5 mei 2025, 23:12:13

Plukken

Gestart door Lianne, 4 september 2004, 20:35:48

« vorige - volgende »

Lianne

Hoi allemaal,

Afgelopen 2 weken heb ik 2 logeetjes gehad:2 lutino's. Nu is een van die 2 de hele dag bezig om zichzelf te plukken, dit gaat echt tot bloedens toe. Wat kan ik deze mensen voor tips geven om te proberen? Ik weet dat ze al verschillende soorten sprays hebben geprobeerd. Verder zit hij gewoon gezellig met een vriendje samen. Ze komen er dagelijks uit, maar als hij uit z'n kooi is gaat ie met een 15 minuten weer terug om verder te gaan met zijn bezigheid...Wat ik begrepen heb is dat hij dat altijd al gedaan heeft, is dit een gewoonte geworden of kan er echt iets mis zijn ( iets waarvan de ander blijkbaar geen last heeft ) Ik heb al uierzalf, bitterspray en Papick spray zien rondkomen op dit forum, maar ik heb geen resultaten gehoord. Heeft een van jullie een goed advies?

Verder vraag ik me af of er een kans is dat mijn valkjes het gedrag overnemen als ze dit regelmatig zien, daar zit ik niet op te wachten, hoe gezellig het ook is om er regelmatig 2 extra in huis te hebben.

groetjes Lianne

Paul

Hoi Lianne,

Ik heb hier ook een paar zelf plukkende valkjes en dat is gewoon een ramp als ze dat eenmaal doen.
Hier is het begonnen omdat ze een schimmelinfectie hadden.
Je kan dan een veer laten onderzoeken op schimmels en dan krijg je na een week de uitslag.
Hebben ze dat dan moet je ze of inspuiten met water met een oplossing van imaverol erdoor of druppels met een schimmelwerend middel door het drinkwater doen en dat heet Trisporal.
Van die Imaverol werden mijn valkjes niet echt blij dus ik heb later Trisporal gebruikt dat is veel makkelijker ook.
Alleen is het een stuk duurder.
Dus als ze de rest al hebben geprobeerd met hun valkje zou ik dit zeker aanraden om te laten onderzoeken op schimmels.
Jouw valkjes zullen niet snel dat gedrag overnemen denk ik daar hoef je je niet zo veel zorgen over te maken.
Alleen als het echt schimmel is kan het erg besmettelijk zijn en dan kunnen de jouwe het ook krijgen :-(

Groetjes, Paul