Hoe leer je een valkparkiet dat iets NIET mag???

Gestart door Jusem, 23 augustus 2004, 19:30:02

« vorige - volgende »

Jusem

Hallo,

Mijn kleine super tamme maar zeer eigenwijze valk, Sem heeft de neiging om het woord nee niet te begrijpen.
Als ze iets doet wat ze niet mag  - en dat weet ze, geloof me-kan ik haar niet goed corrigeren.  :-/
Byvoorbeeld over de grond lopen. Dat wil ik liever niet hebben want alles wat ze vind propt ze naar binnen. Haar waarschuwen, weg halen, in de kooi zetten, ik hab alles al geprobeerd maar niks helpt.

Wie oh wie heeft een tip???  ::)

Alvast bedankt.
Groetjes Judith en Sem

Inger m

Hoi Judith,
Een valkparkiet is geen hond die je vanalles kunt leren. Zorg dat er niks op de grond ligt wat kwaad kan en houdt haar goed in de gaten als ze op de grond is (valkparkieten komen graag op de grond en dat kan in huis idd niet zo handig zijn).

Zorg bv dat ze op een andere plaats (waar je haar wel graag hebt) leuke dingen heeft, zoals lekker voer, knaagtakken of speelgoed...

Wacht verdere tips af...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jusem

Hoi Inger,

Bedankt voor je reactie.
Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben. Ik denk maar zo, als je ze iets kunt aanleren, kun je het ze toch ook afleren.
Ik ben al zover dat als Sem iets doet wat niet mag en ik zeg een keer haar naam ( beetje streng) dan vliegt ze gelijk op en land op mijn schouder en gaat kopjes geven. Volgens mij is dit toch al een beetje een begin, niet???

En ik snap ook wel dat het geen hond is, maar ze zijn zo inteligent dat het voor mij in iedergeval een uitdaging is om te kijken hoever ik kan gaan.

Toch bedankt voor je reactie.

Groetjes Sem en Judith

Inger m

CitaatHallo,

Byvoorbeeld over de grond lopen. Dat wil ik liever niet hebben want alles wat ze vind propt ze naar binnen. Haar waarschuwen, weg halen, in de kooi zetten, ik hab alles al geprobeerd maar niks helpt.

Wie oh wie heeft een tip???  ::)

Groetjes Judith en Sem

Hoi,
Je schreef zelf dat je al alles geprobeerd hebt hiervoor en dat het niet lukte en tuurlijk als je een dier iets kunt aanleren kun je het ook 'afleren' (=ongewenst gedrag vervangen door ander gedrag). Persoonlijk heb ik met mijn valkparkieten gemerkt dat ze erg graag op de grond zitten (ws natuurlijk gedrag) en dat is een reden voor mij om het niet 'af te leren', maar daarbij bedenk ik mij wel dat dit gedrag in de huiskamer onpraktisch kan zijn.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

MOD666

11 september 2004, 14:39:32 #4 Last Edit: 11 september 2004, 14:41:06 by MOD666
Wat bij mijn wel geholpen heeft is de vogel van de plaats afhalen waar die niet mocht zitten en hem op bijvoorbeeld de kooi te zetten en hem daar dan te belonen met iets wat die lekker of leuk vond.
Ze mocht van mijn moeder niet op een bepaalde kast zitten,  elke keer als ze erop ging zitten heb ik haar eraf gehaald en op de klimpaal gezet. Bij het op de klimpaal zetten gaf ik haar gelijk een zonnebloedpit of stokje. Na een tijdje kwam ze niet meer op de kast en ging zelf op de klimpaal zitten.
Met een verheven stem de valkparkiet aanspreken hielp ook wel, maar dat heb ik meer gebruikt voor het niet drinken uit onze bekers en zulk soort ding.

succes ermee doei Ruben