28 april 2024, 00:01:01

Albino valkparkieten

Gestart door Targetta, 7 september 2004, 17:23:42

« vorige - volgende »

Targetta

Hallo,  
                                                                          
Ik kweek zelf ook valkjes.
Nu is mijn vraag en misschien wel een domme, maar zijn albino valken zwakker als andere mutaties?

Jenny...(Targetta)

Karin

7 september 2004, 21:23:53 #1 Last Edit: 8 september 2004, 03:40:01 by kazoo
Er bestaan geen domme vragen  ;D albino´s zijn net als lutino´s inderdaad wat zwakker. Albino´s zijn geen echte albino´s maar lutino witmaskers. Helaas door het vele kweken van lutino x lutino of albino x albino enz ( om maar zo veel mogelijk van deze mutatie te krijgen ) is de mutatie wat verzwakt. Je ziet het o.a. aan de kale plekjes achter de kuif, maar ook zijn de veren vaak wat zwakker en zijn lutino´s ( en dus ook albino´s ) gevoelig voor hersenbloedingen. Er zijn er die gewoon oud worden hoor, maar als je ze wilt kweken kun je het beste een witmasker of split witmasker pop nemen en een witmasker man die split is voor lutino. Of anders een witmasker man split lutino en een albino pop of een lutino pop split witmasker.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Marianne

Hoi Jenny,

Over het algemeen zijn albino's en lutino's de wat zwakkere mutaties mede omdat deze rode ogen hebben.
Het is dus ook nooit verstandig om twee roodogige met elkaar te koppelen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Targetta

 :'(
Bedankt voor de reacties, ik had het laatst 10 albino's gekocht, waarvan uit 2 verschillende nestjes.
Prima verzorgde kweker echt waar, alles keurig verzorgd.
6 albinovalkjes zijn al overleden binnen de 3 weken.
Ik had ze voor mijzelf om later verder mee te gaan kweken.
2 waren er voor mijn vriendin.
Helaas heb ik er nu nog 4 over.
Ik kweek dus zelf ook valken dus heb al jaren verstand van handopfok en er gaat bijna nooit iets mis.
Maar deze keer is het helemaal mis.
Jenny.

Inger m

Hoi Jenny,
Dat er 6 overleden zijn binnen 3 weken is schrikbarend veel, en daarmee moet je ook gewoon terug naar de kweker.

Het is echter te voorbarig om te zeggen dat dit aan de mutatie ligt, ik denk niet dat dat zo is namelijk. Er is grote kans dat de vogels een besmettelijke ziekte bij zich hebben gedragen en daardoor ziek geworden zijn en overlden, dit hadden ook gewoon cinnamons en wildkleuren kunnen zijn.
Indien mogelijk dode vogels of evt nog levende vogels laten onderzoeken.

Hoi Marianne,
Is het kenmerk roodoog verbonden aan zwakheid? Ik denk het niet dat je roodoog zondermeer een zwakke mutatie mag noemen en zie meer in de verklaring van Karin, waarbij het onzorgvuldig kweken betreft.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er zes va nde tein valkparkieten sterven op drie weken tijd, en dat de verklaring de zwakheid van de mutatie is. Je moet er alleszins mee terug naar de kweker gaan, watn dit kan echt niet.

SDC:D

Sanna

Jeetje Jenny! Hoe kan dat nou? Kunnen ze niet al iets onder de leden gehad hebben, iets dat ze bij de kweker hebben opgelopen? Ik hoop dat die andere 4 het goed maken...

Groetjes! Sanna

Targetta


Hallo Sanna,

Ik hoop dat de andere 4 het goed gaan doen, eentje doet het zeker goed die eet al wat zaadjes, die andere eten wel maar voelen wat ielig aan.
Ik hou m'n andere valken zeer goed in de gaten.
Mocht ik iets vreemds ontdekken dan ga ik gelijk naar de DA.

Ik heb dit niet eerder mee gemaakt, er gaat altijd wel eens een valkje dood met handopfok maar dat is normaal, maar dit is niet normaal.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop
Jenny (Targetta)


Inger m

CitaatIk heb dit niet eerder mee gemaakt, er gaat altijd wel eens een valkje dood met handopfok maar dat is normaal, maar dit is niet normaal.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop
Jenny (Targetta)


Hoi Jenny,
Is maar niet te hopen dat het normaal is dat een valkje doodgaat door de handopfok, ben daar al niet weg van, gaat veel te veel fout en moet ook niet nodig zijn, ouders zijn toch iha het beste!

