27 april 2024, 15:43:05

lesbisch koppel parkieten

Gestart door birdy2, 10 september 2004, 22:32:43

« vorige - volgende »

birdy2

 :D  Dit is zo'n gek apart verhaaltje, dat ik wel even moet opschrijven. Ik heb namelijk maar 1 valkparkiet (Iris) en 26 parkieten in een buitenvoliere, waarvan maar enkele een naam hebben. Wanneer ze er heel apart uit zien, apart gedrag vertonen of een bepaald mankement hebben geef ik ze passende namen. Echter ik kan ze wel makkelijk uit elkaar houden. Ook al lijken ze soms veel op elkaar.

Op dit moment heb ik sinds 2.5 weken broedkooitjes in de voliere hangen. Door merendeel vervelende omstandigheden, heb ik ze nu pas erin kunnen hangen. Vanochtend zag ik, dat het eerst jong geboren is. En waarschijnlijk komt morgen in dat nest het 2e jong uit. Ben benieuwd wat voor kleuren die jongen krijgen. Het popje is wit (haar beide ouders waren geel) en het mannetje is een overwegend blauwe bontgekleurde parkiet, die ik vorig jaar gekocht heb.

Maar waar ik eigenlijk over wil schrijven is over broedhokje 0 en over het lesbische paartje.  Dus jawel je leest het goed, het gaat over 2 popjes, die in 1 broedhok zitten. Een geel popje (albi) en een donkergroen popje (kroeltje)( beide 2 jaar oud en geen familie van elkaar) delen een hokje met elkaar en zijn vanaf hun prille jeugd al stapel op elkaar. Geven elkaar te eten, kroelen elkaar etc.

Precies wat de oma van het donkergroene popje toendertijd ook deed met een ander popje. Die was trouwens nog erger. De mannetjes mochten wel bovenop ze zitten, maar meer mochten ze beslist niet. Echt alleen donorzaad leveren en meer niet. En de kleintjes werden ook nog groot. Helaas de eitjes waarin vergevorderde tweelingen zaten, kwamen nooit uit. ::)

Maar om nu verder te gaan met die 2 gekke popjes. Albi zit altijd in het broedhokje. Kroeltje maar af en toe. Ze laten zich allebei door verschillende mannetjes voeren. Vandaag wist ik, dat Albi in haar hokje zat toen een mannetje er ook in kwam. Albi krijsend eruit, maar het mannetje bleef erin zitten. Toen het mannetje er weer uit was, ging Albi er meteen weer in. Dit ging een paar keer steeds opnieuw. Ik vond het al een beetje vreemd. Dat zelfde mannetje zag ik heel vaak Albi voeren. Dus ik dacht eigenlijk dat die 2 wat met elkaar hadden. Niet dus. Vanmiddag zag ik, dat Kroeltje in het broedhokje zat samen met Albi, toen het mannetje er ook in kwam. Albi er direct uit. Ik vermoed dus dat het mannetje toch iets heeft met  hun allebei. Albi heeft duidelijk geen zin in een triootje in het broedhokje. Vandaar dat ze steeds meer gaat trekken naar een Engelse parkiet, die haar ook graag voert en lieve woordjes toefluistert. Albi kan elk moment wel een eitje leggen in het broedhokje. En ik ben benieuwd of die ook daadwerkelijk uitkomt.

Ik hoop, dat het een beetje duidelijk is wat ik geschreven heb.


Paul

Hoi Birdy,

Wel grappig met dat lesbische koppeltje :-)
Het zou wel heel leuk zijn als je daar toch jongen van zou krijgen als dat mannetje zijn best heeft gedaan :-)
Ik heb ook zoiets met valkjes gehad ik kocht dat koppel en ze legde eitjes.
Maar het werden er wel heel veel bleek dat ik twee popjes had die beide eieren gingen leggen  :D
Beide zaten op een berg te broeden maar nooit uitkomen natuurlijk.
Ik heb alles geprobeerd zelf een van de twee popjes appert met een man maar niks lukte.
Toen de popjes maar weer bij elkaar.
Tot er een gevonden valkje gebracht werd hier en die was meteen verliefd op een van de popjes en andersom ook.
Die hebben nu hun derde nestje.
Het overgebleven popje had vorig jaar ook een nestje met een mannetje maar daar waren de eitjes niet van bevrucht.
Ik heb toen omdat in het andere nest de jongste niet goed gevoerd werden 3 jongen overgelegd van haar vroegere vriendin en dat ging prima :-)
Helaas is haar mannetje vorig jaar dood gegaan en nu lijkt ze een nieuw mannetje te hebben gelukkig.
Het heeft wel niks met jouw verhaal te maken maar het lijkt er wel een beetje op :-)

Groetjes, Paul