakje bijna tegen de grond. Voor de rest zie ik er niet veel abnormaals aan.



Annouschka

Hoi,

zoals je het beschrijft, klinkt ie wel ziek hoor, typisch dat een oogje dichtknijpen heb ik hier de laatste tijd veel gezien. :(

Ik zou zeker vlug met hem naar de DA gaan, voor het erger wordt, hij is nog zeer jong he.
Van die pootjes, ik heb er hier ook zo eentje: Solo, die legt 1 pootje soms plat op z'n stok, ook is ie totaal niet zo stabiel als de rest op z'n pootjes.
Hij is ook heel ziek geweest toen ik klein was ( 6 weken oud ) en hij blijft serieus achter in de groei, ook z'n pootjes blijven heel klein in vergelijking met de rest.  Hij is wel al iets stabieler geworden op z'n pootjes want vroeger was het heel erg, je moest echt je vinger stijf houden of hij viel eraf.
Hij is nu 5.5 maand en hij lijkt wel een valkje van 2.5 maand oud, zo klein is ie maar voor de rest is alles wel oke met hem.

groetjes
Annouschka

Valerie

Nou, op het stokje lijkt hij vrij stabiel. Het is echt tijdens het lopen. Mijn vriend gaat morgen in de loop van de ochten naar Dr. Feld bellen. Als hij denkt dat het ernstig lijkt, ga ik morgen na het werk meteen naar de DA in Deventer (is dichtste in de buurt.
Zou ik Valko in het kleine doosje doen om onrust te voorkomen of in mijn kleine vervoerskooi?
Ben nu echt ongerust en als Valko bij Rocky aan wil schuilen, schrikt Rocky en hapt. :(
Ik wilde Valko weer apart zetten, maar hij wilde helemaal niet meer op men hand en ik wil hem geen onnodige stress bezorgen.



Paul

Hoi Valerie,

Ziet het oogje er ook rood uit eromheen of knijpt ie er alleen mee?
Er kan wel eens iets in zijn oogje zitten dan knijpen ze ook.
Maar als het ontstoken is moet je wel meteen actie ondernemen.
Het hoeft niet maar het kan dan wel een ernstige ziekte zijn.
Het beste is inderdaad morgen Feld even bellen wat die ervan denkt die kan het vaak wel goed inschatten aan de hand van jouw gegevens.
Maar het kan gewoon meevallen hoor dat alles maar tijdelijk is.

Groetjes, Paul

Valerie

Nou, men vriend heeft de kwekerij gebeld, die zei ons dat we steeds mochten bellen als er een probleem zou zijn. Ze vertelde dat het heel normaal is dat ie nog niet veel fluit en niet heel actief is, zoals Rocky.
Wel moest ik z'n oogje en het niezen goed in de gaten houden en evt. als het niet betert of erger wordt de DA raadplegen en een zalfje halen. Te vaak naar de DA is voor hem niet goed.
Nou, z'n oogje is niet rood eromheen, enkel ietsje troubel. Hij doet z'n oogje dicht zoals wanneer ie beide sluit als hij moe is. Zo ziet het eruit.
Heb hem daarstraks toch er even uit gehaald, want ik merk dat ie anders niet meer tam gaat zijn. Het niezen is echt alsof er water in zijn neusje zit. Verder ziet ie er gezond uit. Hij poetst zich nog steeds, klimt tot hoog in de kooi, gaat beneden eten en drinken halen. Dus ik denk dat dat nog wel goed is. Ook, hij weegt goed: 86 g.