16 mei 2025, 05:41:03

ligging van jong in ei

Gestart door tommy, 4 september 2004, 23:47:23

« vorige - volgende »

tommy

Hoi,
Ik las bij spoed dat er een jong mss verkeerd zou liggen.
Daar werd ook al gevraagd wat de goede richting was.
Daar kwam helaas geen antwoord op.
Wie weet hoe een vogeltje moet liggen om uit het ei te komen.
Is het ook erfelijk bepaald hoe de jonge in het ei liggen.
Of net als bij mensen dat er soms een stuitligging voor komt.
Ik heb al drie nesten gehad met bevruchte eitjes van mijn grasparkieten en die kwamen alle drie keer niet of met hulp uit het ei.
Ik ben gestopt met dat koppel.
Grt annemieke

Inger m

8 september 2004, 17:34:47 #1 Last Edit: 8 september 2004, 17:42:28 by Cinnamon_valk
Hoi Annemieke,
Er is idd een houding waarin een vogel in het ei ligt, dat is (zodra het dus (bijna) volgroeid is) met gebogen hals onder de rechtervleugel met snavel omhoog (als ik het goed heb, maar hier zijn vele afbeeldingen van). Ze draaien zich enkele dagen voor het uitkomen in de juiste houding.
Tijdens het uitkippen gaan ze de halsspieren gebruiken om het ei open te maken, daarbij wordt het vlies naar de luchtkamer geopend en begint het jong te ademen (en kan het dus ook gaan piepen).
Vanhieruit wordt de eischaal aangepikt door bewegingen vanuit goed ontwikkelde halsspieren. De eitand is een hulp middel hierbij en het jong draait om zijn as gedurende het uitkomen.

Het ei wordt dus aan de kant van de luchtkamer aangepikt (stompe kant ei) en dit is als het goed is voor alle vogels gelijk. Echter afwijkende stand komt weleens voor, bv aanpikken aan de verkeerde zijde, daardoor neemt de uitkomst cq overlevingskans af. (ze hebben dan niet de lucht uit de luchtkamer?).
Ik weet niet precies hoe een afwijkende stand ontstaat, mss gewoon pech of onjuist/ te weinig keren, is erg belangrijk om te voorkomen dat het embryo mogelijk aan de schaalvliezen vergroeid.

Of jouw jonge grasparkieten niet uitkwamen door afwijkende stand is niet te zeggen, mogelijk waren ze te zwak (bv onderliggende ziekte, genetisch, voedingsgebrek etc etc) of is het broedproces zelf niet goed verlopen. Als dit iedere keer zo was is het verstandig om bv eens kritisch naar de voeding van de oudervogels te kijken of het koppel om te koppelen met een andere partner, anders idd beter stoppen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

hoi inger,
De parkieten kunnen bij mij in kolonie broeden. Ze kunnen dus hun eigen partner kiezen.
Het mannetje van dit koppel waar ik die eitjes bij had is helaas overleden. Was een prachtige man.
Ik heb meerdere koppels aan de broed gehad en nooit problemen met het zelfde voer en eivoer.
Ik denk dat het genetisch niet helemaal goed zat met dat koppel. Helaas.
Bedankt voor je antwoord.
Ik was gewoon even nieuwsgierig hoe het zat.
Groetjes Annemieke

Paul

Hoi Annemiek,

Ik heb een site voor je waar embrio's op staan dan kan je de houding ook zien waarin ze liggen.
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/c/c.htm

Misschien kon je de site al maar anders is het interresant om daar even te kijken.

Groetjes, Paul

tommy

super paul
dank je wel
liefs annemieke
ik kende hem nog niet

Kirsten

Hoi Paul,

Ik heb ook even op die site gekeken, maar begrijp alleen de laatste plaatjes niet?,.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Hoi,
De laatste plaatsen zijn afbeeldingen van dooiers, waarbij het embryo vermoedelijk in zeer vroeg stadium is afgestorven.

Overigens geven de foto's helaas geen goed beeld van de wijze waarop de jongen in het ei liggen, omdat ze uit het ei verwijderd zijn.

gr Inger
problem.

tommy

Ik vond het ookal onduidelijke foto's
Maar wel interesant.
Dus nu blijft de vraag.
Hoe liggen jonge in hun ei?
hihi
grt annemieke

Paul

Hoi Annemieke,

Misschien zegt deze foto iets meer:

Het jong was hier net uit het ei en het lijkt er dus dubbelgevouwen in te liggen.
En dan met de eitand aan de buitenkant kan hij de schaal opentikken.
Ik denk dus dat ze er zo in zitten want anders zou het kwa lengte nooit passen.

Groetjes, Paul

Kirsten

bedankt voor jullie info,.
Het is een heel stuk duidelijk zo,.

Groetjes
Kirsten

ps Paul, wat is ie klein! Ik heb van Lique het eitje van Moppy meegekregen, maar dat ie daar ooit uitgekomen is, is mij ook een raadsel,.

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Paul

23 september 2004, 19:00:21 #10 Last Edit: 23 september 2004, 19:01:53 by Paul
Hoi Kirsten,

Het is inderdaad ongelovelijk hoe snel een jong groeit want na 4 weken is het soms al bijna net zo groot als de ouders.
Ik heb hier nog een fototje van een jong net uit het ei het is alleen geen valkje maar je kan wel zien hoe het uit het ei komt.

Groetjes, Paul

tommy

hoi
Zet er de volgende keer even bij : niet geschikt voor mensen met zwakke maag.
Whahahahhahahaha.

Maar ze zijn wel duidelijk.

Ik heb nog steeds een vraag.
HIhi

Hoe kan het dat een kuiken toch niet uit het ei kan komen.

En bestaat er een soort van stuit ligging bij vogels.

Grt Annemieke

Inger m

Hoi,
Er zijn heel veel redenen dat een kuiken niet uit het ei kan komen, bv te zwak, maar er bestaat idd ook een soort stuitligging, waarbij het jong onjuist in het ei ligt en lastig of niet uit het ei komt.

gr Inger
problem.