11 mei 2025, 09:29:58

Hulp

Gestart door Hans Kierkels, 30 augustus 2004, 13:57:08

« vorige - volgende »

Hans Kierkels

Hallo,

Zoals iedereen hier heb ook ik 4 valken als (uit de hand gelopen) hobby. Mijn probleem is het volgende;
1) Ik heb 4 vogels Pino&Pepe, Pino heeft zijn slagpennen verloren in een paniek aanval s'nachts omdat er een vlieg binnen zat. Deze groeien niet of nauwelijks door. Kan dit Papagaaienziekte zijn?
2) Chico&Japie zijn 2 "adoptie" valken. Chico zit erg slecht in zijn veren. Ik vermoed na 8 jaar alleen, uit verveling geplukt. Kan dit ook een ziekte zijn?
3) Japie (popje) zit al maanden dik in haar veren. Poetst en eet wel maar ziet er verre van gelukkig uit. Vliegt ook "langzaam" als of ze niet goed ziet. Vertoond ook geen typisch nieuwsgierig valken gedrag. Haar heb ik (4 jaar oud) via internet gekocht als gezellin voor Chico.

Wie kan me wat verder helpen? Of wordt het dierenarts?

Vast bedankt!

Hans

Tara

Hoi Hans,

het is normaal dat de slagpennen van Pino niet snel teruggroeien, deze groeien echter sneller terug wanneer hij zijn volgende rui krijgt. Ik denk niet dat het niet teruggroeien van veren wijst op papegaaienziekte hoor.

Dat Chico zijn veren uittrok kan meerdere redenen hebben, maar als jij zegt van 8 jaar alleen te zitten kan het idd wel zijn dat ze zich ging plukken uit verveling. Deze valkjes moet je echt veel aandacht geven, het kan ook zijn dat het bloedluis is, maar als zij de enige is die er last van zou hebben lijkt het me niet, wel kan je haar even controleren.

Dat Japie niet lekker zit denk ik ook, met haar kan je beter naar een DA gaan want wie weet is zij wel wat ziekjes. Als een valk bol zit is er meestal wel wat aan de hand.

Groetjes, Tara

Paul

30 augustus 2004, 20:15:19 #2 Last Edit: 30 augustus 2004, 20:19:36 by Paul
Hoi Hans,

Bij jou ook al uit de hand gelopen :D
Ik begon ook met 1 en heb er nu 21 hahaha
Ook een aantal adoptie gevallen van zielige valkjes helaas maar die hebben het hier een stuk beter naar de zin :-)
Ten eerste even over papagaaienziekte:
Dat heeft niks met de veren te maken maar ze zijn dan heel erg ziek.
Ze zitten bol, hebben soms ontstoken oogjes en de ontlasting is niet in orde en blijft vaak plakken aan hun onderlijfje.
Als ze dat hadden gehad waren ze allemaal al dood geweest want het is ook erg besmettelijk.
Dus dat hebben ze zeker niet hoor.
Als een veer is afgebroken komen ze pas na de volgende rui terug omdat eerst de afgebroken veer moet uitvallen.
Als de hele pennen er uit zijn duurt het ongeveer 6 weken voor ze terugkomen.
Sommige valkjes ziten wel eens slecht in de veren en na de rui word dat vaak beter vooral met jonge valkjes heb je dat vaak.
Popjes zijn vaak een stuk stiller dan mannetjes dus misschien dat Japie daarom zo stil is?
Ik heb hier ook een paar vakjes die zichzelf plukken.
Ze hebben een schimmelinfectie gehad en als ze eenmaal dat plukken hebben aangeleerd is dat moeilijk af te leren soms :-(
ALs ze echt blijven plukken zou je naar een goeie vogelarts kunnen gaan en de veren op een schimmelinfectie laten testen.
Dr Feld is een van de beste als je de mogelijkheid hebt zeker daar naartoe gaan bij problemen.
Ook kan je de veren naar hem opsturen dan hoef je niet eens zelf langs.
Zijn adres en telefoonnummer staan links bij dierenartsen in de lijst.

Groetjes, Paul

suus

Hallo Hans.
Tja het uit de hand gelopen hobby met meerdere valken komt hier heel bekend voor. Wij gingen voor 1 valk, kwamen er met twee thuis en inmiddels hebben we een voliere gebouwd en hebben 15 valken!!

Dat valken uit verveling gaan plukken zoals bv grijze roodstaartpapegaaien heb ik nog nooit gehoord. Wel kan het een gevolg van een oorzaak zijn, zoals paul al beschreef. Ze gaan plukken om een lichamelijk mankement en blijven dit vervolgens doen. Het lijkt me dan ook goed om een da hierover te raadplegen om te kijken of er een schimmelinfectie of beestjes of zo aanwezig is.

Dat valken bol zitten is niet goed. Zeker als het al maanden is. Valken die slapen of gewoon dutten, zitten wel bol maar als dit continu is, is het vaak een teken van zwakte/ziekte. Een vogel die in de natuur ziekteverschiijnselen vertoont (is o.a. bolzitten) is een makkelijke prooi voor andere dieren. Dus een vogel zal zo lang mogelijk normaal gedrag laten zien. Dit is ook nog zo bij onze doorgefokte valkhuisvogels. Het lijkt me dan ook raadzaam om ook met Japie naar een dierenarts te gaan. Is de ontlasting normaal van Japie? Als je gaat is het zinvol om even voordat je gaat, wat ontlasting op te vangen. Je zou dan een stukje huishoudfolie onder in de kooi kunnen leggen en dit meenemen.

Was ook een beetje benieuwd waarom je je vragen bij tammaken stelt? en niet bijvoorbeeld bij gedrag?
Heel veel succes
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Hans Kierkels

Bedankt voor de reactie's en dus hulp. Ik zal met alle 4 de DA gaan bezoeken en kijken wat nodig is om ze allemaal "gezond" te krijgen.

Groeten,

Hans

boezempje

hai allemaal

ik wilden ff hans zijn valje laten zien rembo die ben ik aan het tam maken voor hans en het gaat goed met hem hij eet super goed het is een witkopmasker man.hij eet zijn krop goed vol en weegt nu 108gram en is 7weken nu,

ik dacht zal ff wat foto voor je plaatsen hihihihi.

gr essie ;)

Paul

Hoi Esther,

Wat een schatje is dat ook :-)
In elk geval ziet hij er wel prima uit op de foto's.
Weet je al of het een pop of een man is aan de hand van de ouders of is dat nog een verrasing?

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

het volgens de pendel een man maar die streken heeft nu ook al wel hoor,
ik denk nog een weekje en dat gaat ie naar zijn baasje toe,

zal hans ook weer blij zijn hihihihih

gr essie