11 mei 2025, 08:29:27

weggevlogen

Gestart door Riny, 25 augustus 2004, 23:31:25

« vorige - volgende »

Riny

Ik heb een valkje geboren op  18 juli die ontsnapt is uit de voliere.
We hebben hem na 2 dagen weer kunnen pakken.
Het beestje heeft 2 dagen heen en weer gevlogen over ons huis en in bomen gezeten.
Omdat hij 2 dagen weg is geweest heb ik hem in een kooitje binnen gezet .Ik dacht gelezen te hebben dat als een jong zolang weg was geweest de ouders hem niet meer voeden.
Maar hij is nu zo ontzettend bang dat ik niet weet of ik hem in dit kooitje moet laten zitten of hem naar de voliere moet brengen.Heb wel gezien dat hij water drinkt en trosgierst eet.
Wat raden jullie mij aan te doen.
Ik heb geprobeerd hem met de hand te voeden maar ik denk dat hij daardoor alleen maar banger wordt.

Inger m

Hoi,
Ik weet niet of de ouders het na twee dagen niet meer zouden voeden? Eet het nog niet zelf?

Je kunt het terugzetten en kijken wat er gebeurt, mogelijk begint het jong direct te bedelen. Ook kunnen ze dan het eetgedrag makkelijker overnemen van de andere vogels.
Als het niet eet, moet het toch met de hand gevoerd worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Riny,

zielig hoor dat je'm kwijt was, wel mooi dat ie terug is. In ieder geval is het valkje nog een beetje te jong om zelf te eten dus moet het nog gevoed worden, je kijkt idd beter eerst of de ouders 'm voeden of niet, de kans is er dat ie wel gevoed wordt.

Als ie niet gevoerd wordt zal je zoals Inger al zei idd moeten handopfok doen, wordt moeilijk vaak omdat dit valkje dat niet gewend is, maar met enkele dagen gaat het al goed. Je kan dan best voeren met een lepeltje, en daar zaadjes aan toevoegen, je zou grasparkietenzaad kunnen kopen om bij de pap te mengen.

Succes!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Riny,

Ik heb hier zelfs een jong valkje gehad die bij iemand anders vandaan kwam en die werd door een vader valk die hier een nest had zelfs gewoon gevoerd.
Dus ik zou het gewoon bij de ouders proberen ik denk dat die gewoon weer gaan voeren hoor dat bedelen van het jong kunnen ze niet weerstaan :-)
Als je het valkje toch zelf wil voeren lees dan even in de rubriek handvoeding op het forum daar staan veel tips.

Groetjes, Paul

Riny

Graag wil ik Inger,Tata en Paul bedanken voor hun goede raadgevingen.
Vanmiddag heb ik het kooitje met het terug gevonden jonkie buiten in de buurt van de voliere neergezet.
Vader en Moeder begonnen gelijk te roepen en het jong reageerde hier op.Ik heb toen het jonkie naar de voliere gebracht,en binnen de 5 minuten waren vader en moeder weer aan het voeren.
Is dit geen mooi HAPPY END??

Riny

Graag wil ik Inger,Tara en Paul bedanken voor hun goede raadgevingen.
Vanmiddag heb ik het kooitje met het terug gevonden jonkie buiten in de buurt van de voliere neergezet.
Vader en Moeder begonnen gelijk te roepen en het jong reageerde hier op.Ik heb toen het jonkie naar de voliere gebracht,en binnen de 5 minuten waren vader en moeder weer aan het voeren.
Is dit geen mooi HAPPY END??

Tara

Hoi,

wat mooi dat ze hun gelijk gingen voeren, ik had het wel verwacht hoor ;).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Riny,

Mooi is dat he dat de ouders toch na een tijdje gewoon weer doorgaan met voeren :-)
Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht hoor want goeie ouders  voeren hun jong ook na een tijdje afwezig geweest gewoon weer en zelfs jongen uit een ander nest voeren ze ook vaak gewoon.
Zeker een happy end zoals dit is afgelopen :-)
Voor het jong is dit ook gewoon beter want zoals de ouders voeren kunnen mensen dat niet ze krijgen van de ouders stoffen mee die wij ze niet kunnen geven.

Groetjes, Paul