8 mei 2025, 01:27:55

tam maken

Gestart door HAKAN, 26 augustus 2004, 06:23:37

« vorige - volgende »

HAKAN

hallo,,ik ben hakan en ik heb pas een valkparkiet in huis
net 4 dagen , hij is 4 maanden oud,en hand tam,hij loopt niet weg als ik kom,en loopt op mijn hand,,hij zit ook op mijn schouder,hij knabelt aan me oor en me wang en lippen net of hij een kusje geeft, en als ik hem wil eien dan gaat bijten maar doet niet pijn en gaat piepen en loopt van de ene kant naar de ander kant van me schouder,zijn vleugels zijn gekort om niet te laten vliegen,ik praat en fluit tegem hem,hij beweegt zijn kop heen en weer,de kooi van de valkparkiet is gewoon open en gaat zelf naar binnen en buiten,hij gaat ook met me mee douchen,,maar zelf fluiten doet hij niet waarom weet ik niet,wat kunnen julie me aan raden ???????

Paul

Hoi Hakan,

Niet alle valkjes fluiten veel hoor dan hoeft er niks aan de hand te zijn.
Popjes maken veel minder vaak fluitgeluiden dan mannetjes in het algemeen.
Maar ook valkjes die nog niet echt gewend zijn maken vaak minder geluid dus het kan nog gewoon komen.
Gewoon erg veel aandacht geven en fluit hem elke keer een kort melodietje voor dan gaan de mannetjes dat vaak nafluiten.
Weet je trouwens al of het een man of een popje is met 4 maanden zou je dat al kunnen weten.

Groetjes, Paul

H.YAGCI

Hoi ,,
dank je  voor je reactie,,ja ik weet dat 't een mannnetje is want zo heb ik hem gekocht,,wat ik niet snap is dat  hij gewoon op me schouder en knabbeld overal maar zelf mag ik hem niet aanraken hij gaat eerst blazen en dan loopt hij naar de ander kant op,en ik vraag me af of een valkparkiet van 4 manden al kan paren ?

Karin

Een valkje moet minimaal een jaar zijn, liefst zelfs 1 1/2 jaar voor je er mee gaat kweken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

30 augustus 2004, 04:43:36 #4 Last Edit: 30 augustus 2004, 04:44:36 by Paul
Hoi,

Ook al zegt de kweker dat het een mannetje zit toch kan hij het altijd fout hebben natuurlijk dus ga daar niet zonder meer vanuit.
Valkjes van 4 maanden kunnen soms wel echt op elkaar gaan zitten en paargedrag vertonen maar dan komt er nog niks uit.
Na een maand of 8 zijn ze geslachtsrijp maar je hebt grote kans dat een nestje mislukt op die vroege leeftijd.
Het beste is inderdaad wachten tot ze 1 a 1,5 jaar zijn zoals Karin al vertelde.
Ik heb hier wel een nestje gehad met een man van 10 maanden en dat ging prima maar het popje was een paar jaar oud al dus dat scheelt ook.
Met een jong popje kweken is helemaal af te raden omdat die snel last van legnood kunnen hebben dan en daar kunnen ze aan doodgaan :-(

Groetjes, Paul

suus

Hallo Hakan,
Je zou je valk trosgierst uit je hand kunnen laten eten om zo te wennen aan je handen en er niet meer bang voor te zijn.
En als hij trosgierst uit je hand eet, kun je proberen om tijdens het eten zachtjes met 1 vinger te aaien en het zo verder uitbreiden.
Succes,
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Guinevere

Hoi Hakan,

Ik heb hier thuis ook aan valkje dat bij me zit en kusjes geeft maar aaien heeft hij ook niet zo graag.
Soms als hij in een goede bui is kan ik hem over zijn kopje aaien.
Ik denk dat je gewoon nog wat geduld moet hebben.En af en toe eens voorzichtig proberen en dan tegen hem praten.
Veel succes !

Groetjes
Guinevere

Tess De Becker

ik heb mijn valkje pim gekocht een 5 jaar geleden op een markt, ze was helemaal niet tam, maar door gewoon haar elke dag steeds een beetje meer aan men handen te laten wennen is ze nu echt ongelofelijk tam. Ik mag haar overal aanraken ze kan het verdragen. Ik kan zelfs men neus eens in haar pluimen steken  ;). dus tam maken op zich moet wel lukken bijna bij elke vogel niet?
Maakt het eigenlijk uit welke valkparkiet het is eigenlijk? want ik heb bv de indruk dat lutino's makkelijker tam zijn te krijgen?
greetz
Tess
X

groetjes vanwege mijn schatjes ook
Pim, pitje, flip en stipke

Lala

Hallo,

Ik  heb een valkje van 5 maanden, wil hem graag tam maken.

Hoe kan ik dat het beste doen?

Alvast bedankt

Paul

Hoi lala,

Er staan heel veel stukjes over tam maken hier dus lees er even een aantal en dan heb je veel goeie tips.
Je moet in elk geval beginnen met te proberen trosgierst aan hem te voeren vanuit je hand.
Je kan de trosgierst een stuk uit je hand laten steken en dan kom je niet dichtbij hem met je hand en eet ie het vaak wel.
Als dat lukt dan steeds elke dag iets minder uit je hand laten steken tot ie uit je hand eet.
Dan kan je proberen met trosgierst op je hand of hij op je vinger wil gaan zitten door je vinger onder zijn buikje te drukken richting de pootjes en dan stapt ie op je vinger.
Ook heel erg veel met je hoofd voor de kooi op dezelfde hoogte als de vogel en dan rustig tegen hem praten.
Als je dit allemaal zo doet moet je hem al een stuk tammer kunnen krijgen.

Groetjes, Paul