Maar is wel balen dat het zo verlopen is. Ik zou het toch wel hebben laten onderzoeken na 6 dode valken, want dit kan/ mag je niet wijten alleen aan de mutatie. Ik heb hier overigens een prima gezonde albino zitten.

Sterkte! En succes met de overgebleven 4 valken!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Hallo Jenny,
Hoe oud zijn je valkjes dan? Waarschijnlijk nog jong omdat je het over handopfok hebt...
Maar ik zou je ook ten zeerste aanraden net als Inger doet, om nu al een checkup bij de DA te doen en niet te wachten op symptomen (het kan zeeer snel gaan) of erger nog op meer doden!!
Succes
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

wilma_assen

haay

ik vind het heel erg van de valkjes .
hoop dat het met de andere 4 goed gaat .
heb zelf ook meedere albino's
ik had een tijdje terug een nestje ,
maar had geen tijd om jullie op de hoogte te houden maar gaat wel heel goed met mijn baby's en de ouders maken het ook prima ..
hoop dat het ook met jouw albino's naar verloop van tijd goed gaat

groetjes wilma

Targetta

Hallo,

Van de 10 valkjes die ik had uit 2 verschillende nestjes zijn er totaal 7 dood.
Imand die er een gekocht had van mij is naar de da geweest en heeft de poep na laten kijken en daar kwam niets uit.
Wel heeft z'n een kuurtje antibiotica   Enrofloxoral           (Baytril) gekregen en dat werkte als een wondermiddel bij haar vogel.
Ik heb dus vandaag de da gebeld en dit middel ook gehaald, het zal even afwachten zijn of het baat heeft.
Ik had al wel de vogels boven apart gezet.
Ik kan aan mijn andere valkparkieten nog niets merken, maar hou het goed in de gaten.
Ik heb er nu nog 2 over waarvan eentje heel goed is en aart staat en de zieke vogel staat ook apart weer ergens anders in een vertrek.
Nu maar afwachten.
Ik wil wel kontakt opnemen met de kweker maar die is van het weekend pas terug van vakantie.
Groetjes Jenny...

Sanna

Hey Jenny,

Heb je nog sectie laten doen op de dode valkjes?

Groetjes en sterkte,
Sanna

Targetta

Nee dat heb ik niet gedaan.

Ik heb een albino begin juli van een kweker gekocht, niet die van de 10 valkjes, en die doet het hartstikke goed.
Deze zit nog één keer per dag aan de pap echt een pap kindje.
Ik heb gewoon super pech met deze, maar hou jullie op de hoogte als ik kontakt heb gehad met de kweker.
benieuwd of hij iets zinnigs hierover heeft te zeggen.
Groetjes Jenny...

Stijn dc

CitaatEr bestaan geen domme vragen  ;D albino´s zijn net als lutino´s inderdaad wat zwakker. Albino´s zijn geen echte albino´s maar lutino witmaskers. Helaas door het vele kweken van lutino x lutino of albino x albino enz ( om maar zo veel mogelijk van deze mutatie te krijgen ) is de mutatie wat verzwakt. Je ziet het o.a. aan de kale plekjes achter de kuif, maar ook zijn de veren vaak wat zwakker en zijn lutino´s ( en dus ook albino´s ) gevoelig voor hersenbloedingen. Er zijn er die gewoon oud worden hoor, maar als je ze wilt kweken kun je het beste een witmasker of split witmasker pop nemen en een witmasker man die split is voor lutino. Of anders een witmasker man split lutino en een albino pop of een lutino pop split witmasker.

Groetjes, Karin.

hoi

ik ben het er niet helemaal eens mee. Niet alle lutino's zijn zwakker. Je hebt er zwakkere tussen zitten, maar die zijn naar mijn mening ontstaan door slecht kweken. Ikzelf heb een forse lutino zitten zonder kale plek(ken) achter de kuif. Deze ga ik volgend jaar koppelen met een andere forse lutino en kijken of de jongen echt zwak zijn. Maar ik vermoed dat dit niet het geval gaat zijn