15 mei 2025, 07:43:15

Schreeuwende Pino

Gestart door Jurriaan, 27 juli 2004, 16:52:31

« vorige - volgende »

Jurriaan

27 juli 2004, 16:52:31 Last Edit: 27 juli 2004, 20:45:28 by Jurriaan
Pino is mijn twee valkparkiet, hij is nu zo'n 9 maanden oud. Met andere woorden: in de puberteit want hij kan echt ver-schrik-ke-lijk vervelend zijn. Niet continue, maar bij vlagen. Zo achtervolgt hij zo nu en dan mijn eerste valkparkiet Basje (die nu ongeveer 3 en een half is) tot die laatste er echt geen zin meer in heeft en ik hem (Basje) dan maar van pure ellende voor een minuut of twee in zijn eigen kooi (ze zitten apart) zet, in de hoop dat Pino vergeet waar die mee bezig was (dit werkt meestal). Pino in de kooi zetten is natuurlijk didactisch een betere optie, maar de ervaring heeft geleerd dat het voor dit soort korte-termijn acties beter is in ieder geval niet Pino in de kooi te zetten.

Zodra Pino - overigens verder een zeer aanhankelijk beestje (handtam) dat desondanks niet geaaid wenst te worden - in de kooi wordt gezet (bijvoorbeeld als wij gaan eten) zet ie me toch een keel op en hij stopt hier pas mee als hij er weer uit mag. Het is makkelijk om te zeggen dat we dit maar moeten accepteren omdat ie er vanzelf mee stopt, maar in de praktijk blijkt dit erg moeilijk want de ervaring heeft geleerd dat het geduld van Pino vele malen groter is dan dat van ons (en wij zijn toch echt niet van die zeuren). En nogmaals, hij stopt pas als hij zijn zin heeft.Doek erover (beide vogels slapen met een doek over de kooi) heeft ook geen zin want hij gilt gewoon door. Dit doet hij overigens ook op zaterdagochtend als wij ook maar iets te lang in bed liggen naar mijnheer zijn smaak: rond kwart over 8 begint het en het stopt pas als de doek er af is en hij eruit.

Nu wil het geval dat Pino niet alleen gilt in bovenstaande gevallen (waarin je dus ZOU kunnen zeggen dat er iets gebeurd waar hij het niet mee eens is), maar soms ook (zoals momenteel) als er schijnbaar niets is wat hem daartoe aanzet. Zo is hij op dit moment van typen al drie uur achter elkaar aan het gillen zonder aanwijsbare reden. Hem achter zijn spiegel zetten helpt ook niet. Dit gedrag vertoont Pino een keer in de zoveel tijd (morgen zal het wel over zijn), maar toch word ik er stapelgek van, en met mij mijn vriendin, en ook Basje. Ik vraag me dus af of Pino wel helemaal in orde is.

Heeft iemand ervaring met dergelijk gedrag van zijn/haar valkparkiet? Hoe kunnen we dit aanpakken? Pino is niet (zichtbaar) ziek en gedraagt zich op andere dagen weer volstrekt voorbeeldig en is dan ook echt een leuke en lieve vogel.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jurriaan

Marianne

Hoi Jurriaan,

Wat een vervelende situatie is dit.
Ik kan mij voorstellen dat je er een beetje gek van wordt.

Ik weet helaas niet wat de reden cq. oorzaak is van het schreeuwen van Pino. ik hoop dat een ander lid je daar wel mee kan helpen.
Ik wil je in iedergeval heel veel succes en sterkte toewensen en ik hoop dat er gauw een remedie gevonden wordt zodat Pino ophoudt met schreeuwen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

wouter

hoi
ik vind het altijd leuk dat mijn valkje even schreeuwt maar dag in dag uit dat lijkt me maar niets.
groetjes wouter(ekkie)

Jurriaan

Bedankt voor de reacties tot dusverre.

