4 mei 2025, 01:52:23

Douchen

Gestart door Annemieke_M., 6 september 2004, 19:42:20

« vorige - volgende »

Annemieke_M.

Hallo,

Wij hebben net een valkje gekocht genaamd Bram. Hij is echt heel lief, maar moet nog ff wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Ik heb gehoord dat valkjes erg houden van douchen, met een plantenspuit. Maar hoevaak moet je dit doen?

Groetjes Annemieke

Marianne

Hoi Annemieke,

Ik geef mijn valkjes 1 keer per week een douche beurt met een plantenspuit.
Wel lauw water in de plantenspuit doen, dat is veel prettiger als koud water. Natuurlijk ook niet te warm water gebruiken.

Veel plezier met Bram.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Annemieke,

Per valkje is het verschillend wat ze fijn vinden.
Je hebt ook badjes voor valkparkieten maar hier gaan ze er geen van allen in en de plantenspuit vinden de meeste wel heerlijk hier dan gaan ze met de vleugels wijd om zoveel mogelijk water op te vangen.
Sommige gaan zelfs op de bodem liggen met gespreidde vleugels dat is echt een leuk gezicht hoe ze zich dan vermaken.
Ook vinden sommige valkjes het leuk mee onder de gewone douche te gaan maar dan moeten ze aan de zijkant van de straal zitten zodat ze alleen druppels vangen en niet de volle laag krijgen.
Ook vinden sommige valkjes het fijn in een plat bord met water te badderen en sommige hier maken zich nat door met hun kopje te spetteren in de waterbak en zo maken ze dan hun lijfje nat.
Probeer gewoon even uit wat je valkje het fijnste vind.
Als het echt warm weer is kan je ze wat vaker sproeien maar normaal gesproken zou ik ook zeggen 1 a 2 keer per week.

Groetjes, Paul

Ivo

kan het ook zijn dat je valkje de eerste keer niet echt leuk vind om te douchen ??

ik heb hem na een douche poging (met plantenspuit)

in de gootsteen gezet met een klein laagje handwarm water

ook hierin was het raar om zich heen kijken.

als ik dit vaker doe met hem....komt t dan goed ?

Roosje

Punky moest de eerste keer ook niets hebben van de plantenspuit, dus heb hem ook een badje gegeven, vond ie ook maar eng. Dus op een gegeven moment een laag bakje met een klein laagje water gegeven, en daar ging ie in staan, toen begon ik met de plantenspuit m nat te maken en hij ging helemaal uit zn dak, geweldig, vleugels wijd, lekker met zn kopje spetteren :D mijne is er dus vanzelf op een leuke manier aan gewend, dus ik denk dat je het gewoon geleidelijk aan moet doen, en het is ook handig als je een plantenspuit met nevelstand hebt, dan komt er niet zo heel veel water uit.

Ivo

het eerste beetje douchen is gelukt

daarna gelijk maar laten wennen aan de fohn....vond ie allemaal wel goed

dus binnenkort maar weer een poging

bedankt voor de tip