16 mei 2025, 19:34:44

Jeuk

Gestart door Sjako, 2 september 2004, 02:29:51

« vorige - volgende »

Sjako

Onze valkparkiet Sjako heeft vreselijke jeuk.
Ze is vanaf de kleine veren en waar de grote veren beginnen kaal. Daar trekt ze alles eruit, ziet rood en geirriteerd.
Zou dit door luis kunnen komen? (maar dan had z'n vriendje
Enzo, het ook volgens mij moeten hebben).
Kan het stress zijn of iets anders?
Hopenlijk kan iemand mij advies geven, ook zeker om er iets aan te doen uiteraard.
(eet en drinkt goed en zeer levendig en kan z'n mannetje staan)

Inger m

Hoi,
Verenplukken kan verschillende redenen hebben.
Parasieten kunnen jeuk en irritatie veroorzaken. Kijk de veren goed na of je parasieten ziet zitten. Je hebt verschillende soorten, bv lange veerluis zit tegen de schachten en beweegt (irriteert) nauwelijks. Anderen bewegen zich vlug over de vogel. Bloedluis of vogelmijt is een bloedzuigende soort en bevindt zich in de omgeving van de vogel (naden/ kieren) en zuigt s nachts bloed. Leg een wit vel/ laken onderin de kooi en controleer de volgende ochtend op aanwezigheid luizen/ mijten.

Als de andere valkparkiet luizen had? Heb je deze valk ook meebehandeld? Dat is erg belangrijk, want luizen zijn erg 'besmettelijk' en de ene vogel kan er anders op reageren dan de andere vogel, bv allergie.

Verder kunnen ook schimmelinfecties, bacteriele huidinfecties, virussen en voedingsgebreken oorzaken zijn voor verenplukken.

Het gaat te ver om overal op in te gaan, maar ik denk dat het verstandig is de vogel na te kijken en evt. te behandelen tegen parasieten.

Laatste vraag: plukt het zich overal of op bepaalde delen kaal? zoja, welke delen?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sjako

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik kan er alleen niet zoveel mee.
Sjako vliegt wel los en komt bij je zitten, maar je mag niet met je hand aan hem komen.
Hij plukt alleen op dezelfde plek; de overgang van kleine naar grote lange staartveren. Daar is een hele rand kaal, rood en geirriteerd.
Het wordt dus moeilijk om te beoordelen of het parasieten, luis of iets anders is.
Z'n maatje Enzo heeft nergens last van, is ook nergens kaal.

Paul

Hoi Sjako,

Is dat aan het begin van de staart?
Daar zitten ergens de klieren die het vet voor de vleugels aanmaken en dat zou ontstoken kunnen zijn daar bijvoorbeeld.
Misschien weet inger hier iets meer over maar ik heb er wel eens van gehoord.
Daar zitten een soort talgklieren en daar pikken zo altijd even aan voor ze de veren verzorgen en smeren dat witte vettige poeder dan door de veren heen.
Ik zou er zeker even mee naar een vogelarts gaan dan misschien dat die er iets voor heeft.

Groetjes, Paul