Jurriaan

Ze zijn opeens zo lief! Hoe komt dat toch...?  :D

Groetjes Joyce (alias: de vriendin)

Irene

Hoi,
ik herken het helemaal (zie gedrag, "mannen"). Ik heb een superlieve kerel hier in huis echt een scaht, maar die kan me idd ook een strotje open zetten waar je u tegen zegt ;D. Het valt ons op dat Punkie het voral naar zijn zusje Pebbles doet al die in de buurt is, maar idd het uithoudingsvermogen van Punkje ligt drie stapjes verder dan dat van ons gehoor :-/. Ik moet eerlijk zeggen dat Punkie het niet zo lang volhoudt als dat bij jullie waarschijnlijk het geval is en herken dat je er op een gegeven moment gewoon echt ff gek van wordt! Dat van 's ochtends vroeg is hier ook aan de orde; dan gaat mennertje een kwartier lang schreeuwen en dan is hij weer stl (zelf moe van de inspanning zo vroeg? ::) ) dit levert hier gebroken slaapuurtjes in de ochtend mee, maar goed.
ik weet veder niet wat de oorzaak is en wat er aan gedaan kan worden; misschien puber tijd (alhoewel Punkie is pas 4 maanden, dus da's vroeg) en wie weet stopt het vanzelf???????
Sterkte gewenst van een "mede- slachtoffer" ;D,
irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Suzanne

Hoi,

Ik ken het probleem. Mijn eerste valkparkiet popje deed het ook constant. Ik werd er echt tureluurs van en heb op het punt gestaan haar weg te doen. En als ik het zo lees is het bij jullie nog velen malen erger  :-/. In ieder geval heb ik het opgelost om haar in een buiten voliere te plaatsen samen met andere valkjes. Maar of dat de oplossing is voor jullie kan ik niet bepalen  ;). Ik wil er wel bij zeggen dat Plukkie, ondanks dat ze met zo'n 13 niet tamme vogels zit, nog steeds super tam is. De andere vogels krijgen juist wat meer vertrouwen in mij door haar gedrag t.o.v. mij.

Sterkte met jullie Pino probleem.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

suus

Hallo Juriaan en Joyce.
Heel vervelend het probleem wat jullie schetsen. Pino is dan ook een puberend mannetje. Ik herken het probleem onmiddelijk. Wij hebben 2 witmaskers van 1,5 jaar en 1 wildkleurtje van nog geen jaar. Die laatste met name kan er heel wat van. Om gek van te worden af en toe.
Mijn eerste 2 deden het ook maar toen ze een jaar waren verdween het helemaal. Ik heb het inderdaad gewijd aan de puberteit. Ik weet niet wat de normale puberteit is, maar gezien het gedrag ga ik er van uit tussen het halve jaar en 1 jaar.

Jullie Pino schreeuwt meestal met een doel en dat is aandacht en dan het liefst eruit willen. Omdat zijn geduld veel langer is dan dat van jullie houd hij niet op totdat hij er weer uit mag. Maar daar zit wel een punt. Hij blijft schreeuwen en hop hij mag er uit. (niet direct maar wel tijdens het schreeuwen mag hij eruit) Eigenlijk zul je hem er niet uit moeten halen als hij niet gestopt is met schreeuwen. En ook niet als hij net 1 minuut gestopt is met schreeuwen. Want ook die link zal gelegd worden. Schreeuwen, even stil zijn en hoppa ik mag eruit.

Het allerbest is om hem helemaal geen aandacht te geven als hij in de kooi zit. Dus ook geen negatieve aandacht, wat betekent dat je je valk gaat vertellen (roepen of zelfs terugschreeuwen) dat hij niet mag schreeuwen. Want ook negatieve aandacht is aandacht. En dus het schreeuwen compleet negeren.
Maar bovenstaande vergt wel heeel veel geduld en een aanslag op je gehoor.
Bij ons is het wel goed als de situatie even onderbroken wordt. Dus als het geschreeuw van Blossom (wildkleur) even gestopt wordt. Dit bereiken we door heel even (plus minus 5 minuten) een echt licht dichte hoes over de kooi te doen. De hoes heb ik zelf gemaakt. De stof hiervoor heb ik bij de Kwantum gekocht. Het is verduisteringsgordijn wat achter normale gordijnen gemaakt wordt. Makkelijk te maken want ondanks rondingen in de kooi heb ik hem gewoon recht toe recht aan gemaakt. Wanneer de doek maar 5 minuten erop zit dan is het over.
Want het is echt heeeel erg dat continu geschreeuw!! Ik heb wel eerst het eerstgeschrevene van mij  uitvoerig geprobeert eer ik die doek ging gebruiken.
Heel veel succes
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Roosje

Ik heb iets soortgelijks met punky, wel een stuk minder hoor, maar ik heb er een topic over gemaakt...Had deze nog niet gezien ::)